גלישה לצרכים פרטיים בעבודה? תכנון עבודה לקוי של המעסיק ולא כעס על הארגון

מדענים ישראלים מצאו כי גלישה לצרכים פרטיים בעבודה נובעת משיעמום וקשורה לתכנון עבודה לקוי של המעסיק ולא כעס על הארגון

שיעמום בעבודה: רבים גולשים במהלך שעות בעבודה ברשת האינטרנט. מדוע אנו גולשים גם במהלך העבודה ? גלישה באינטרנט וברשתות החברתיות בזמן העבודה היא דרך נפוצה להתמודד עם רגעי השעמום הקיימים בזמן העבודה ולא נובעת מתחושות שליליות כלפי הארגון. כך מתברר ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה. “במקום לנסות ‘לתפוס’ את העובדים על חם, לאסור על גלישה או לחסום אתרים – מומלץ למעסיק לבדוק כיצד לתכנן נכון את עומס העבודה”, אמרה ד”ר שני פינדק מאוניברסיטת חיפה.

על פי התפיסה המקובלת, מרבית ההתנהגויות השליליות בעבודה, החל מפגיעה ביודעין באמצעים שונים בעבודה דרך יציאה להפסקות ארוכות במיוחד וכלה בהתעלמות

רשת האינטרנט. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3-by-sa. אילוסטרציה: Sivserver
רשת האינטרנט. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3-by-sa. אילוסטרציה: Sivserver

מעובדים שונים נעשים מתוך רצון מודע לפגוע בארגון או מתוך תחושות שליליות כלפי הארגון, כמו תחושה שהארגון נוהג בצורה לא הוגנת כלפי העובד. באופן מסורתי, גלישה באינטרנט במהלך העבודה נתפסה כחלק מאותן התנהגויות שליליות. במחקר הנוכחי, שהתפרסם בכתב העת Computers in Human Behavior, ביקשו החוקרים ד”ר פינדק מהחוג לשירותי אנוש באוניברסיטת חיפה, ד”ר אלכסנדרה קרז’צ’בסקה וד”ר פאול ספקטור מאוניברסיטת דרום פלורידה לבדוק מה הסיבה שגורמת לעובדים לגלוש באינטרנט.

מתוצאות המחקר עולה כי הסיבה העיקרית לגלישה בזמן העבודה היא תחושת שעמום, שנובעת מחוסר תעסוקה: ככל שעובדים חשים שהם חסרי מעש ומשועממים יותר, כך הם יותר גולשים באינטרנט וברשתות חברתיות לצרכים פרטים. לדברי החוקרים, הסיבה המרכזית לגלישה, אם כך, היא תכנון עבודה לקוי של המעסיק ולא הבעת כעס כלפי הארגון. עוד הוסיפו החוקרים כי אל מול התנהגויות מוכרות אחרות להתמודדות עם שעמום בעבודה, הגלישה באינטרנט מזיקה הרבה פחות.

לדבריה של ד”ר פינדק, מעסיקים רבים עדיין מאמינים שהדרך הנכונה לגרום לכך שהעובדים לא יגלשו בזמן העבודה ברשת היא דרך פיקוח או מישטור האינטרנט, אלא שממצאי המחקר מראים שהדרך הטובה ביותר היא פשוט לשמור אצלם את העניין. “כדאי לתת פחות דגש על איסורים על גלישה ברשתות חברתיות, באתרים שונים לצרכים אישיים ובדיקת דוא”ל ולהתמודד עם הבעיה הבסיסית של חוסר תכנון נכון של עומס העבודה במשך היום”, היא סיכמה.