דיכאון בנשים וסיכון מוגבר לשבץ מוחי

החוקרים: נשים הסובלות מדיכאון מצויות בסיכון מוגבר ללקות בשבץ מוחי.

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהפסיכיאטריה
שבץ מוחי. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Hellerhoff

 נשים הסובלות מדיכאון מועדות ללקות בשבץ מוחי, בשיעורים גבוהים יותר בהשוואה לנשים ללא דיכאון. כך לפי ממצאי מחקר חדש. עוד עולה כי השפעת הדיכאון שממנו סובלים בהווה הינה דרמטית יותר, בהשוואה לדיכאונות בעבר.

 במחקר שנערך במהלך 6 שנים בין השנים 2000 ל-2006 בהתבסס על סקר האחריות הלאומי, וכלל 80,574 נשים בנות 54 עד 76 ללא רקע רפואי של שבץ, מצאו החוקרים כי לנשים בעלות רקע של דיכאון בעברן היה סיכון גבוה ב29% ללקות בשבץ, גם לאחר שיקלול גורמי סיכון אחרים.

יתר על כן, החוקרים מצאו כי נשים שסבלו מדיכאון בתקופת המחקר- דיכאון שנמדד על ידי מדד של מידת שימוש שעשו הנשים בתרופות נוגדות דיכאון ובפרט תרופות נוגדות SSRI   selective serotonin reuptake inhibitors, היו בעלות סיכון הגבוה ב39% ללקות בשבץ מוחי.

דיכאון כגורם הקשור בסיכון מוגבר ללקות בשבץ מוחי בנשים

בתחילת המחקר סבלו 22% מהנשים מדיכאון. ממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת של איגוד רופאי הלב האמריקאי Stroke: Journal of the American Heart Association העלו כי בתקופת המחקר (שש שנים) התרחשו 1033 מקרי של שבץ מוחי- שבץ איסכמי (מוחי), שבץ בחלל הגולגולת או שבץ ממקור לא ידוע.

השוואת של הנשים שהיו ללא רקע של דיכאון בעברן, העלתה כי נשים מדוכאות התאפיינו במצב אישי של חי רווקות, היו מעשנות ופחות פעילות מבחינה גופנית ספורטיבי. בנוסף, נשים אלה שהיו ללא היסטוריה דיכאונית אך סבלו מדיכאון בממהלך המחקר, היו קצת יותר צעירות משאר הנבדקות, התאפיינו במשקל גוף BMI גבוה יותר ובגורמי סיכון נוספים כמו לחץ דם גבוה, מחלות לב וסוכרתיות ברמה גבוהה יותר מהנבדקות שלא סבלו מדיכאון.

 סיכום הממצאים מעלה כי גם לאחר שיקלול של גורמי סיכון נוספים, דיכאון לרבות כזה המלווה בהיסטוריה של מצבי רוח דיכאוניים בעבר, היה קשורה בסיכון מוגבר של עשרות אחוזים ללקות בשבץ כלשהו (איסכמי, המורגי או שמקורו בסיבה לא ידועה).

 החוקרים סבורים כי אחת הסיבות לכך שהסובלות מדיכאון היו מאופיינות באופן זה, היא שמצב נפשי של דיכאון עלול להוות גורם הפוגע ביכולת וברצון של האדם הסובל מההפרעה לטפל בעצמו מבחינה נפשית ובריאותית, גורם לחולה לא לשמור על הרגלים בריאים ואורח חיים נכון כמו הפסקת עישון ושמירה על תפריט תזונתי מאוזן, תוך ביצוע פעילות גופנית.

קשר לדלקתיות שמגבירה את הסיכון לשבץ, וגורמים כמו מחלות כלי דם במוח.

יתר על כן, מציינים החוקרים כי ייתכן שהתחלואה מוגברת בשבץ מוחי בקרב נשים עם דיכאון, קשורה למספר מנגנונים מתווכים אחרים וביניהם  הקשר לדלקתיות שמגבירה את הסיכון לשבץ, יחד עם גורמים נוספים כמו מחלות כלי דם במוח.

החוקרים מדגישים כי הממצא עשוי לסייע לרופאים להיות מודעים ולהעניק טיפול כוללני מונע לנשים הסובלות מדיכאון, באופן שיספק מענה גם כנגד גורמי סיכון אחרים הקשורים דווקא לא רק לטיפול בדיכאון אלא גם למניעת גורמי סיכון של שבץ מוחי כמו יתר לחץ דם לדוגמה, רמת כולסטרול גבוהה בדם, עישון והעדר פעילות גופנית.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן