FDA :גלולות מגבירות סיכון לקרישי דם

בעקבות מחקר חדש בקרב מעל 800000 נשים, מזהיר מינהל התרופות האמריקאי מפני סיכון מוגבר לקרישי דם בעקבות שימוש בגלולות כמו יסמין יאז

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מחלות לבבריאות האישה
אמצעי מניעה: גלולות למניעת הריון. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by-sa. צילום: Ceridwen

בעקבות מחקר חדש שערך מינהל התרופות האמריקאי – מזהיר מפני סיכון לקרישי דם בעקבות שימוש בגלולות

בעקבות ממצאי מחקר חדש שערך מינהל המזון והתרופות האמריקאי FDA עידכן המינהל את אזהרתו לגבי סיכון מוגבר לקרישי דם- פקקת ורידית בקרב נשים המשתמשות בגלולות מסוג "יסמין" ו"יאז"- גלולות המכילות את ההורמון דרוזפירנון drospirenone , גלולות המיוצרות בין היתר על ידי חברת באייר BAYER.

ממצאי המחקר השתתפו בו מעל 830,000 נשים בגילאים 10 עד 55 שנטלו גלולות המכילות פרוגסטרון המצוי גלולות   Bayer’s Yaz, Beyaz  ,Angeliq העלו כי לנשים שהשתמשו בגלולות מסוג זה היה סיכון מוגבר ללקות באירוע של טרומבואמבוליזם – פקקת ורידית (קריש דם) בעשרות אחוזים, בהשוואה לנשים שהתמשו בגלולות מסוגים אחרים.

מהודעת מינהל המזון והתרופות האמריקאי עולה כי ממצאים של מחקרים קודמים העלו עדויות מחקריות באשר לסיכון המוגבר של נשים המשתמשות בגלולות למניעת הריון המכילות הורמון  דרוזפירנון ללקות בפקקת ורידית- קרישי דם thromboembolism   טרומבואמבוליזם שעלולים להיות קטלניים. פרסום המחקר האחרון. הורמון דרוזפירנון הוא סוג של הורמון מין נשי שמכונה פרוגסטין progestin. מרבית אמצעי המניעה של גלולות למניעת הריון מכילות אחד משני הורמונים: אסטרוגן או פרוגסטין.

המלצות המינהל הן לא להפסיק את השימוש בגלולות למניעת הריון כמו יאז או יסמין המכילות  הורמון דרוזפירנון מבלי להתייעץ קודם בגורם רפואי מומחה. בנוסף מדגישים במינהל כי יש לפנות מיד לקבלת טיפול רפואי אם ניכרים תסמינים של קריש דם בקרב נשים שלוקחות את הגלולות כמו יאז ויסמין. התסמינים כוללים בין היתר כאב מתמשך ברגל, כאב חזק בחזה, או מחסור פתאומי באוויר.

מההודעה עולה כי לנשים מעשנות מעל גיל 35  לא מומלץ ליטול אמצעי מניעה בדמות גלולות משולבות למניעת הריון משום שהן מגבירות את הסיכון של נשים אלה לחוות אירוע לב משמעותי לרבות היווצרות קריש דם.

שמות המותג של הגלולות למניעת הריון המכילות דרוזפירנון כוללות את גלולת יאז  YAZ- generics Gianvi  וכן   Loryna ואילו שמות המותג של יסמין Yasmin generics Ocella, Syeda, and Zarah . זאת בנוסף לגלולות Beyaz ו- Safyral

 

דילוג לתוכן