דיקור לטיפול בבעיות שינה

ממצאים מחקריים: דיקור סיני כנגד קשיי הירדמות

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

רפואה משלימהבדיקות דם
אקופנקטורה- דיקור סיני. מקור: ויקיפדיה. מאת : Kyle Hunter

חוקרים: דיקור כנגד נדודי שינה

אנשים רבים הסובלים מקשיי הרדמות ונדודי שינה פונים לטיפול תרופתי – נטילת תרופות שעוזרות להירדמות. מסתבר שיש פתרון טוב יותר – טיפול של אקופונקטורה – דיקור סיני – אקופנקטורה. דיקור הוא טיפול עזר נגד בעיות בריאות ומחלות שונות ובכללן נדודי שינה.

הצעד הראשון לשיפור ההירדמות והשינה מצריך בדיקה עצמית. אדם יברר עם עצמו מה מפריע לו לישון שינה טובה ומספיק ארוכה. נדודי שינה הם מצב שכיח למדי, אך במקרים רבים היא סימפטום של בעיות אחרות. הסיבות לנדודי שינה יכולות להיות שונות מאדם לאדם.

חשוב שאדם יבדוק אילו מצבי סטרס משפיעים על חייו ואיך הוא מסוגל לפתור אותם. אלו יכולים להיות בעיות אכילה, כמו אכילת ארוחות עשירות מדי לפני השינה. יכולה להיות בעיה של שתיית קפה מופרזת במשך היום. סיבות אלו שכיחות למדי כגורמות לנדודי שינה. החדשות הטובות הן שבמרבית המקרים, אדם יכול לפתור את בעיות נדודי השינה שלו בעצמו, על ידי שינויי התנהגות. נטילת תרופות היא לא פתרון.

לעומת זאת, ניסויים הוכיחו שטיפולי דיקור סיני עשויים להיות לעזר.
תופעת נדודי השינה שכיחה מאוד. באוכלוסיות מסוימות, כ- 40% מן התושבים סובלים מהן. לא רבים מודעים לכך שטיפולי דיקור יכולים להוות פתרון לבעיה זו, כאשר אין היא נפתרת אחרת. אבל טיפולי דיקור יכולים להיות עם תועלת מעולה וללא תופעות לוואי שיש לנטילת תרופות שינה, חוץ אולי מעצם הדיקור שלא תמיד הוא תענוג מיוחד. טיפולי הדיקור שואפים לאזן בין יין ויאנג, על-ידי טיפול במרידיאנים המתאימים. כמובן, חשוב לעבור טיפול כזה אצל מטפל מיומן.

אנרגיות היאנג הזורמות בשטחי היאנג בגוף שומרות על ערנות מוחית בשעות היום. בלילה, אנרגיה זו הופכת להיות אנרגיית יין, העוברת באזורים עמוקים יותר ונמוכים יותר בגוף. אם אנרגיית היאנג נשארת באזורי היאנג במוח ובעיניים, אזורים אלו ימשיכו בפעילותם וימנעו הירדמות.

בשנים 2007-2008 נערך בטיואן ניסוי בו שותפו 33 אנשים שסבלו מנדודי שינה מדרג ראשון ונמצא שדיקור עזר להם להירדם כמו התרופה זולפידם, תרופה הנמכרת גם בשמות המסחריים אמביין, טילונוקס וסבלינוקס.
בניסוי זה, למשתתפים נתנו או טיפול דיקור אחד בשבוע או 10 מ"ג זולפידם כל לילה. החוקרים מצאו, שמבחינת הירדמות, שני הטיפולים גילו אותה מידה של תועלת.
בארה"ב, הטיפול התרופתי לנדודי שינה כולל לא רק תרופות לשינה אלא גם תרופות פסיכיאטריות – נזקן של אלו רב אף יותר מהנזק של תרופות שינה. לתרופות אלו, בין אם הן תרופות השינה ובין אם הן התרופות הפסיכיאטריות, יש גם בעיה של התמכרות.

תרופות טריציקליות נגד דיכאון גורמות לשורה ארוכה של בעיות, כמו פה יבש, ירידה קשה בלחץ הדם הגורמת לחולשה קיצונית, הפרעות במתן שתן והפרעות קצב לב.
טיפולי דיקור הינם מותאמים אישית לכל אדם. בעוד שתרופות שינה זהות נלקחות על-ידי אנשים שונים, טיפולי דיקור הם ייחודיים – כל אדם זקוק לטיפול שונה מבחינת נקודות הדיקור, משך הדיקור וכמות הטיפולים להם הוא יזדקק.
לפני התחלת טיפול הדיקור, אנשים עוברים תחקיר של היסטוריה רפואית, בדיקת דפקים ולעיתים גם אבחנה לפי הלשון. הטיפול יכול להיות שונה, אפילו אם לאנשים שונים יש מחסור באנרגיית יין באותם אזורים בגוף.
טיפול דיקור סיני יכול לעזור במידה מירבית בלילות שלאחריו, אבל ההשפעה יכולה להיחלש בהמשך. זה מלמד שלאדם במצב כזה יש צורך בטיפולים כאלו לעיתים קרובות יותר. יש מצבים, של נדודי שינה כרוניים, בהם יש צורך לקבל מספר טיפולי אקופנקטורה בשבוע, במשך מספר שבועות, כדי לזכות במלוא התועלת – שינה טובה.

מקורות

HOME


http://www.naturalnews.com/027348_Chinese_medicine_insomnia.html
http://centeracupuncture.com/acupuncture-news/acupuncture-insomnia/
http://www.helpguide.org/life/insomnia_treatment.htm

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן