דיאטה מועילה גם כשמפסיקים לרזות

ממצאי מחדש חדש מצביע על יעילות הדיאטה לשיפור הבריאות גם לאחר שהמשקל מתייצב או אף עולה מעט

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהמחלות לב
השמנה ועודף משקל. מקור: ויקיפדיה רשיון PD. איור באדיבותUS-FDA. Pharos Victovoi

התוצאות משינוי בתפריט התזונתי במהלך דיאטה ניכרות לאחר מספר חושים אולם לאחר מכן, גם למי שמתמיד בדיאטה, נותר המשקל דומה ואפילו עולה לעיתים, מה שמפחית את המוטיבציה להמשיך בדיאטה ובתמריץ להמשיך ולשמור על הרגלי תזונה בריאה. ממצאי מחקר חדש מצביעים על כך שגם לאחר שהמשקל מתייצב או אף עולה, ההתמדה בדיאטה משתלמת ומשפרת מגוון מדדים חשובים וביניהם כאלה המסייעים להפחית את הסיכון למחלות לב.

מן המחקר החדש שפורסם על ידי מדענים מישראל ומגרמניה עלה כי קבוצה של מרקרים ביולוגיים בדם מצביעה על המשך שיפור כתוצאה מדיאטה ממושכת גם אחרי שהירידה במשקל הפסיקה והמשקל התייצב או אף עלה. החוקרים איתרו שני תבניות של ביו מרקרים מוכרים ו"חדשניים" לחיזוי תחלואה, אשר משתנים לפי השינוי במשקל הגוף.

במסגרת הניסוי בחנו החוקרים 322 משתתפים שהתאפיינו בהשמנת יתר. הנבדקים חולקו ל-3 קבוצות: נבדקים שצרכו דיאטה דלת פחמימות, דיאטה ים-תיכונית או דיאטה דלת שומן. המהלך שנתיים שמרו הנבדקים על הדיאטה באופן שהביא לשיפור במשקלם כפי שפורסם בממצאים ראשוניים בכתב העת המדעי, ה- New England Journal of Medicine.

סיכום המחקר המלא שבוצע גם לאחר מכן ואשר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת לייפציג בגרמניה, חוקרים והקריה למחקר גרעיני בדימונה בראשות החוקרים מאוניברסיטת בן גוריון שבנגב- הפרופסור איריס שי והפרופסור אסף רודיך יראה אור בגליון חודש פברואר של כתב העת בנושאי סוכרת Diabetes Care.

ממצאי המחקר: יעילות הדיאטה בשיפור מדדים בריאותיים, גם לאחר שהמשקל מתייצב או עולה לאחר השינוי התזונתי

במחקר הנוכחי, מצאו החוקרים שני דפוסים של הסמנים הביולוגיים : האחד הצביע על שינוי כמו זה של השינוי במשקל – במהלך הדיאטה כשהמשקל ירד באופן חד בששת החודשים הראשונים, גם המדדים השתפרו ואילו כאשר המשקל של הנבדקים נותר יציב או עלה במהלך השנה וחצי שלאחר מכן, גם רמתם של הסמנים הביולוגיים השתנתה בהתאם. המרקרים בקבוצה הזו היו רמת האינסולין בזמן צום, רמת טריגליצרידים בדם, הורמון השובע לפטין וכן ביו מרקרים ספציפיים מרקמת השומן.

לעומת זאת,החוקרים מצאו גם תבנית נוספת וחדשנית של סמנים ביולוגיים שהראו שיפור במהלך כל הדיאטה גם לאחר שהמשקל הפסיק לרדת והתייצב או עלה. המדדים שהשתפרו כל העת היו רמת הכולסטרול הטוב בדם HDL שעלה במהלך כל השנתיים הללו, מדד CRP המשקף דלקתיות שירד במהלך כל הדיאטה, רמת הורמון רקמת השומן אדיפונקטין וכן ביו מרקדים ספציפיים אחרים כמו fetuin-A, progranulin, vaspin.
החוקרים זיהו את השיפור לפי דפוס ביו מרקרים אלה בעוצמות שונות, בכל הנבדקים שערכו דיאטה לסוגיה השונים . עוד הצביעו הממצאים על כך שגם שינוי תזונתי של דיאטה ים תיכונית דלת פחמימות וגם דיאטה דלת שומן, הוכחו כמשפרות את המצב הבריאותי וכיעילות בהפחתת המשקל.

יתרונותיה של התמדה בדיאטה על אף התייצבות במשקל כבר הודגשה על ידי החוקרים בממצאי מחקר שפורסם בכתב העת Circulation שהוכיחו, לראשונה ששינוי תזונתי וארוך טווח בדיאטות אלה "הביא לנסיגת טרשת העורקים בעורק התרדמת בצוואר, שהינו גורם סיכון מרכזי לאירועים מוחיים."

לדברי הפרופסור אסף רודיך, ממובילי המחקר התוצאות אלה מדגישות כי מעבר לירידה במשקל, לשמירה על הרגלי אכילה נכונים יש השפעות חיוביות במדדים שממשיכים גם אחרי שהמשקל נותר בעינו או עולה. השפעות אלה הן חשובות לגבי שיפור בריאות קרדיו-מטבולית כלומר הפחתת הסיכון שקשור בהשמנה, כדוגמת מחלות לב וכלי דם וגם סוכרת מסוג 2.

לנוכח התוצאות החוקרים מדגישים כי הקפדה על תפריט תזונתי בריא, הוא חשוב ביותר לשם שיפור הבריאות, גם מעבר להפחתה במשקל.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן