האם הומוסקסואליות היא גנטית?

האם הומוסקסואליות היא דבר גנטי ? האם הומוסקסואליות בטבע קיימת? התשובה הפשוטה לשאלה האם הומוסקסואליות בטבע קיימת ונוכחת היא חיובית.

ממצאים רבים מעלים כי הומוסקסואליות קיימת בטבע בקרב בעלי חיים ממינים שונים. כך אותרו התנהגויות מגוונות של זוגיות בין פרטים בני אותו מין בטבע ובגני חיות. למשל פינגווינים ממין זכר המנהלים קשר זוגי חברתי בדומה לזכר ונקבה. לאחרונה אף דווח כי זוג הפינגווינים הזכרים המנהלים זוגיות כצמד גאה בגן חיות בהולנד גנבו ביצה מפינגווינים אחרים כדי לדגור עליה ולהקים משפחה גאה.

האם הומוסקסואליות היא בעלת גורמים גנטיים? צילום: PIXBAY Bhakti Kulmala
האם הומוסקסואליות היא בעלת גורמים גנטיים? צילום: PIXBAY Bhakti Kulmala

האם הומוסקסואליות גנטית ?

האם נמצאו במחקרים הוכחות לגבי המקור ההומוסקסואליות כדבר גנטי ? ממצאים שונים שפורסמו מעלים מגוון עדויות אמפיריות לכך שישנו רכיב משמעותי גנטי בהומוסקסואליות. הממצאים מלמדים על שוני גנטי-נוירולוגי בקרב פרטים הנמשכים לבני אותו מין. כך, ממצאים שונים העלו כי ישנו דמיון שכלי קוגניטיבי נוירולוגי בין המוח של גבר הומוסקסואל לזה של אישה. ובאופן דומה אישה לסבית היא בעלת דפוסים מוחיים נוירולוגיים שכליים דומים לזה של גברים.

ממצאים אחרים העניקו תמיכה נוספת לקיומה של נטיה גנטית או פיזיו-גנטית הקשורה לנטיה מינית של משיכה לבני אותו מין. כך, ממצאים מחקריים הצביעו על היות הומסקסואליות ממקור גנטי בשל הצלחת מניפולציה להפוך נטיה מינית על ידי שינוי בגן מסוים.

ממצאי המחקר עכברים, שראו אור בכתב העת BMC Genetics העלו תוצאות לגבי הנטיה המינית כקשורה ישירות לגנטיקה. במחקרם החוקרים בודדו גן מסוים שנמצא כקשור להומוסקסואליות. החוקרים ניטרלו את הגן בעכברות מעבדה. מניפולציה בהנדסה גנטית של גן זה גרם לעכברות מעבדה להפוך ללסביות ולהמנע מנסיונות הזדווגות מצד זכרים אחרים.

הנקבות שבהן בודד וטופל הגן הקשור להומוסקסואליות, גילו גם משיכה לנקבות אחרות בהתנהגויות שביטאו זאת. החוקרים מצאו כי שינוי גנטי זה הוביל לשינויים נוירולוגיים מוחיים וכך לשנות את הנטייה המינית. זאת עקב המניפולציה הגנטית שבוצעה בהן.

מחקרים לגבי היות המשיכה המיני קשורה לגנטיקה

עדויות אמפיריות מוכחות נוספות הן לגבי ממצאי ניתוח עצמי משפחה. חוקרים אשר בחנו הומוסקסואליות בהקשר גנטי מצאו קשר משמעותי. זאת באופן שמאשש את ההשערה שהומוסקסואליות בעלת מקורות גנטיים.

ממצאים אמפיריים אלה העלו כי ניתוח עצי משפחה במחקר על הומוסקסואליות אצל גברים, כן עוברת בתורשה. החוקרים מצאו כי הומוסקסואליות של גברים נמצאה כעוברת בגנים מאמא לבן.

ממצאים מחקריים נוספים בנוסע לקשר בין הומוסקסואליות לבין גנטיקה הראו כי הוכח שאצל הומוסקסואלים גברים, ישנה זהות ברצף הגנטי במיקומים מסוימים על גבי כרומוזום האיקס. זאת באופן שהועבר מהאימהות לילדיה – האחים ההומוסקסואליים.

הומוסקסואליות נחשבת בחברות ליברליות כדבר יותר מקובל שזוכה לפחות ופחות גנאי חברתי. מגמה זו זכתה אף לביטוי עקיף בהשתכרות גבוה יותר של הומואים בהשוואה לסטרייטים. לעומת זאת, בתרבויות וחברות מסוימות הומוסקסואלים נרדפים, נענשים ומעונים. יחד עם זה ההתמודדות עמה נושאת קשיים חברתיים ורגשיים רבים. הומוסקסואליות הינה בין גורמי הדיכאון וההתאבדות המובילים. נטייה מינית היא דבר ויש לקבלו ולהתמודד איתו בצורה מכילה.

זאת בניגוד לטיפולי המרה הראויים לכל גנאי ואינם מועילים אלא מזיקים במיוחד. תמיכה חברתית מפחיתה שיעורי התאבדות בקרב צעירים הומוסקסואלים. כמו כן, ייעוץ מקצועי המסייע לצעיר/ה או בגיר/ה הסובלים מהיבטים שונים של נטייתם המינית יכול לסייע לקבלה עצמית והיא חשובה לרווחת הפרט.