גזר וסלק כנגד סוכרת סוג 2

בטא קרוטן המצוי במזונות כמו גזר וסלק עשוי לצמצם ב-50% את הסיכון לסוכרת 2 משפחתית

נטייה גנטית לפתח סוכרת מסוג 2 הינה שכיחה ביותר. בארצות רבות, עד מחצית מן האוכלוסייה סובלת מכך. אבל, במשפחות בהן יש סיכון כזה, ניתן לצמצם אותו במידה רבה עם הורדת משקל יתר והתעמלות. לאחרונה, חוקרים מביה”ס לרפואה באוניברסיטת סטנפורד מצאו שרכיב התזונה בטא-קרוטן יכול אף הוא להפחית סיכון משפחתי כזה ולספק הגנה כנגד המחלה. בארה”ב, אצל 50% עד 60% מן התושבים יש גנים, משני ההורים, שמעלים במידה לא רבה, אבל בהחלט משמעותית, את הסיכון ללקות בסוכרת מסוג 2.

סיבים תזונתיים בירקות ופירות- פחות אפקטיביים? כל הזכויות שמורות לפורטל הדוקטור.
סיבים תזונתיים בירקות ופירות- פחות אפקטיביים? כל הזכויות שמורות לפורטל הדוקטור.

במחקר חדש שפורסם בז’ורנאל Human Genetics, המדענים מאוניברסיטת סטנפורד בדקו את הקשר בין רמות של רכיבי תזונה מסוימים בדם לבין התבטאות גנים אצל אלו להם יש נטייה גנטית משני ההורים לפתח סוכרת מסוג 2. יחס הפוך נמצא בין הרמות של ביטא קרוטן בדם לבין התחלואה בסוכרת. ככל שרמת בטא קרוטן הייתה גבוהה יותר, כך הייתה פחות תחלואה בסוכרת. מצד שני, נמצא קשר בין רמות גאמא טוקפרול וסוכרת, הוא מגביר את הסיכון. גאמא טוקפרול מצוי בעיקר במזונות מתועשים ובשמני סויה ותירס. בכמוסות ויטמין E, כמותו מועטה ביותר. לא נמצא קשר בין ויטמין E לבין סוכרת מסוג 2, לא לטוב ולא לרע.

כ- 15% מכלל תושבי כדור הארץ חולים בסוכרת מסוג 2 והתחלואה רק עולה. רשויות הבריאות בארה”ב מעריכות שכשליש מן הילדים שנולדו החל משנת 2000 יפתחו סוכרת מסוג 2 בשלב כלשהו בחייהם. זה עלול להקטין את תוחלת החיים שלהם. עם מצב תחלואה כזה, מגיפה של סוכרת, אין ספק שדרוש יותר מחקר כדי למצוא אילו רכיבי תזונה מצמצמים את הסיכון למחלה זו. בכל מקרה, חשוב לצרוך יותר מזונות מכילי בטא קרוטן כמו גזר וסלק. הזמינות של ויטמין זה ממיצי גזר וסלק הרבה יותר גבוהה מאשר מאכילתם. אפשר גם ליטול תוספים של קרוטנואידים. תפריט צמחי שכולו או רובו מורכב ממזון לא מבושל הוא אחת מן הדרכים היותר יעילות להתגבר על המחלה.

מקורות והרחבה

Beta carotene may protect from genetic Type II diabetes NaturalNews, Friday, February 01, 2013 by: Sherry Baker, Health Sciences Editor http://www.naturalnews.com/038917_beta_carotene_type-2_diabetes_genetic_predisposition.html#ixzz2K1fKhIJX
http://med.stanford.edu/ism/2013/january/butte.html
http://www.naturalnews.com
http://www.naturalnews.com/029143_brown_rice_diabetes.html

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס“. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466