האם המסכים מעודדים יצירתיות ?

כיצד לנצל את המסכים לעודד את הילדים לעשות גם שימושים יצירתיים בהם

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
רשת האינטרנט. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3-by-sa. אילוסטרציה: Sivserver

האם המסכים מעודדים יצירתיות ?
כולנו כבר יודעים שילדינו מבלים שעות רבות מול מסכים (קטנים/גדולים/צבעוניים) ועסוקים בשלל תכנים, אתרים, משחקים ועוד. רבות כבר נאמר על השפעת הצריכה ועל בילוי הזמן מול המסך הבא על חשבון פעילויות אחרות כגון: זמן משפחה וחברים, שיעורים ולימודים ועוד. עם זאת, יש שאלה שאין עליה תשובה חד משמעית: האם המסכים מעודדים או מחלישים יצירתיות?

אין עוררין על העובדה שיצירתיות היא מרכיב חשוב וחיוני בהתפתחות ילדים. מגיל צעיר מאוד תינוקות מוצאים דרכים רבות ומגוונות להעסיק את עצמן באופן יצירתי תוך שימוש בחומרים ובצעצועים המצויים בהישג ידם והעיסוק מאפשר להם להתפתח, ליצור ולהתקדם בחשיבה ובהתנהגות בהקשרים שונים.

במציאות של היום ילדים לא משתעממים ופחות מחפשים לעצמם רעיונות להעביר את הזמן בשל ההימצאות המשמעותית של המסכים בחייהם ובשגרת יומם. הילדים מורגלים לקבל סיפוק מיידי לכל צורך או רצון באמצעות העברת אצבע על המכשיר שבידם ולתקשר בקלות עם העולם. אז מה הקשר בין צריכת מסכים ויצירתיות ודמיון בקרב ילדים?

ראשית, מחקרים מראים שאכן ילדים מעדיפים לצרוך מסכים ובתוך כך הם מפחיתים ביצירתיות ובחיפוש רעיונות חדשים בשל המענה המגוון והמשמעותי של המסכים. שנית, המסכים מקבעים את החשיבה והרעיונות של הילדים המובאים אליהם מן המוכן ואינם מצריכים מחשבה או דמיון. שלישית, מחקרים משווים אכן מצאו שילדים שאינם חשופים למסכים הם בעלי רעיונות יצירתיים ודמיון פורה יותר מילדים שמבלים שעות מול מסכים. כלומר, המסכים משפיעים! עם זאת, אין להתעלם מהעובדה שהמסכים יכולים דווקא לעודד יצירתיות דרך משחקים, תוכניות או אתרים המאפשרים לעשות שימוש ביצירתיות דרך המסך בדרכים רבות ומגוונות. זאת תוך תלות בתוכן שאליו חשופים הילדים ובמידת היצירתיות והאקטיביות שהוא מפעיל את הילדים.

אז איך מתמודדים עם השפעת המסכים בהקשר זה? כמו בהקשרים אחרים, כדאי לנצל את יתרונות המסכים ולנתב את הילדים לעשות גם שימושים יצירתיים בצריכת המסכים וזאת בכדי לאפשר להם ליהנות מכל העולמות. בנוסף, חשוב לא פחות לעודד את הילדים לחשיבה מחוץ לקופסא ולמימוש היצירתיות מחוץ למסכים בדרכים שונות כמו עבודות יצירה, ציור וצביעה, משחק והרכבה וכן בישול ואפייה. לכל ילד יש כיוונים של יצירתיות שהוא נמשך אליהם ומדברים אליו ולכן עלינו להוביל אותו לעשות בהם שימוש באופן יצירתי ועצמאי וללא מסכים. כדאי להצטרף לפעילות ולהפוך את החוויה למשפחתית ומהנה וכך הילדים ירצו לחזור עליה בהמשך. יש להתעלם מלכלוך ובלגן בזמן היצירה ולאפשר לילדים להרגיש חופשיים ומשוחררים כדי שבאמת יוכלו ליהנות מהעשייה ומהחוויה (אפשר כמובן לסדר ביחד בסופה…) יצירה נעימה!

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. במסגרת זו היא מעבירה הרצאות וסדנאות להורים וצוות חינוך במטרה להתנהל באופן מיטבי במציאות התקשורתית כיום. במסגרת זו שלי מעבירה הרצאות וסדנאות להורים, למתבגרים ולאנשי מקצוע במטרה לשפר את היחסים ולהתנהל באופן מיטבי סביב המסכים.

דילוג לתוכן