גורמים, שכיחות ותסמיני בעיות במערכת העיכול

מכאב בטן ושלשול ועד הפרעות ברצפת האגן - מה הגורמים והשכיחות של בעיות במערכת העיכול ומה התסמינים של הפרעות במערכת של העיכול בגופנו ?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות המשפחהויטמינים
בעיות במערכת העיכול והפרעות תפקודיות. תדירות גבוהה יותר בנשים. תסמינים במדינות מגוונות ברחבי העולם בשכיחות דומה. צילום: Pixabay Anastasia Gepp

עצירות, כאבי בטן, גזים, שלשול ואפילו הפרעות ברצפת האגן – שכיחות של בעיות במערכת העיכול היא רבה בקרב רבים מהאנשים, הסובלים מתסמינים מגוונים של הפרעות במערכת של העיכול בגופנו  . שכיחות הפרעות ובעיות של מערכת העיכול היא גבוהה ממה שנהוג לחשוב. ממצאי מחקרים מראים כי בעולם, כמו גם בישראל, שכיחות התופעה מגיע ל2 מתוך 5 אנשים.

גורמים להפרעות במערכת העיכול

ממצאי מחקרים שונים מעידים על סיבות שונות הקשורות להפרעות, קשיים ובעיות בתפקודה של מערכת העיכול. הגורמים להפרעות תפקודיות ובעיות בעיכול שונים החל מהפרעות עצביות הקשורות למערכת העיכול, הפרעות ולחצים רגשיים, צריכת חומרים, תזונה לקויה, גנטיקה, ועד שינוים בהרכב ותהליכים הקשורים לאוכלוסית חיידקי מערכת העיכול.

הללו גורמים למצבים רפואיים, סימפטומיים יחידניים או מספר תסמינים יחד ומחלות. לדוגמה סרטן המעי, קוליטיס, קרוהן, צליאק, תסמונת מעי רגיז, בעיה ברצפת האגן, יציאות לא סדירות, רפלוקס ועוד. להלן גורמים מובילים שנמצאו במחקרים כקשורים להפרעות ובעיות בעכול :

 

תסמינים שכיחים של בעיות במערכת העיכול

סימפטומים של מחלות, הפרעות, שיבושים ומצבים רפואיים ופיזיולוגיים המוגדרים כהפרעה, בעיה או תפקוד לא רגיל של מערכת העיכול הם מגוונים. תסמינים אלה של הפרעות מערכת העכול כוללים תופעות שונות כמו כאבי בטן, עצירות, שלשול, הפרעה ברצפת האגן, בחילות ועוד. אלו הם תסמיני הפרעות במערכת העיכול:

  1. כאבי בטן
  2. גזים וכאבים בעקבותיהם
  3. בחילה
  4. הקאה
  5. שלשול
  6. עצירות (עצירות בפני עצמה כהפרעה וגם עצירות כתסמין למשל עקב שינויים פיזיולוגיים עצירות בהריון)
  7. יציאות לא סדירות
  8. בעיה בשליטה על פי הטבעת
  9. צרבת ומחלת רפלוקס
  10. קשיים בבליעה או תחושה של גוף שתקוע בגרון
  11. גיהוקים או שיהוקים
  12. שיעול, קוצר נשימה או מחנק שקשורים למערכת העיכול (יכולים לעומת זאת להיות קשורים למחלה הקשורה לדרכי הנשימה)
  13. צרידות בגרון
  14. נפיחות בבטן
  15. רגישות בקיבה

שכיחות תופעות הפרעות בעיכול

שכיחותן של הפרעות במערכת העיכול רבה. מחקרים מצביעים על שכיחות אופיינית בישראל ובעולם של הפרעות במערכת העיכול באחד או יותר מהתסמינים שהוזכרו מעלה בשיעור של 15-40% מהאנשים.

שכיחות של הפרעות במערכת העיכול נמצאה במחקרים כגבוה יותר בקרב נשים. שיעור הבעיות במערכת העיכול בקרב נשים היה ב73% גבוה יותר בנשים בהשוואה לנשים.

חוקרים סבורים שהפרעות תפקודיות במערכת העיכול נפוצות באופן דומה במדינות שונות. כך, במחקר בינלאומי שבו השתתפו מדענים מאונ' בן גוריון, כלל עשרות אלפי משתתפים במעל שלושים מדינות ברחבי העולם, בחנו המדענים את שכיחות והשפעת הפרעות התפקוד במערכת העיכול והגיעו למסקנה כי מדובר בהפרעות הנפוצות באופן די דומה במדינות שנחקרו.

המדענים מצאו כי בעיות במערכת העיכול אופייניות לנשים מאשר לגברים. ממצאיהם העלו כי 40% מהאנשים בעולם סובלים מהפרעות אלה. כלומר שנים מתוך חמישה אנשים סובלים מלפחות אחת מ-22 הבעיות התפקודיות שנבדקו כמו בעיות בקיבה, ושט, במעי וברצפת האגן.

עוד נמצא כי מבין הסובלים מבעיות במערכת העיכול, 60% הן נשים.

מדענים הוכיחו גם כי ככל שמתבגרים יורדת שכיחות ההפרעות. מחלות מערכת העיכול ומצבים בריאותים אלה המשפיעים על תסמיני המערכת מצויים אצל צעירים יותר בהשוואה למבוגרים .

הפרעות בעיכול נמצאו כמשפיעות באופן שלילית על שימוש בשירותי בריאות. כמו כן הפרעות אלה נמצאו כשמשפיעות על איכות החיים של אנשים. לדעת המדענים במחקר זה חלק מהבעיות נובע מבעיה בתקשורת עצבית די כיוונית בין מערכת העצבים המרכזית והמוח לבין הנתיבים העצביים של מערכת העיכול. כאמור ישנם גורמים מגוונים אחרים.

דילוג לתוכן