דקל ננסי לא מסייע כנגד ערמונית מוגדלת

חוקרים : תוסף דקל ננסי לא מסייע לשיפור תסמיני בעיות ערמונית מוגדלת

היפרפלזיה- ריבוי יתר של תאים בבלוטת הערמונית– הפרוסטטה באופן שפיר היא בעיה נפוצה המכונה בלוטת ערמונית מוגדלת. בעיה זו עשויה להיות מתונה וגם אז היא גורמת להשתנה תכופה כולל צורך להשתין גם במהלך הלילה, קושי במתן שתן או זרימת שתן קטועה . תופעה זו פוגעת באיכות החיים ומטופלת על ידי תרופות שונות המתאפיינות בתופעות לוואי לא נעימות. תופעה זו פוקדת קרוב למחצית מהגברים בגין 50 ו65% מהגברים בני 80. רבים מהמטופלים הסובלים מבעיה זו משתמשים בתוספי תזונה לטיפול נטול תופעות לוואי בבעיה. חלק מהסובלים ממנה משתמשים בתוספים המכונים דקל ננסי- דקל המסור. saw palmetto.

תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.
תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

ממצאי מחקר חדש מעלים כי השימוש בתוסף זה הזוכה לתפוצה ניכרת בקרב הסובלים מבעית ערמונית מוגדלת אינו מועיל לשיפור תסמיני הבעיה, כאשר משווים אותו לטיפול בתרופת דמה- פלסבו. ולא זאת אלא שגם מינון של פי 3 מהתוסף לא נמצא כמסייע לחולים.

לשם בחינת השפעתו של תוסף דקל ננסי על רמת התסמינים מהם סובלים גברים, בחנו החוקרים כ-200 גברים בני 45 ומעלה הסובלים מהתופעה של ערמונית מוגדלת באופן שפיר. החוקרים נתנו לחלק מהנבדקים תרופת דמה שלא הכילה חומר פעיל ולחלק מהם- לחברי קבוצת הניסוי תוסף תזונה של דקל ננסי– דקל המסור שהכילה 320 מיליגרם של החומר. לאחר 28 שבועות בחנו החוקרים את התוצאות עליהן דיווחו המשתתפים באשר להשפעת התוסף, ואז הכפילו את המינון לרמה של 640 מיליגרם מידי יום. לאחר 48 שבועות שילשו החוקרים את הכמות שקיבלו המשתתפים. לאחר 72 שבועות הסתיים המחקר.

מן הממצאים העלו החוקרים כי תוסף הדקל הננסי בשום מינון של כמסות שניתנו לחולים לא הצליח להפחית באופן מובהק משמעותית את הסימפטומים שמהם סבלו הנבדקים בממוצע, בהשוואה לרמת התסמינים אותם חוו הנבדקים שלקחו תרופת דמה. כלורמ על פי החוקרים תוסף הדקל הננסי לא סייע כלל בשיפור המצב של בעית ערמונית מוגדלת.

ממצאים אלה עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים שהעלו כי דקל ננסי אינו מסייע באופן יעיל בהפחתת תופעת ערמונית מוגדלת.
ממצאי המחקר שנערך על ידי רופאים ב-14 מוסדות רפואים בארה”ב ובקנדה, פורסמו בכתב העת JAMA.