דנמרק וגרמניה מתירות את הסגר. ביקורת על שוודיה

בשבדיה ביקורות ציבוריות על המדיניות המקלה. דנמרק וגרמניה יוצאות מהסגר

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורנגיף קורונה
התפשטות נגיף הקורונה באירופה והחזרה לשגרה. אילוסטרציה:Gerd Altmann Pixabay

לצד הקלות בסגר במדינות אירופה כמו גרמניה ודנמרק, שבדיה זוכה לביקורת פנימית וחיצונית על מדיניותה שהובילה למספר רב של מקרי מוות מהנגיף. היום שאחרי הסגר מתקרב עבור מדינות כמו גרמניה, אוסטריה ודנמרק ומתרחק עבור שוודיה. מגיפת הקורונה ממשיכה להתפשט ברחבי העולם. עד כה מעל שני מליון אנשים נדבקו בארצות הברית ואירופה וכ150 אלף מתים.

המדינות הנורדיות בשליטה על התפשטות הקורונה

דנמרק בה מספר חולי הקורונה המדווחים הוא פחות מ7,000 ומספר מקרי המוות הגיע לשיעור של כ-300, החליטה להיות הראשונה באירופה ולהחזיר את תלמידי בתי הספר לשגרה. זאת לאחר התייצבות מגמת ההדבקויות החדשות בקורונה.

עקב כך החליטה הנהגת המדינה לפתוח בהדרגה תחת מגבלות את בתי הספר. היסודיים, הפעוטונים וגני הילדים. חלק מהעיריות ואזורים בבירת דנמרק, ביקשו תקופת הסתגלות כך שלא ישובו לשגרה מיום שני הקרוב. זאת למרות חשש וביקורות מצד הורים רבים הממאנים לשלוח את ילדיהם למסגרות החינוכיות.

בדנמרק הוחלט כי חטיבות הביניים ותלמידי התיכון ישובו ללימודים רק לקראת אמצע חודש מאי ועד אז ימשיכו, כפי שקורה בישראל, בלמידה מרחוק.

מספר החולים בנורווגיה קרוב לזה שבדנמרק והינו פחות מ7,000 חולים. בנורווגיה מספר מקרי המוות אף נמוך יותר ומגיע למעל 150 מתים מהנגיף.

במשפחת המדינות הנורדיות, פינלנד עם פחות מ3,500 חולי קורונה ו75 נפטרים מהנגיף.

ביקורת בשבדיה על המדיניות הלא מחמירה כנגד התפשטות הקורונה

בשבדיה, במה שנחשב כניסוי ייחודי בהתמודדות מתירנית יחסית עם הנגיף, המדינה הנורדית החליטה על מדיניות משוחררת יחסית בה לא הוטל סגר או הגבלות כפי שנעשה בדנמרק, נורווגיה ופינלנד. הממשלה טענה שהסתמכה על המלצות של מומחי סוכנות הבריאות השוודית. שבדיה לא הטילה סגר על תושביה אלא נקטה במדיניות לא כופה והנחתה את תושביה לשמור מרחק זהירות זה מזה ולהמנע מביקורים בבתי אבות אך בתי הספר פתוחים והמסעדות הומות אדם.

עקב כך, הגיעה מספר הנדבקים בה לשיעור הדומה לישראל של מעל 12,500 חולים מאובחנים. מספר מקרי המוות לעומת ישראל (140) הגיע בשוודיה לכמות, שיתכן שמרמז תעל מימדי הידבקות גדולים בהרבה – מעל 1,300 מתים מהנגיף. ביממה האחרונה עלה מספר מקרי המוות ב-130, מה שמעיד ככל הנראה על התפרצות בקנה מידה משמעותי.

ביקורת רבה מופנה גם על העדר טיפול מתאים בהגנה על מבוגרים בבתי אבות ומוסדות סיעודיים. יש המעריכים כי 40$ ממקרי המוות בשטוקהולם הבירה מקורם בקשישים מבתי אבות ומוסדות סיעודיים.

הדבר מעורר ביקורת הולכת וגוברת על ההנהגה ומוסדות הבריאות במדיניות שנשפטת כעת כמתירנית מידי, ובמקרי מוות רבים מידי שניתן היה למנוע כפי שנעשה במדינות שכנות בצפון אירופה.

 

גרמניה ואוסטריה חוזרות לשגרה בהסרת הסגר על עסקים ובתי ספר

אוסטריה הודיעה על התחלת חזרה לשגרה, לאחר התייצבות עקומת החולים. החל מהשבוע נפתחו באוסטריה חנויות מעל 400 מטרים רבועים ואילו החל מתחילת מאי יוכלו להפתח כבר חנויות בקניונים, בתי עסק, מספרות תחת מגבלות של שהיה של אדם אחד ב20 מטרים רבועים. לאחר מכן יפתחו בתי הספר ובתי מלון.  אירועים רבי משתתפים לא יתקיימו עד לחודשי הקיץ לכל הפחות.

גרמניה מצידה הודיעה על הסרה מדורגת של הסגר. בשלב ראשון יפתחו חנויות שגודלן קטן מ800 מטרים רבועים החל מיום שני, וזאת תחת מגבלות. סלוני יופי יפתחו בגרמניה החל מחודש מאי ובתי הספר יתחילו לשוב לשגרה החל מראשית מאי. תלמידי בתי הספר היסודיים ותלמידי כיתוב י"ב ישובו ללימודים ראשונים.

דילוג לתוכן