גרגור ננו-חלקיקי זהב לגילוי סרטן הפה והלוע

מחקר ישראלי: גרגור ננו-חלקיקי זהב לגילוי סרטן הפה והלוע

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורMRI
תאים סרטניים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-sa-by מאת: Jolu, RAK

מחקר ישראלי חדש:  דרך חדשנית לאבחון סרטן הפה והלוע באמצעות גרגור ננו-חלקיקי זהב בפה וסריקה במכשיר ייעודי חדשני.

סרטן חלל הפה וסרטן הלוע התחתון הם אחד מעשרת סוגי הסרטן הנפוצים בעולם. על אף המחקרים הרבים, השרידות לאחר חמש שנים של החולים לא השתנתה ב-40 השנים האחרונות, ואינה עולה על 50%. מה שבעיקר קובע את השרידות הוא "חלון הזמן" שבו אפשר לגלות את הגידול, שכן ככל שהגילוי מוקדם יותר- הסיכוי לשרידות גדל. כמו כן, איתור נכון של מיקומו המדויק של הגידול מגדיל את סיכויי השרידות.

ולכאן נכנסת הערכה אותה פיתח הצוות בראשות ד"ר דרור פיקסלר מהמכון לננו חומרים מתקדמים באונ' בר אילן: ערכת הבדיקה החדשה כוללת כוסית ובה חלקיקי זהב זערוריים, ננו-חלקיקי זהב, שאותם אמור לגרגר המטופל במשך כמה דקות בפיו. חלקיקי הזהב וחומרים נוספים שבכוסית "צובעים" את תאי הסרטן ולאחר כמה זמן הרופא מבצע הדמיה באמצעות סורק קטן הנראה כמו מנורת-קריאה, שגם אותו פיתח הצוות מבר-אילן. התמונה עוברת לצג מחשב, המעבד את הנתונים ומראה בבירור את התאים החשודים כתאי סרטן.

מעבר למהפך הטכנולוגי מדובר גם במהפך כלכלי, סט הבדיקות המוצע היום כולל סי-טי וסריקת תהודה מגנטית (MRI), בדיקות יקרות שזמינותן נמוכה ויש בהן קרינה מייננת. "השיטה שלנו אינה מייננת ולכן אינה מסכנת את המטופל, ערכת הבדיקה זולה (בדיקה תעלה בסביבות 20$) ויכולה להיות נגישה לכל רופא שיניים ולרופאי אף-אוזן-גרון", אומר ד"ר פיקסלר.

ד"ר דרור פיקסלר (45) הוא חוקר בפקולטה להנדסה של אוניברסיטת בר אילן ובמכון לננו חומרים מתקדמים. בנוסף לעבודתו המדעית, ד"ר פיקסלר הוא גם רב פעיל בארגון רבני צוהר . 

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן