גספצ'ו לטיפול בעודף לחץ דם

חוקרים : מרק עגבניות קר מפחית לחץ דם בחולי לב

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
מכשור למדידת לחץ דם. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. מאת: Steven-Fruitsmaak

ממצאי מחקר חדש מוכיחים מרק עגבניות מסייע להפחתת לחץ דם בחולי לב

מה הקשר בין מרק עגבניות קר – גספצ'ו לבין עודף לחץ דם ומחלות לב ? גספצ'ו gazpacho הינו השם של המאכל המוכר בתפריט הספרדי – מרק עגבניות קר המכיל עגבניות כרכיב מרכזי, בשילוב של לחם קלוי, שום מלח, שמן זית וחומץ. מלבד טעמו הטוב, כעת מצביעים חוקרים גם על סגולותיו הרפואיות לטיפול ביתר לחץ דם של חולים.

במחקר שמטרתו לבחון היבטים תזונתיים והשפעתם על הבריאות בחנו החוקרים 3995 נבדקים מהם 58% נשים בגילאים חציוניים ש 67 שנים שסבלו מסיכון קרדיו וסקולרי גבוה בשל עודף לחץ דם. מידע אודות משקל, תזונה, פעילות גופנית ועוד נאסף אודותם. ניתוח הממצאים אשר קיזז השפעת משתנים אלה, העלה כי צריכה מתונה או גבוה של מרק עגבניות קר- גספצ'ו הוביל לירידה של 1.9 mm Hg בלחץ הדם הסיסטולי וירידה של 2.6 mm Hg בהתאמה וכן לירידה של 1.5 mm Hg ו1.9 mm Hg בלחץ הדם הדיאסטולי בהתאמה.

כמו כן מצאו החוקרים כי על כל 250 גרם מרק בשבוע שנצרכו על ידי הנבדקים חלה הפחתה של 15 אחוזים בסיכון ללחץ דם גבוה, וכי נבדקים שצרכו כמות רבה של גספצ'ו נהנו מהפחתה ממוצעת של 23 אחוזים בסיכון לעודף לחץ דם.
ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת בנושאי תזונה, מטבוליזם ומחלות לב קרדיו וסקולריות Journal of Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases . המחקר נערך על ידי חוקרים מהמחלקה למדעי מזון ותזונה באוניברסיטת ברצלונה בספרד, המחלקה לרפואה מונעת ובריאות הציבור בבית הספר לרפואה באוניברסיטת נאבארה בעיר פמפלונה בספרד, מכון מחקר ע"ש קרלוס השלישי במחלקה לאפדימיולוגיה ורפואה מונעת באוניברסיטת וולנסיה בספרד, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת מלגה וממוסדות מחקר נוספים בספרד.

דילוג לתוכן