גנטיקה, אלצהיימר, מחלות נפש ואינטליגנציה

חוקרים גילו גנים של גודל המוח ואינטליגנציה

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
המוח האנושי. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: National Institute for Aging- NIH

חוקרים מגלים גנים שמשפרים את יכולות המוח, מגבירים סיכון מחלות נפש ושיבושים מוחיים


ממצאי מחקר חדש שלצוות מחקר ייחודי הכולל 200 מדענים ממוסדות מדעיים ברחבי העולם אשר משתף פעולה על מנת למפות את הגנים , מצביע על מספר גנים שעשויים להסביר מדוע אנשים נבדלים זה מזה במבנה המוח, ניוון מוחי, מחלות כמו אלצהיימר ומחלות נפש שונות.

במחקר זה בחנו החוקרים בין היתר את גודל המוח, מרכזי הזיכרון ועוד מגוון נושאים הקשורים למוח באמצעות אלפי בדיקות MRI מ21,151 נבדקים בריאים, תוך השוואת הממצאים לדגימות DNA של הנבדקים.

הממצאים החלקיים העלו קיים גן המכונה HMGA2 המשפיע על גודל המוח כמו גם על האינטליגנציה של הנבדק- גן שהשוני היחיד בו הוא בבסיס גנטי אחד (ציטוזין במקום טיאמין בגן).
בנוסף נמצא כי נמצא קשר עקבי בין שינויים עדינים בקוד הגנטי ומרכזי זיכרון מצומצמים. כמו כן מצאו החוקרים כי אותם גנים השפיעו באותו אופן על אנשים באוכלוסיות שונות בעולם כמו אוסטרליה, צפון אמריקה ואירופה באופן המרמז על אפשרויות פרקטיות לטיפול מולקולרי באמצעות תרופות עתידיות שיפותחו לטיפול במחלות הקשורות לכך, ובאופן שיוכל להפחית את הסיכון שלהם ללקות במחלות רלוונטיות.

החוקרים מוסיפים כי שמירה על משקל תקין, פעילות גופנית וגירוי אינטלקטואלי והפעלת החשיבה הם צעדים מונעים שמי שנוקט בהם כיום עשוי להפחית באופן ניכר את הסיכון לחלות במחלות כאלה כמו אלצהיימר.
ממצאי המחקר שנערך על ידי 200 חוקרי פרויקט "אניגמה" מ-100 מוסדות מדעיים מובילים ברחבי העולם פורסמו לאחרונה בכתב העת המדעי Journal Nature Genetics

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן