ג'אנק פוד ממכר ופוגע בתפקוד המוח

תזונה לא בריאה: ג'אנק פוד פוגע בתפקוד המוח וגורם התמכרות

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
צ'יפס מטוגן- מזון מהיר. ג'אנק פוד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Rainer-Zenz

איך ג'אנק פוד, מזון מהיר ולא בריא משפיע על מוחנו? בשנה האחרונה, 2011, נערכו בארה"ב מספר מחקרים שבדקו את ההשפעה של מספר סוגי "ג'אנק פוד" – מזון מהיר, כמו צ'יפס, עוגות ודומיהם על המוח. נמצא ש"מזונות" אלו פוגעים במבנה ובתפקוד של המוח וגורמים להתמכרות, כמו קוקאין.

בעיתון "בלומברג ביזנסוויק" דווח על סדרת נתונים חדשים מתוך מחקרים, שמצאו שההתמכרות לג'אנק פוד היא רצינית כמו ההתמכרות לסמים. מוצר כמו סירופ תירס עשיר פרוקטוז וחומרים כמו מונוסודיום גלוטמאט, שמני טרנס, מלח מזוקק וחומרי שימור כימיים המצויים במזונות המעובדים, כולם נמצאו פוגעים במוח, כפי שפוגע קוקאין.

ג'אנק פוד פוגע במבנה הכימי של המוח וממכר כמו קוקאין

מחקר שנעשה במכון SRI בפלורידה, בשנת 2010, מצא שאצל חולדות להן נתנו מזון מתועש, כמו עוגות גבינה ועוגות קרם אחרות, נגרמו במוח שינויים זהים לאלו שנגרמים עקב התמכרות לסמים. במחקר נוסף, שנערך באוניברסיטת יוסטון בטקסס ובמכון מחקר אורגון, נמצא שצריכה ממושכת של ג'אנק פוד גורמת לירידה במרכז הערנות במוח. מי שמכור לג'אנק פוד זקוק לכמויות יותר ויותר גדולות כדי להגיע ל"היי". הנתונים נמצאו למזעזעים עד כדי כך, שמנהלת המכון הלאומי לנזקי סמים סיכמה ש"יש מזונות ג'אנק שפוגעים במוח בדיוק כמו סמים".

במחקר אחר דווחו החוקרים, שלצריכת ג'אנק יש השפעה על רמות הדופמין במוח, בדומה להשפעה של סמים. כל אחת מהתמכרויות אלו גרמה לקולטני הדופמין להפחית את רגישותם. כך, מכורים זקוקים לכמויות גדלות והולכות של החומר הממכר, כדי לקבל את אותה מידה של רגיעה. המזונות התעשייתיים המעובדים העשירים בתוספים כימיים הם עצמם למעשה בגדר סמים. אין פלא, אפוא, שמיליוני אנשים בעולם מכורים לג'אנק פוד.

 

מקורות

Studies show junk foods change brain chemistry and are addictive like cocaine
NaturalNews: Saturday, December 24, 2011 by: Ethan A. Huff, staff writer
http://www.naturalnews.com/034478_junk_foods_addictive_brain_chemistry.html#ixzz1hcZ400N9

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן