גנטיקה ובעיות הימורים

ממצאי המחקר מצביעים על כך שאצל נשים גנים הם גורם סיכון חשוב באותה מידה ביצירת בעיות התמכרות להימורים, כמו הגורם הסביבתי ושגם אצל גברים וגם אצל נשים יש חפיפה בגנים שאחראים לרגישות גבוהה לבעיות הימורים.

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהדם טבורי - גנטיקה
הימורים. מקור: ויקיפדיה.ברשיון . מאת: Alan Liefting

איך הגנטיקה משפיעה על הרצון שלך להמר? כיצד הימורים מושפעים מהגנטיקה שלנו? הימורים הם הפעולה של הימור כסף או משהו בעל ערך באירוע עם תוצאה לא ברורה, מתוך כוונה ראשונית לזכות בכסף נוסף או בדברים חומריים או לא מוחשיים. בעוד שהימורים יכולים להיות סוג של בידור עבור חלקם, הם יכולים גם להוביל לנזק ונזקים משמעותיים עבור המהמרים ומשפחותיהם.

אחת הסיבות העיקריות לכך שהימורים גורמים נזק היא הפוטנציאל להתמכרות. הימורים מפעילים את מערכת התגמול של המוח. הם משחררים דופמין ויוצרים תחושה מענגת. זה יכול להוביל למעגל של התנהגויות הימורים חוזרות ונשנות כאשר אנשים רודפים אחרי אותה תחושה מרגשת. עם הזמן הדבר עלול לגרום להתפתחות של התמכרות להימורים. התמכרות להימורים מאופיינת באובדן שליטה ובחוסר יכולת להפסיק את ההימורים למרות השלכות שליליות.

בעיית ההימורים אינה בלעדית למגדר מסוים  – גבר או אישה או אוכלוסיות מסוימות. ואולם היא משפיעה באופן שונה על גברים ונשים. היסטורית, הימורים נתפסו כפעילות גברית בעיקרה, אך בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בהשתתפות בהימורים בקרב נשים. נשים עוסקות לעתים קרובות בסוגים שונים של הימורים. למשל  מכונות מזל או בינגו מקוון. זאת בהשוואה לגברים הנוטים להעדיף הימורי ספורט ופוקר. ממצאים מחקריים מראים כי נשים גם נוטות להמר מסיבות שונות, כגון סוציאליזציה או מצוקה רגשית.

מחקרים מצביעים על כך שקיים מרכיב תורשתי-גנטי להפרעות הימורים. מחקרים הראו שאנשים עם היסטוריה משפחתית של בעיות הימורים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח התמכרות להימורים בעצמם. גורמים גנטיים יכולים לתרום לפגיעות של אדם להתמכר להימורים. עם זאת, חשוב לציין כי הגנטיקה לבדה אינה קובעת את התפתחותה של בעיית הימורים; גם גורמים סביבתיים וחברתיים ממלאים תפקיד משמעותי.

השפעת הגורם הגנטי על בעיות הימורים בקרב נשים וגברים

מחקר חדש המתפרסם בArchives of General Psychiatry שופך אור על השפעתו של  הגורם הגנטי על בעיות הימורים פתולוגית בקרב גברים ונשים. המחקר עסק בבעיית הימורים בקרב נשים וגברים ומרכיביה התורשתיים-גנטיים. המחקר בחן את התפקיד של הגנטיקה למול הסביבה כגורמי סיכון המביאים להתפתחות הפרעות התמכרות להימורים בקרב נשים הסובלות מהבעיה בשיעור דומה.

החוקרים הגדירו בעיות הימורים Gambling Disorders  בהתייחס להפרעות הימורים שונות לרבות כאלה שאינן מצריכות טיפול, ובכפוף להגדרות DSM-IV. כמו כן הייתה מטרת המחקר לבחון את ההיקף שאליו גורם הסיכון הגנטי והסביבתי לגרימת בעיות התמכרות להימורים בקרב נשים שונה בהשוואה לגברים.

לצורך המחקר נבחרו 4,764 אנשים מקרב 2889 זוגות תאומים בני 32 עד 43. 57% מתוכם נשים.

ממצאי המחקר העלו בפעם הראשונה כי בקרב נשים גנים הינם גורם סיכון חשוב באותה מידה (מבחינה אטיולוגית- סיבתית) ביצירת בעיות הימורים, כמו הגורם הסביבתי.

עוד עלה מן הממצאים כי בקרב נשים וגברים קיימת חפיפה בגנים האחראים לרגישות גבוהה לבעיות הימורים.

לסיכום, הימורים עלולים לגרום לנזק משמעותי בשל אופיו הממכר ופוטנציאל להשלכות כלכליות, רגשיות וחברתיות. הכרה בסיכונים הכרוכים בהימורים ופנייה לעזרה בעת הצורך היא חיונית לצמצום ההשפעה השלילית שיכולה להיות לה על המהמרים ובני משפחותיהם.

דילוג לתוכן