גידול ילדים מאושרים

כיצד לגדל ילדים מאושרים ?

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

הורים ומשפחה
ילדים ומשפחה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC3-sa-by מאת: Samoano

הורים רבים מוטרדים מהשאלה: האם ילדיי מאושרים? מה ביכולתי לעשות בכדי לעשותם מאושרים? האושר הוא נושא רחב שאין לו הגדרה מסודרת: האם אדם מאושר הוא זה שיש לו כל מה שהוא רוצה? האם הוא זה שאין לו דאגות? האם זה אדם שמשיג את כל רצונותיו? האם אושר זה דבר רגעי או מתמשך? האם האושר נמדד בכמות/באיכות? האם הוא מושפע מאחרים או תלוי באדם עצמו?

ברור מאליו שילדנו ילדים על מנת שנוכל לגדל אותם בתנאים המיטביים בכדי שיהפכו למבוגרים חיוניים התורמים לעצמם ולחברה. עם זאת, האם בהכרח עלינו מוטלת האחריות למלא אחר צורכיהם בלבד או שאנחנו צריכים גם לדאוג לאושרם? כיצד נוכל לאמוד את מידת האושר שלהם וכיצד נוכל להסיק באשר לתפקידנו לעזור להם ולכוון אותם אל האושר?

שאלות על אושר אלה מקבלות משמעות חדשה בחיבור בין גידול ילדים והמסכים: המסכים בהחלט מציעים לילדינו אפשרויות בלתי מוגבלות להנאה, חוויה, משחק המהוות בסיס לאושר. למול זה, המסכים גורמים לחשיפה לגירויים בלתי פוסקים ולתחושת חוסר סיפוק מתמדת, הם גורמים לאין ספור רצונות ומאווים של הילדים שאין ביכולתנו לספקם באופן מתמיד ועקבי, הם גורמים לתחרות קשה בין הילדים על איכות המכשירים, עלותם ותדמיתם והם מהווים צינור להעברת תכנים המשפיעים על הילדים בשל ההשוואה למודלים אידיאליים ולא מציאותיים המשתקפים אליהם מהמסך בכל רגע נתון.

מהו אושר ?  איך נגדל ילדים מאושרים סביב המסכים?

אז כיצד נוכל לבחון את אושרם של ילדי דור המסכים ומה מקומנו כהורים במציאות התקשורתית? עלינו להחליט מהם הדברים החשובים להנחיל לילדינו ולעשות סדרי עדיפויות מבחינת רכישה של מכשירים וטכנולוגיות הסובבות את חיי ילדינו ואת הזמנים והתכנים הרצויים שיצרכו בהם. עלינו לבטל את הקישור בין אושרו של ילד לבין רכישה של מכשיר טכנולוגי שהרי אושרו לא באמת טמון בכך. בנוסף, עלינו למצוא את התכנים והשימושים שמעשירים את ילדינו, שעוזרים להם ליהנות ואף מלמדים אותם ופחות לאפשר להם לצרוך תכנים שליליים שעלולים להשפיע עליהם לרעה מבחינת המראה שלהם או התנהגותם.

עלינו לכוון את הילדים לעשות שימוש במסכים בדרכים שמאפשרות להם לתקשר עם אחרים, להעביר רגשות ותחושות, ליצור קשר אמיתי ולא מתווך (כפי שהם הורגלו להתנהל ביומיום). עלינו להסביר להם שהמסכים לא מחליפים קשרים ויחסים עם משפחה וחברים אלא מהווים דרכים מגוונות יותר לתחזק את הקשרים. עלינו לעזור להם האמין בעצמם וביכולותיהם למרות התמונות המוצגות בפניהם הרשתות החברתיות המאיימות לפגוע בנפשם הרכה ולתסכל אותם בשל הפער בינם לבין המודלים האידיאליים המוצגים.

האם ישנו מדריך לחיים מאושרים? אושר הוא כנראה מושג גדול ובעייתי להבנה ולתחושה. והוא גם קצר ובר חלוף ולכן עלינו ללמד את ילדינו להעריך את האושר כשהוא מגיע ולפעול בכדי להגיע אליו כמה שיותר ואולי המסכים הם עוד אפיק לנסות ולהגיע אל האושר למרות שאנחנו המבוגרים יודעים שלרוב אין קיצורי דרך וצריך לעבור את הדרך הארוכה והקשה לאושר הנכסף. ויתרה מכך, האושר האמיתי אינו על המרקע, על המסך או בפלאפון אלא לרוב נמצא ממש לידנו אבל אנחנו לא מסתכלים קדימה ולכן הוא עלול להתפספס!

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. במסגרת זו היא מעבירה הרצאות וסדנאות להורים וצוות חינוך במטרה להתנהל באופן מיטבי במציאות התקשורתית כיום.

למעוניינים: ד"ר שלי גפן מעבירה השתלמויות קיץ להורים, מנחי קבוצות הורים, מטפלים באמנויות ואנשי מקצוע העובדים עם הורים

דילוג לתוכן