גמילה מעישון ודיכאון

מחקר חדש מצביע על שינויים במוח שמעוררים דיכאון בקרב אנשים שמנסים להגמל מעישון

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
סריקת מוח- PET. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי. מאת: Mco44

גמילה מעישון מעוררת שינוים מעוררי דיכאון

למה מעשנים שמפסיקים לעשן חווים הפרעות מצב רוח ודיכאון ? כיצד דיכאון זה משפיע על חזרה של הנגמלים לעישון ? ממצאי מחקר חדש מצביעים על השפעה של הפסקת עישון על איזורים במוח שאחראים על מצב רוח, ובכך שופכים אור על הקשר בין דיכאון להפסקת עישון וחזרה לעישון בעקבות זאת.

התמכרות למוצרי טבק ובראשן לסיגריות שכיחה מאד בקרב אנשים הסובלים מדיכאון. במחקרם, ביקשו החוקרים למדוד את בקרב מעשנים, כיצד קשור הדיכאון למידת הקישוריות של האנזים מונואמין אוקסידאזה A  monoamine oxidase A (MAO-A) בקורטקס הפרי-פרונטלי ובקורטקס הסינגולטי anterior cingulate cortex, איזור מפתח בבקרת פעילות האמיגדלה , איזורי מוח ופעילות שנמצאו כקשורים לדיכאון, במחקרם קודמים.

את הממצאים מסריקת מוחם של מעשנים לאחר שעישנו סיגריה ולאחר שחוו סימפטומים של גמילה בעקבות הפסקת העישון, השוו החוקרים למוחם של אנשים שלא עישנו. בחינת השינויים בכלל הנבדקים נעשתה בעזרת סריקות מוח- PET SCAN.

במחקר השתתפו 48 נבדקים: 24 נבדקי בקרה לא מעשנים, 12 נבדקים מעשנים "ממוצעים" שעישנו בין 15 ל-24 סיגריות מידי יום בממוצע, ו12 מעשנים "כבדים" שעישנו מעל 25 סיגריות מידי יום בממוצע.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Archives of General Psychiatry  על ידי חוקרים מאוניברסיטת טורונטו בקנדה, העלו כי במהלך הגמילה מעישון במעשנים כבדים הייתה רמה גבוהה במיוחד  של פעילות במוח הן זו שמתייחסת לפעילות דיכאון בקישוריות של האנזים מונואמין אוקסידאזה A  monoamine oxidase A (MAO-A) והן של הפעילות בקורטקס הפרי-פרונטלי ובקורטקס הסינגולטי anterior cingulate cortex, זאת  בהשוואה לרמת הפעילות לפני הגמילה ובהשוואה לפעילות המוחית של הלא מעשנים. החוקרים מצאו קשר מתאמי המרמז על סיבתיות ההשפעה של האינזים MAO גם בכל הנודע לשינויים ברמת הפלזמה plasma harman levels ולעוצמת הדיכאון שחוו הנגמלים מעישון.

לסיכום, ממצאי םאלה מצביעים לדעת החוקרים על הקשר בין הפסקת עישון למצבי רוח ולקושי בגמילה, באופן שמרמז על כך שתהליכי הגמילה מעישון הינם מורכבים לנגמלים, במיוחד נוכח השינויים במוח שגורמים למי שמספיק לעשן להפרעות מצב רוח- ודיכאון, באופן שמחליש את תפקודו ועלול לגרום לו לשוב ולעשן.

 

דילוג לתוכן