גידול במספר חולי איידס המגלים על מחלתם רק בשלב מתקדם

יום האיידס הבינלאומי 2014 :  גידול במספר חולי איידס, המגלים על מחלתם לראשונה, רק בשלביה המתקדמים

בעוד שבעולם מטפחים חזון של דור ללא איידס בתוך שנים ספורות, בקריה הרפואית רמב”ם (ביה”ח רמב”ם בחיפה) מציגים נתונים לא פשוטים. עלייה בנשאיHIV בקרב קבוצות שבהן הנגיף לא היה נפוץ עד כה. עלייה בהדבקות לאחר קיום יחסי מין לא מוגנים, וחזרתן של תופעות שאפיינו את השנים הראשונות של התפרצות המחלה, בסוף המאה הקודמת. 110 נשאים חדשים הצטרפו השנה למעגל מטופלי המכון ברמב”ם, ובביה”ח יוצאים לקמפוסים כדי למנוע את הצטרפותם של נשאים נוספים לסטטיסטיקה

עולם ללא איידס? לקראת יום האיידס העולמי, שיצוין מחר, עולה סוגיה המעסיקה לאחרונה את קהילת מומחי ה-HIV העולמית – חזון “90-90-90” החזון מבקש לעשות שימוש בחינוך, העלאת מודעות ומיקוד טיפול רפואי לטובת יצירת דור חף מנגיף האיידס (Aids Free Generation). השאיפה שעומדת בבסיס החזון, אשר הוצג בכנסים שונים בתחום, היא אבחון 90% מנשאי ה-HIV, טיפול ב-90% מהם ודיכוי הנגיף בקרב 90% מהם, בתוך חמש שנים, עד לשנת 2020.

לדבריו של פרופ’ מ.קליני אדוארדו שחר, מנהל המכון לאימונולוגיה אלרגיה ואיידס ברמב”ם, מדובר בתחזית ורודה. ורודה מידי: “מספר המטופלים החדשים ברמב”ם, יציב יחסית בשנים האחרונות, ועומד על בין 90 ל-120 בשנה. נכון ל-2014 מטופלים ברמב”ם מאות נשאי נגיף ה-HIV. לכאורה, מדובר בנתון מעודד, מכיוון שאין כאן עלייה בכמות המטופלים, אך המציאות מאחורי המספרים מציגה תמונת מצב אחרת”, מסביר פרופ’ מ. קליני שחר.

קיום יחסי מין לא מוגנים

בשנים האחרונות נמדדת עלייה בקרב קבוצות באוכלוסייה, שהנגיף היה פחות נפוץ בהן בעבר. בנוסף, נמדדת גם עליה בקרב הנשאים החדשים, המשתייכים לקבוצות שמודעות היטב לנושא ולסכנות הכרוכות בקיום יחסי מין לא מוגנים. “אוכלוסיות אלו מנצלות את התפתחות הטיפולים הרפואיים בתחום כדי להמשיך לקיים יחסי מין לא מוגנים, ולקבל את הטיפול לאחר מעשה”, אומר פרופ’ מ. קליני שחר, “המחשבה היא שהטיפולים שקיימים היום מונעים את המחלה ב-100%, אך זו כמובן טעות גדולה”.

לצד הנתונים הללו, מדווחים ברמב”ם על תופעה מדאיגה במיוחד, אף היא במגמת עלייה: “מידי שנה, אנו רואים יותר ויותר אנשים המגיעים לבית החולים, לאשפוז, בשלבים מתקדמים מאוד של המחלה, ומגלים רק אז, בפעם הראשונה, שהם חולי איידס”, מסביר פרופ’ מ. קליני שחר ומוסיף, “זו תופעה שמתאימה לשנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת, השנים הראשונות של התפרצות המחלה. נוכח התמורות שחלו בכל הקשור לאיידס, המודעות הגדולה שיש למחלה כיום, הטיפולים הקיימים והשינוי בתפיסה, יש להתייחס לעניין הזה ברצינות. בזמן שמדברים על דור ללא איידס בתוך שנים ספורות, בשטח, אנחנו רואים שאננות ובמובנים מסוימים, חוזרים אחורה”.

110 מטופלים חדשים

בשנת 2014 היו במעקב מכון האיידס ברמב”ם, מכון טיפול ומחקר מהגדולים בארץ, ומהמובילים בעולם, 1,305 מטופלים, ביניהם תינוקות, ילדים, נשים וגברים ואף בני גיל הזהב, חלקם בני 85. במהלך השנה הנוכחית הצטרפו למעגל הנשאים המטופלים ברמב”ם, כ-110 אנשים חדשים, נתון אשר מגלם עלייה של כ- 10% מן השנה שעברה.

בניגוד לתפיסות הרווחות, מטופלי המכון מגיעים מכל המגזרים וקבוצות האוכלוסייה. בהמשך למגמות שנצפו בשנים האחרונות, גם השנה נמדדה עלייה במספר נשאי נגיף ה-HIV , המטופלים במכון ברמב”ם, בקרב קבוצת הגברים השוכבים עם גברים (MSM). עליה נוספת ומתונה, נמדדה השנה גם בקרב קבוצות מבין מדינות חבר העמים לשעבר ומבין קבוצות בני מיעוטים, והיא עומדת על 20% לעומת 2010.

“מגמת העלייה בקרב הקבוצות הללו היא תופעה הנמשכת בשנים האחרונות”, אומר פרופ’ מ. קליני שחר, “הסיבה לכך נעוצה בעיקר בשינוים שחלו באורחות החיים בקרב האוכלוסיות הללו, וזה בא לידי ביטוי גם במצבם הבריאותי. מצד שני, בחלק מהאוכלוסיות הללו יש גם יותר מודעות כיום ל-HIV, ומכיוון שהם מגיעים להיבדק יותר, אנחנו מגלים גם יותר נשאים”.

כ-80 בני נוער וצעירים נשאי HIV. רמב”ם מסתובב בקמפוסים ומגיע לסטודנטים כמידי שנה, גם השנה ייצא צוות מכון האיידס בקריה הרפואית רמב”ם אל הקהילה ויקיים פעילות הסברה, להעלאת המודעות למחלה, תחת הכותרת “כל אחד יכול להידבק, לכו להיבדק”.

הודות להצלחת היוזמה, כבר בשנה שעברה הורחבה יריעת הפעילות, וצוות המכון יסייר לאורך כל החודש הקרוב בכמה מוקדים באזור הצפון, ביניהם הקמפוסים של אוניברסיטת חיפה, הטכניון ומכללת אורט בראודה בכרמיאל, מכללת עמק יזרעאל ומכללת הגליל המערבי, קניון סגול-המרכז המסחרי ברמב”ם ומוקדים נוספים. במסגרת פעילות זו יוקמו דוכנים, וצוות המכון יחלק עלוני מידע וקונדומים ויערוך בדיקות איידס, ללא תשלום.

 עוד נשאי איידס צעירים

עשרות נשאים הנמצאים במעקב המכון ברמב”ם, הינם בני 24 או פחות. 82 מהמטופלים הנמצאים במעקב ברמב”ם הם בני 15-24, כאשר 16 מתוכם בטווח גילאי 15-18. רובם של המטופלים הנמצאים בקבוצה הזו במעקב המכון ברמב”ם, נדבקו בנגיף במהלך חייהם הבוגרים, בעיקר כתוצאה מקיום יחסי מין לא מוגנים. נוכח הנתונים הללו, ובהתחשב בזה שהצעירים מקיימים חיי מין פעילים, מטרת פעילות מכון האיידס של רמב”ם בקהילה, היא להגיע בעיקר לקהל הזה. “העלאת מודעות לאיידס והגעה אל הקהילה היא נושא חשוב מאוד”, אומרת כרכום מאור, אחות אחראית במכון האיידס ברמב”ם, “גם היום יש הרבה בורות, סטראוטיפים, סטיגמות ובושה בקרב הציבור. אנחנו יוצאים לשטח, כדי להגיע אל הסטודנטים ולהזכיר להם עד כמה חשוב להגן על בריאותם, כדי לענות להם על כל שאלה וכדי להסביר להם על חשיבות הגילוי המוקדם. התקווה היא שבאמצעות הפעילות הזו נצליח למנוע הדבקות נוספות והצטרפות של נשאים חדשים למעגל המטופלים ברמב”ם”.

פעילות מכון האיידס של רמב”ם בקמפוסים השונים תתקיים במועדים הבאים:
1.12- מכללת אורט בראודה.
2.12- מכללת עמק יזרעאל.
3.12- הטכניון.
8.12- מכללת הגליל המערבי.
9.12- קמפוס אונ’ חיפה.
הפעילות תתקיים בקמפוסים בין השעות 10:00-14:00 – חפשו אותנו!