דברים שחובה לדעת כבר מתחילת ההיריון

מה משתנה בגוף בהריון? מה משתנה בצלחת? ואיך הבירוקרטיה נהית רלוונטית ? נקודות שחשוב שתכירי לקראת התקופה המרגשת שקרבה ובאה. לגזור ולשמור.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

הריון ולידההריון
דברים שחובה לדעת כבר מתחילת ההיריון. צילום: Pexels Janko Ferlic

בהיריון? בשעה טובה! בין אם זה ההיריון הראשון שלך ובין אם הרביעי, היריון הוא חוויה מרגשת מאוד, וכוללת בתוכה התמודדות עם נושאים ממגוון תחומים: בריאות, משפחה, בית ובירוקרטיה. הטיפול במספר משימות רב במקביל יכול להיות מתיש ומבלבל. לכן, עשינו סדר ואספנו כמה נקודות שחשוב שתכירי לקראת התקופה המרגשת שקרבה ובאה. לגזור ולשמור.

מה משתנה בגוף?

כבר בשלב מוקדם בהיריון תתחילי לחוש בשינויים מתחוללים בגופך. החל מהשבוע הרביעי, ייתכן ותחווי תופעות לא רגילות כמו איחור בווסת, סחרחורת וכאב ראש, בחילות והקאות, שינויים קיצונים בתחושת השובע והרעב, ועוד. תופעה טבעית נוספת אשר אופיינית לשלב ההתחלתי בהיריון היא דימום. שני דימומים טבעיים ונורמליים הם דימום השתרשות ודימום כתוצאה משחיקת הרקמה הרגישה סביב צוואר הרחם (כתוצאה מבדיקה גניקולוגית, למשל). דימום בתחילת היריון שכיח ב-20% מהמקרים ואינו מהווה סיבה לדאגה, על אחת כמה וכמה אם הוא קל. עם זאת, עם כל דימום כדאי לגשת לבדיקת רופא, שכן דימומים אחרים עלולים להוות אינדיקטור לבעיה חמורה יותר אשר מחייבת טיפול.

מה משתנה בצלחת?

היריון מציב אתגרים חדשים לגוף שעד עכשיו צרך מזון לעצמו בלבד. נדרשות 80 אלף קלוריות במצטבר במהלך ההיריון כדי "ליצור" תינוק בריא. את הקלוריות האלו חשוב לצרוך ממגוון מזונות עשירים בחומרי תזונה חיוניים. למעשה, את המקור הבלעדי והיחיד לסיפוק כל צרכיו של העובר המתפתח בתוכך, וכל חסר תזונתי ישפיע על שניכם, ובמקרים מסוימים אף עלולים לגרום למומים וסיבוכים בהמשך ההיריון, בלידה ובהתפתחות התקינה. כמה עצות לשינויים שתוכלו ליישם כבר בארוחה הקרובה: אכלי יותר ירקות, ובכמה שיותר צבעים; צמצמי עד כמה שניתן צריכת מזונות ממותקים- הם אולי עשירים בקלוריות אך נעדרים ויטמינים, מינרליים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים. בנוסף, על אף השינויים בהרגלי הרעב והשובע האופייניים לתקופת ההיריון, נסי להקפיד על ארוחות מסודרות ככל האפשר, כדי להימנע מרעב קיצוני שיגרום לך לאכול את הדבר הזמין ביותר, שככל הנראה לא יהיה מזין במיוחד. אם אין לך אפשרות לארוחת מסודרות, קחי איתך קופסת אגוזים ופירות יבשים לכל מקום, ונשנשי בכל פעם שתיתקפי רעב, עד לארוחה שמכבדת את עצמה.

גם הבירוקרטיה משתנה…

מה שבטוח, תינוק או תינוקת הם לא הדבר היחיד שמתפתח בחלוף הזמן. גם העניינים הבירוקרטיים שיש לטפל בהם מתרבים וגדלים, וחשוב שבתוך הבלגן, המחויבויות והחובות, תדעי גם מה מגיע לך. דמי לידה, למשל, הם תשלום המגיע לכל יולדת בישראל, אשר משולמים לאישה עובדת שיצאה לתקופת לידה והורות. תשלום זה נועד לפצות את היולדת על אובדן הכנסתה בתקופה שאינה עובדת לרגל ההיריון והלידה.

התנאי הראשון הוא אולי מובן מאליו- תשלום זה מוענק רק לאישה שילדה. גם אם חלילה עברת לידה שקטה (החל משבוע 22), וגם אם התינוק נפטר לאחר לידתו, מכל סיבה שהיא. את זכאית לדמי לידה, תוך התחשבות בשאר תנאי הזכאות.

התנאי השני הוא הפסקת עבודה- במידה שהפסקת לעבוד במהלך תקופת ההיריון ובתנאי שלא עבדת במהלך תקופת הזכאות, את זכאית לתשלום. חשוב לציין שגם אם הפסקת לעבוד החל מהחודש הראשון להיריון את יכולה להיות זכאית לדמי לידה בהתחשב בשאר תנאי הזכאות.

התנאי השלישי הוא צבירת תקופת אכשרה מזכה- בין אם את שכירה או עצמאית, עלייך לצבור תקופה של מספר חודשים שבהם עבדת ושילמת דמי ביטוח לאומי. תנאי זה תקף גם אם החודשים שעבדת בהם לא היו רצופים, אולם מספר החודשים ישפיע על גובה דמי הלידה שתקבלי. כמו כן, הודות להתקדמות בחקיקה, היום גם בן ובת הזוג של היולדת יכולים להיות שותפים מלאים בגידול התינוק ולקבל דמי הלידה בהתאם.

 

כתבה זו הינה כתבה ממומנת.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן