דופק תקין בשינה

מה הטווח הנורמלי של דופק תקין בעת שינה: איך מודדים דופק, מהו דופק נורמלי ומהו דופק תקין בשינה ?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

קרדיולוגיה
מהו קצב לב תקין במהלך שינה ? צילום: Pixabay

מה הטווח הנורמלי של דופק תקין בעת שינה: איך מודדים דופק, מהו דופק נורמלי ומהו דופק תקין בשינה ? במהלך השינה הדופק יורד. לכן רבים תוהים מהו דופק תקין בשינה? דופק הוא ביטוי המתאר את התכווצותו והתרחבות של עורק כלשהו בשל זרימת דם בו בשל התכווצות והתרחבות הלב.

כיצד מודדים דופק? את הדופק מודדים באמצעות הנחה של אצבע על עורק ראשי כמו עורק היד. רבים נוהגים למדוד דופק באמצעות הנחת אצבע על עורק הצוואר. במצב מנוחה הלב מזרים במהלך דקה בודדת את כל הכמות שבגוף האדם, ברחבי הגוף. דופק הוא מספר הפעימות במהלך דקה. נוהגים למדוד את הדופק על ידי ספירה כמה פעימות לב הורגשו במהלך חצי דקה, והכפלה של המספר הזה בשתיים כדי להגיע למספר הפעימות בדקה שלמה. יש גם המודדים כמה פעימות לב הורגשו באמצעות היד על העורק במהלך 15 שניות והכפלת המספר ב4.

דופק תקין בשינה

אז מהם המספרים המעידים על דופק תקין ? דופק תקין הוא דופק שבין 60 ל-90 עד מאה פעימות בכל דקה. במהלך השינה יורד הדופק באופן משמעותי. אז מהו דופק תקין בשינה ? דופק תקין בשינה הוא בין 40 ל60 פעימות לדקה.

המושג ברדיקרדיה (ברדיס-איטי. קרדיה- לב) או דופק נמוך מתאר מצב בו מתרחשת בגוף מסוים זרימת דם איטית במיוחד בשל גורמים שונים. מצב של ברדיקרדיה מתאר האטה מתחת ל50-60 פעימות בדקה. במצב שינה באופן טבעי ברדיקרדיה היא מצב טבעי ומקובל.

דילוג לתוכן