גילוי חדש עשוי לסייע בטיפול ב-ALS

חוקרים גילו מרכיב שעשוי לסייע בטיפול במחלת ניוון השרירים ALS

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
התחלקות תאית. מקור: ויקיפדיה. מאת: NIH

חוקרים ישראלים ואמריקאים גילו מרכיב שעשוי לסייע בטיפול במחלת ניוון השרירים ALS

מחקר חדשני, בו התגלה מרכיב חדש אשר עשוי להיות כלי טיפולי במחלת ניוון השרירים ALS, התפרסם לאחרונה בעיתון היוקרתי Neuron. המחקר נעשה בשיתוף פעולה בין חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ואוניברסיטת קליפורניה בסאן דייגו.

ALS (קיצור של Amyotrophic Lateral Sclerosis) היא המחלה הקשה ביותר מתוך קבוצת המחלות הניווניות שפוגעות בתאי העצב המוטורים, המפקחים על פעילות השרירים. המחלה מוכרת גם כ"מחלת לו גריג" על שם שחקן הבייסבול האמריקאי שלקה במחלה בשנות ה- 30 של המאה הקודמת. מדובר במחלה נדירה וחשוכת מרפה, שפוגעת בתאי העצב המוטורים שבאמצעותם המוח מפקח על הפעלתם של מרבית השרירים הרצוניים בגוף. בקרב חולי ALS תאי העצב האלה נהרסים, ולכן הם אינם מסוגלים להפעיל את השרירים. בהדרגה השרירים עצמם נחלשים מחוסר פעילות עד לשיתוקם המוחלט. במהלך המחלה נפגעים בהדרגה השרירים האחראיים על הפעלת הגפיים ושרירי הבליעה, הדיבור והנשימה, בסדר שאינו קבוע.

כעשרה אחוזים ממקרי ה-ALS הם תורשתיים, כך שבמשפחה אחת יש יותר מחולה אחד שסובל מהמחלה. בחלק מהמקרים של מחלת ALS המשפחתית זוהו הגנים האחראים למחלה, דבר שעשוי לסייע בעתיד במציאת תרופות לחולים האלה. בשאר המקרים אין כל דרך לחזות מראש את הופעת המחלה אצל אדם מסוים ולא ידוע מה גורם לה להתפרץ.

במחקר על המחלה נמצא שמוטציות בחלבון בשם Cu/Zn Superoxide Dismutase, או בקיצור SOD1 פוגעות בקיפול התקין של החלבון ולכן פוגעות גם באברונים תוך תאיים דוגמת המיטוכונדריה, שהם מפעלי האנרגיה של התא. החלבון הפגום מצטבר בתא במהלך המחלה, ובאופן מפתיע מתברר שהוא נמצא לא רק בקרב חולים הסובלים ממוטציות בגן שיוצר את החלבון, אלא גם אצל חולים אחרים.

אחת השאלות הכי מעניינות שהחוקרים מנסים לפענח היא הספציפיות של החלבון הפגום הזה, שמצטבר רק ברקמות מסוימות בגוף, אף על פי שהחלבון המוטנטי נמצא בכל הרקמות והתאים. השערת החוקרים, היא שחלבונים אחרים, המכונים "שפרונים", שמסייעים לקיפול הנכון של SOD1, או שהם קיימים ברמות מאוד נמוכות או שאינם מתפקדים כראוי ברקמות שהמחלה פוגעת בהן.

מחקר חדש, פרי שיתוף פעולה בין המעבדה של ד"ר אדריאן ישראלסון מהמחלקה לפיזיולוגיה וביולוגיה תאית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, המעבדה של ד"ר דון קליבלנד מאוניברסיטת קליפורניה סאן דייגו ואחרים, פורסם לאחרונה בעיתון היוקרתי Neuron. החוקרים זיהו פעילות חדשה אשר יכולה לעכב את הצטברות חלבון ה-SOD1 הפגום. חלבון זה זוהה כ-macrophage migration inhibitory factor (MIF). החוקרים הראו שחלבון MIF מנוקה מונע הצטברות חלבון SOD1 הפגום בתא, ועליה ברמת הביטוי שלMIF מעלה את החיות של תאי עצב שונים כולל תאי עצב מוטורים אשר מבטאים מוטנטים שונים הקשורים ל- ALS. החוקרים גם מצאו שבתאי עצב המוטורים, רמת החלבון היא מאוד נמוכה מה שעלול להצביע על מרכיב של פגיעה סלקטיבית בתאים אלה. עליה בפעילות החלבון MIF עשויה להיות אסטרטגיה אטרקטיבית לטיפול חדשני במחלת ה- ALS.

ד"ר ישראלסון: "מחקר זה הינו ציון דרך, ובעל השלכות רחבות בהבנת מנגנון גרימת המחלה הניוונית ALS והטיפול בה. חשיבות עצומה זו גלומה בהבנת העובדה, כי ישנה מעורבות ההולכת ומתגלה של ה-SOD1 הפגום כמנגנון רעיל הנפוץ במחלת ה- ALS. תגלית זו היא בעלת פוטנציאל לשמש מטרה להתערבות טיפולית שמטרתה לעלות את הרמה של MIF במערכת העצבים לטיפול ב- ALS ומחלות ניווניות אחרות אשר קשורות להצטברות של חלבונים בעלי קיפול פגום".

דילוג לתוכן