שימוש בתרופות שיפור זיקפה פוגעות בתפקוד

חוקרים: שימוש בתרופות לבעיות זיקפה, שלא בגלל בעיה בתפקוד מגבירות סיכון לבעיות זיקפה על רקע נפשי

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהגיל הזהב
יחסי מין. מקור: ויקיפדיה. מאת: Giovannino de' Grassi

ממצאי מחקר חדש: גברים המשתמשים בתכשירים להגברת זיקפה בשל ההנאה ולא בשל בעיה תפקודית בסיכון גבוה להעדר תפקוד בגלל קושי פסיכולוגי

מה הם השפעות השימוש בתרופות לשיפור התפקוד המיני בקרב גברים שלא סובלים מבעיות תפקודיות אלא עושים זאת לשם ההנאה ו"שיפור הביצועים"? תשובות ראשוניות לגבי השלכתו של השימוש בתרופות אלה ניתנות בדמות ממצאי מחקר חדש שמתפרסם לאחרונה בנושא המלמד על השפעות פסיכולוגיות – תפקודיות שליליות.

בשנתיים האחרונות חלה עלייה בכמות הגברים שאינם סובלים מבעיות בתפקוד המיני, אשר עושים שימוש בתרופות כמו ויאגרה, סיאליס או לויטרה ובתכשירים לשיפור התפקוד המיני לשם הגברת ההנאה והעצמת התפקוד המיני (התקין) שלהם ושל בנות זוגם במהלך יחסי המין. ממצאי מחקר חדש מעלים כי מלבד הסיכון המוגבר לתחלואה מינית כפי שהוברר במחקרים קודמים, גברים העושים בתרופות אלה שימוש פנאי להנאה, סובלים בשיעור משמעותי יותר מתפקוד מיני פיזיולוגי לקוי בשל ירידה בבטחון העצמי ו/או בגלל שנוצרת בהם תלות תפקודית בכדורים ו/או חרדה ואמונה פחותה ביכולת הביצועית שלהם, כאשר הם לא משתמשים בתרופות אלה.
הממצאים התבססו על 1207 גברים פעילים מינית בגיל ממוצע של 21.9 שנים שהשיבו על שאלונים לגבי תפקודם המיני, מידת הסיפוק שלהם מהמין ומידע אודות ביטחונם העצמי ביכולתם להגיע לזיקפה או לשמר זיקפה, באמצעות שאלונן אינדקס בינלאומי לתפקוד מיני.
החוקרים ערכו השוואה בין תפקוד 72 נבדקים שדיווחו על שימוש בתרופות לשיפור התפקוד המיני כמו ויאגרה, סיאליס ולויטרה , ללא בעיות תפקוד מיני מאובחן, לבין 24 נבדקים עם בעיות תפקוד מיני שקיבלו מרשמי רופא לטיפול בהפרעה לבין 1111 נבדקים שלא קיבלו כל טיפול וכדורים- משתמשי קבוצת הביקורת.

מן הממצאים עולה כי המשתמשים בתרופות שלא בגלל בעיות תפקוד מיני דיווחו על תפקוד רגיל בהשוואה למי שלא צרך כדורים, ללא רמת תפקוד חריגה לחיוב.
אך הממצא המעניין היה שמי שלא נזקקו לתרופה אך השתמשו בה להגברת תפקודיהם והנאתם, דיווחו על פחות ביטחון עצמי ואמונה שיוכלו להגיע לתפקוד מיני תיקני בהשוואה למשתפים האחרים.

החוקרים סבורים שמי שמשתמש בתרופות לשם הגברת ההנאה ולא בגלל הפרעות תפקוד, חווה פחות בטחון עצמי בגלל אחת משני גורמים אפשריים: אנשים שנוטלים תרופות כאהל לשיפור הביצועים וההנאה, יוצרת אצל המשתמש בהם ציפיה עצמית לתפקוד מיני ברמה גבוהה של יעדים וקיים חשש של המשתמש שלא יעמוד בציפיות וביצועים אלה, אם לא ישתמש בתרופה או מפאת השפעתה של התרופה או בגלל שאלה שלוקחים את התרופה כביכול לשם שיפור הריגוש ולא משום שנדרשים לה, בעצם סובלים מבעיות תפקוד ולכן רוצים לקחת את התרופה וחוששים שאי לקיחתה תפחית את יכולת תפקודם המיני.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת בנושא רפואה מינית The Journal of Sexual Medicine. המחקר נערך על ידי חוקרים ממשרד הבריאות בבוסטון ומהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת טקסס שבאוסטין בארצות הברית.

דילוג לתוכן