גילוי חדשני: זיהוי וטיפול בסרטן הדם

מדענים פיתחו שיטה לזיהוי ולסימון תאי גזע סרטניים המחוללים את סרטן הדם, ומצאו תרופה יעילה כנגדם

אורי אלהב

עודכן בתאריך

בדיקות דםדם טבורי - גנטיקה
תא דם לבן מסוג מקרופאג. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by-sa. צילום: magnaram obli Lingulidas

מדענים פיתחו שיטה לזיהוי ולסימון תאי גזע סרטניים המחוללים את סרטן הדם, ומצאו תרופה יעילה כנגדם

תאי גזע הם ייחודיים מאד בהשוואה לתאים אחרים ביכולתם להפוך לכל תא בתהליך ההתמיינות שלהם. תאי גזע לא מיועדים להפוך דווקא לתאי לרקמה ספציפיים כמו תאי מוח או תאי שריר או תאי לב. תאי גזע מייצרים כמות נכבדת של מיליארדי תאי דם בתכיפות יומית, אולם בעת שישנו סרטן בגופנו תאי הגזע אינם כה מועילים. גידולים סרטניים באופן כללי וסרטן הדם באופן ספציפי , מורכבים מתערובת של תאים מסוגים שונים. רובם הגדול של התאים הללו אינם מסוכנים, אך לאחדים מהם יש תכונות של תאי גזע שתפקידם לייצר תאים אחרים, והם אלה שלמעשה מחוללים את המחלה.

ד״ר מיליאבסקי מהפקולטה לרפואה באונ' ת"א הוביל את המחקר שנערך על ידי הדוקטורנט מוחמד יאסין במעבדתו של ד״ר מיליאבסקי, בשיתוף עם מעבדות באוניברסיטת טורונטו ובאוניברסיטת הרווארד. . הדוקטור מיליאבסקי מסביר כי "תאי הגזע הסרטניים הינם תאים נדירים אשר מגלים עמידות בפני טיפולי הכימותרפיה המקובלים, ולכן תאים אלו עלולים לשרוד גם כשהחולה נרפא לכאורה, ולייצר מחדש את המחלה". במחקר שערכו המדענים הם תרו אחר אפשרויות לזיהוי וסימון של תאי הגזע של סרטן הדם, על מנת לבודדם ולחקור כיצד הם פועלים על מנת לפתח טיפולים אפקטיביים.

לצד פיתוחים אחרים המנסים לאתר את תאי הסרטן באופן אפקטיבי על מנת למשל לסייע למנתחים לאתר את התאים בעת הליך כירורגי באמצעות מעין חיישן זיהוי לתאי הסרטן על מנת להמנע מהמשך התפתחות המחלה, בתאי סרטן הדם שיטות סימון חייבות להתייחס לחישה שמזהה תאי גזע סרטניים. לכן החוקרים פיתחו שיטה לזיהוי תאי סרטן הדם המזיקים האלה, מעין חיישן: בשלב ראשון בחנו המדענים את הגנום האנושי ואיתרו בו מספר מקטעי DNA, אשר פעילים בתאי גזע בריאים של הדם. לאחר מכן בדקו המדענים את המקטעים בתאי סרטן הדם, וגילו פעילות מוגברת באחד מהם. אז בודדו המדענים את מקטע ה-DNA הסרטני, ומצאו שמדובר במקטע מהסוג הקרוי מעצם (enhancer) – אשר מה שמאפיין אותו הוא שזהו ממקטע די אן איי אשר קושר אליו חלבונים ספציפיים הפעילים במיוחד בתאי גזע. אז, החוקרים חיברו לאותו מקטע חלבון פלואורסצנטי, שזוהר כשהוא מתחבר למעצם הפעיל. כך בעצם המדענים הינדסו חיישן גנטי, שמזהה תאי גזע סרטניים – היחידים המכילים את המקטע במצבו הפעיל.

הדוקטור מיליאבסקי מסביר כי לאחר שהכניסו את החיישן הפלואורסצנטי לכמה דגימות של תאי סרטן הדם שנלקחו מחולים, גילו החוקרים ש"הוא זוהר באוכלוסייה קטנה של תאים. ואז בודדנו את התאים הזוהרים, והשווינו אותם לתאים אחרים מהדגימות, על מנת לזהות מה מייחד אותם. הממצאים העלו שהתאים הזוהרים, כלומר תאי הגזע הסרטניים, עמידים יותר לכימותרפיה, ואף מחוללים את המחלה בצורה יעילה בהרבה כשהם מושתלים בעכברי מודל נטולי מערכת חיסונית."

מי מרעילה את תאי הגזע של סרטן הדם?
המדענים לא הסתפקו בהליך זה וממצאיו המרתקים ובחנו השפעות של מספר מולקולות הנחשבות לתרופות פוטנציאליות לסרטן, על תאי הגזע שבודדו מסרטן הדם. בדיקתם הראתה שמולקולה מסוימת הקרויה פנרטיניד (Fenretinide), שינה מולקולקה עם רעילות נמוכה לתאים בריאים, מהווה חומר רעיל עד מאד לתאי הגזע של סרטן הדם.

ממצאי המחקר אשר ראו אור בכתב העת Leukemia ומסקנותיהם ישמשו בסיס לפיתוח תרופה יעילה וממוקדת עבור תאי הגזע של סרטן הדם, שלעתים קרובות שורדים טיפולי כימותרפיה רגילים, מסביר מיליאבסקי ומסכם כי "השמדת התאים האלה תקטין מאוד את הסיכוי שהמחלה תחזור. כמו כן, השיטה שפיתחנו לבידוד תאי הגזע הסרטניים עשויה לקדם בעתיד גישות של רפואה מותאמת אישית: בעזרת החיישן הפלואורסצנטי שלנו ניתן יהיה לבודד תאי גזע סרטניים בדמו של חולה מסוים, להכיר את תכונותיהם, ולהתאים טיפול יעיל יותר לאותו חולה."

דילוג לתוכן