מחקר: גלולות למניעת הריון מהסוג החדש מגבירות סיכון לקרישת יתר

הממצאים מצביעים על סיכון גבוה יותר לקרישי דם בקרב משתמשות בגלולות המכילות דרוספירנון בהשוואה ללבונורגסטרל

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורהריון ולידה
אמצעי מניעה: גלולות למניעת הריון. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by-sa. צילום: Ceridwen

מחקר: גלולות חדשות למניעת המכילות דרוספירנון מגבירות את הסיכון לקרישי דם – טרובוזה

נשים רבות משתמשות בסוגי גלולות למניעת הריון המבוססות על חומרים חדשים כאמצעי מניעה.  מחקר חדש שפורסם לאחרונה מגלה כי שימוש בגלולות מהסוג החדש נגד הריון המכילות דרוספירנון (גלולות יסמין) מגבירות את הסיכון לקרישת דם- טרומבוזה ורידית, פקקת ורידית תסחיפית- טרומבואמבוליזם יותר בהשוואה לגלולות מהסוג הוותיק.

גלולות המכילות דרוספירנון נפוצות בשם גלולות יסמין. גלולות המכילות לבונורגסטרל מופיעות בשם נורדט או מיקרוגינון. גלולות למניעת הריון יסמין נחשבות לגלולות "מהסוג החדש".

מטרת החוקרים הייתה לבחון את מידת הסיכון לקרישתיות יתר ורידית- טרומבואמבוליזם אידיופתית בנשים שהשתמשו בגלולות למניעת הריון המכילות את החומר דרוספירנון, בהשוואה למשתמשות בנשים המשתמשות בגלולות המכילות לבונורגסטרל.

ממצאי המחקר שפורסם בכתב העת BMJ התבססו על מדגם של נשים בגילאי 15 עד 44 ללא רקע רפואי של גורמי סיכון לטרומבומבוליזם ורידי , אשר התחילו תקופה חדשה של נטילת גלולות נגד הריון דרך הפה, שהכילו 30 מיקרוגרם אסטרוגן בשילוב עם רכיב נוסף: דרוספירנון או לבונורגסטרל, בין השנים 2002 ל-2009. החוקרים בחנו את המקרים של טרומבואמבוליזם ורידי VTE שהתגלו בקרב נשים בפעם הראשונה בחייהן.

ממצאי המחקר הצביעו על 61 מקרי טרומבומבוליזם- קרישתיות יתר – קרישי דם לא קטלניים בורידים, אשר להם צומדו 215 נבדקות ביקורת לשם השוואה.

ניתוח הממצאים העלה כי בקרב נשים שהשתמשו בגלולות למניעת הריון מהסוג החדש יותר- אשר מכילות דרוספירנון נמצא סיכון של כמעט פי 3!  לסבול מאירוע של קריש דם – טרומבואמבוליזם, בהשוואה לסיכון של נשים המשתמשות בגלולות למניעת הריון מהסוג הישן יותר ובהן לבונורגסטרל.

החוקרים שללו גורמים אחרים, כאחראים לפער זה בשיעורי הסיכון של שימוש זה באמצעי מניעה אורליים שונים למניעת ההריון (גלולות כמו גלולות יסמין למול גלולות מהסוג הישן כמו נורדט או מיקרוגינון). ניתוח התוצאות העלה כי שיעור הסיכון לסבול מקרישי דם- טרומבואמבוליזם לא קטלניים בעקבות שימוש בדרוספירנון היה 23 מקרים לכל 100,000 נשים, ואילו בעקבות שימוש בגלולות הישנות ובהן לבונורגסטרל הסיכון היה נמוך הרבה יותר- 9.1 אירועי קרישת דם ורידית, לכל 100,000 נשים.

ממצא זה תואם את הממצאים שהוצגו במחקר נוסף שנערך בארצות הברית בקרב נשים בנות גילאים דומים, ובו נמצא סיכון הגבוה כמעט פי 3! ללקות בטרומבואמבוליזם בעקבות שימוש באמצעי מניעה אורליים של גלולות למניעת הריון שבהן דרוספירנון בהשוואה לגלולות "מהדור הישן" עם לבונורגסטרל.

לסיכום, ממצאי המחקר מחזקים את השערתם של החוקרים ותומכים בעדויות המצטברות באשר לסיכון הגבוה יותר ללקות בטרומבואמבוליזם הטמון בשימוש בגלולות נגד הריון המכילות דרוספירנון, בהשוואה לגלולות המכילות לבונורגסטרל.

 

דילוג לתוכן