ב2030: עליה של 75% במקרי סרטן

חוקרים צופים עליה של כ-75% במספר מקרי הסרטן החדשים עד שנת 2030. במיוחד במדינות העניות.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
סמל המודעות למחלת סרטן השד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Jason Meredith

ממצאי מחקר חדש: צפויה עליה תלולה במספר חולי הסרטן מ12.7 מליון מקרים חדשים ב2008 ל-22.2 מליון מקרים ב-2030

מחלת הסרטן היא גורם מרכזי למוות ותחלואה בעשורים האחרונים ברחבי העולם. בעשרים השנים הקרובות צפוי מספר חולי הסרטן החדשים המתגלים ברחבי העולם לזנק בשיעור תלול של 74.8% בעיקר במדינות המתפתחות ברחבי העולם. למרות התחזיות השחורות, יש מה לעשות כדי לעזור: פעילות להגברת המודעות הכוללת בעולם ביחס למחלה ומיוחד במדינות העניות, הקצאת משאבים לגילוי מוקדם של סרטן, שיפור נגישות לחיסונים, אורח חיים ותזונה בריאה, מודעות ביחס למחלות וזיהומים הקשורים לסרטן בהקשר ליחסי מין, תוכניות התערבות וטיפול בשלבים מוקדמים ומניעתיים וגם לטיפול בחולים באופן יעיל ועוד. 

במחקרם בחנו החוקרים את תפוצת המחלה ברחבי העולם על פי סוגיה ועל פי מדד התפתחות אנושי – מדינות שודרגו גבוה במדד היו המדינות המפותחות ביותר מבחינת רמת שירותי החינוך, תוחלת החיים והבריאות, התוצר הגולמי לנפש ועוד.

מן הממצאים העלו החוקרים כי במדינות המפותחות בשנת 2008 היו עיקר מקרי הסרטן – מחלת סרטן השד בנשים, סרטן הריאות, סרטן המעי והרקטום, סרטן הערמונית. תחלואה בסוגי סרטן אלה, מתוך כלל 200 סוגי מחלות הסרטן הידועות, היו הגורם ל-5-% ממקרי הסרטן. עוד העלו החוקרים כי בקרב מדינות המצויות בדירוג בינוני במידת התפתחותן סרטן הוושט, סרטן הקיבה והכבד היו שכיחים גם הם וביחד עם סרטן השד, הריאות, המעי והערמונית היו אחראים ל-62% ממקרי מחלת הסרטן במדינות מפותחות מאד ומפותחות במידה בינונית.

עוד העלו החוקרים כי במדינות עניות ולא מפותחות, סרטן צוואר הרחם היה נפוץ במיוחד, ושכיחותו היה רבה יותר מזו של סרטן השד וסרטן הכבד גם יחד.
בקרב גברים היו תשעה סוגי סרטן הנפוצים ביותר ב-184 מדינות ובראשם סרטן הערמונית, סרטן ריאות וסרטן הכבד. לעומת זאת בנשים הייתה שכיחותו של סרטן השד ולאחריו סרטן צוואר הרחם, השכיחים ביותר ברחבי העולם.
מניתוח מאפייני התחלואה ועריכת התחזיות, צופים המדענים כאמור כי תחול עליה דרמטית במספר מקרי הסרטן, בעיקר במדינות הלא מפותחות מ12.7 מליון מקרים חדשים בשנת 2008 ל-22.2 מליון מקרי סרטן חדשים צפויים בשנת 2030. יחד עם זאת, כאמור, המדענים סוברים כי קיימות שיטות שעשויות להפחית שיעורי תחלואה גבוהים אלה באמצעות מודעות מוגברת, הקצרת משאבים לתוכניות טיפול, מניעה וחינוך, חיסונים ועוד.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת היוקרתי The Lancet Oncology על ידי חוקרים מהאגודה האמריקאית לחקר מחלת הסרטן ומהסוכנות הבינ"ל לחקר מחלת הסרטן שבליון בצרפת.

דילוג לתוכן