גורמי המוות הנפוצים בישראל

הלמ”ס: מעל רבע ממקרי המוות נגרמים מסרטן. שישית ממקרי המוות נגרמים מבעיות לב. סוכרת, שבץ ומחלות נשימה אחראיות ל15% אחזו ממקרי המוות באופן שווה.
לכמה מקרי מוות מכלל המקרים אחראית מחלת הסרטן? מה שיעורי התמותה ממחלות כלי דם ומחלות לב ומה ההבדל בין התחלואה בשנות ה-70 לעומת ימינו אנו? מה שכיחות מקרי סרטן הריאות בקרב גברים בישראל לעומת מדינות הOECD ומהם שיעורי התמותה מסוכרת, מחלות כליה ומחלות זיהומיות בישראל ביחס למדינות הOECD ? 

חלוקת תאי סרטן. מקור: ויקיפדיה. אילוסטרציה: באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לרפואה NIH
חלוקת תאי סרטן. מקור: ויקיפדיה. אילוסטרציה: באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לרפואה NIH

דו”ח חדש של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בדבר מקרי המוות בישראל מתאר את נתוני סיבות המוות בישראל לשנת 2010. מן הנתונים עולה כי מחלת הסרטן היא גורם המוות המרכזי בישראל והיא אחראית על מעל 10,000 מקרי מוות בשנת 2010 שהינם יותר מרבע מכלל המקרים- 26.3%. בשנת 2010 נפטרו בישראל 39,418 תושבים, שהם חצי אחוז (0.5%) מאוכלוסיית ישראל לאותה שנה. 50.2% מהנפטרים באותה שנה היו ממין נקבה ואילו 49.8% ממין זכר.

מן הממצאים עלה כי הגורם השני בהשפעתו על תמותה בישראל לאחר מחלת הסרטן הוא מחלות לב שגרמו בשנת 2010 למעל 16% ממקרי המוות. מחלת הסוכרת היא גורם המוות השלישי בפער ניכר והיא גורמת ל5.8% מכלל מקרי המוות. גם מחלות כלי דם במוח- שבץ מוחי גורם ל5.8% ממקרי המוות בישראל ואילו מחלות של מערכת הנשימה אחראיות ל5.2 אחוזים ממקרי המוות. סיבות חיצוניות כמו תאונות דרכים גורמות לכ-5% ממקרי המוות. מחלות זיהומיות אחראיות ל4.2% ממקרי המוות ומחלות כליה ל3.9%. דלקת ריאות תופסת מקום נכבד ואחראית על 2.1% ממקרי התמותה. יתר לחץ דם כגורם עצמאי אחראי על 2% ואילו כל יתר המחלות ל23%.
עוד עולה מן הממצאים כי שיעורי תמותה ממחלות לב וממחלות כלי דם במוח ירדו ב-80% מאמצע שנות ה-70 וכי “שיעורי התמותה ממחלת הסרטן, ממחלת לב איסכמית ומחלות כלי דם במוח בישראל הינם נמוכים יחסית למרבית מדינות ה-OECD”.

כמו כן הממצאים מעלים כי “שיעור התמותה מסרטן הריאות שהינו נפוץ בקרב גברים בישראל, נמוך מאוד יחסית למדינות ה-OECD ואולם מנגד, שיעור התמותה בשל מחלת סרטן השד הנפוץ בקרב הנשים במדינה, הוא גבוה מאוד ביחס למדינות ה-OECD. מן הממצאים עולה עוד כי “שיעורי התמותה ממחלת הסוכרת, מחלות כליה ומחלות זיהומיות בישראל הינם גבוהים מאד יחסית למדינות ה-OECD.”