דיאטה ים תיכונית כנגד חולשה ועייפות מבוגרים

ממצאי מחקר חדש מצביעים על הקשר שבין צריכת תפריט ים תיכוני ובים הפחתת הסיכון לעייפות וחולשה במבוגרים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהגיל הזהב
שמן זית. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Erikavioletacl

חוקרים: דבקות בתזונה ים תיכונית אופיינית מפחיתה סיכון לחולשה ועייפות האופייניות לקשישים

תפריט דיאטה ים תיכוני נמצא במחקרים שונים כמסייע להפחתת הסיכון לתמותה, להפחתת הסיכון להידרדרות היכולות הקוגניטיביות – השכליות, ולהפחתת סיכון לדמנציה. התפריט כולל צריכה מוגברת של ירקות ופירות, דגנים מלאים, קטניות, שמן זית, אגוזים ושקדים ומיעוט צריכת בשר אדום במיוחד ואכילה של מוצרי חלב דלי שומן.

כיצד משפיעה צריכת מזון המאופיין בתפריט דיאטה ים תיכוני על כשירות אנשים מבוגרים ? מה הקשר בין דבקות בדיאטה ים תיכונית לבין היכולת לצעוד למרחקים גם בגיל מבוגר, חולשה ועייפות ותשישות של קשישים ? ממצאי מחקר חדש מתארים את הקשר ומעלים מסקנות חד משמעיות נוספות בדבר השפעתה החיובית של תפריט דיאטה ים תיכונית גם על בריאותם של מבוגרים.
המחקר נערך בקרב 690 מבוגרים בני מעל 65 מאיזור טוסקני באיטליה שנבחרו באופן רנדומלי ונוטרו במרווחים של 6 שנים לכל היותר החל משנת 1998- 2000 לגבי בריאותם וצריכת המזון שלהם בהקשר לדבקות בתפריט ים תיכוני. מן הממצאים העלו החוקרים כי ככל שהנבדקים התמידו בתפריט דיאטה ים תיכוני- כלומר ככל שהם צרכו בתפריט מזונות המאופיינת בתפריט זה, כמו ירקות ופירות למשל והימנעות מבשר אדום שמן לדוגמה, כך פחות באופן משמעותי בעשרות אחוזים הסיכון שלהם לחולשה ועייפות של מבוגרים כפי שבאה לידי ביטוי בחוזק שרירים נמוך, במהירות הליכה איטית, בתחושת תשישות ופעילות פיזית תפקודית נמוכה.
יתרה מכך, החוקרים העלו כי נבדקים שצרכו מזון בריא בתפריט ים תיכוני יותר היו בפעילות תפקודית טובה יותר בהשוואה לאחרים כפי שבא לידי ביטוי בפעילות גופנית ומהירות ההליכה גבוהות יותר בממוצע.
ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת לענייני תזונה Journal of Nutrition על ידי חוקרים מהמחלקה לתזונה, מהמחלקה לביו סטטיסטיקה בבית הספר לרפואה ציבורית על שם ג'ון הופקינס בלומברג, מבית הספר לרפואה באונ' מרילנד בבולטימור ארה"ב, וממוסדות מחקר בפירנצה באיטליה, אמסטרדם, הולנד.

http://jn.nutrition.org/content/142/12/2161.abstract

דילוג לתוכן