האם זיהום אוויר גורם לאובדן ראייה

מדענים מצאו קשר בין רמת החשיפה של אנשים לזיהום אוויר לבין הסיכון ללקות בניוון מקולרי גילי המוביל לפגיעה בראייה במבוגרים

שי לביא

עודכן בתאריך

רפואת עיניים
קשר בין חשיפה לזיהום אוויר ובין התפתחות ניוון מקולרי בעיניים. צילום: Pixabay Jürgen

מדענים מצאו קשר בין רמת החשיפה של אנשים לזיהום אוויר לבין הסיכון ללקות בניוון מקולרי גילי המוביל לפגיעה בראייה במבוגרים. האם זיהום אוויר גורם לניוון מקולרי של הגיל המוביל לאובדן הראייה ? ייתכן שהתשובה חיובית. ממצאי מחקר חדש העלו קשר בין אנשים שנחשפו לזיהום אוויר ובין ניוון מקולרי.

ממצאי המחקר החדש מצביעים על קשר מתאמי ולאו דווקא סיבתי. עם זאת ייתכן שהקשר הוא של גורם ותוצאה. חרף זאת, עדיין לא ברור אם ניוון מקולרי נגרם ישירות על ידי זיהום אוויר או שישנם גורמים מתווכים או מתערבים כמו לדוגמה תזונה. זאת אף שהחוקרים ניסו לקזז השפעות של גורמים מתווכים או מתערבים.

זיהום אוויר וקשר לניוון מקולרי

במחקרם בחנו המדענים כ116 אלף משתתפים בני 40 עד 69. החוקרים בחנו את הקשר בין זיהום אוויר לרבות חשיפה לתחמוצת חנקנית NO וכן NO2. 

לאחר שביצעו התאמות וניתוח הנתונים גילו החוקרים שאנשים שנחשפו לרמות גבוהות של זיהום, חוו ניוון מקולרי תלוי גיל חמור יותר.

ניוון מקולרי או ניוון מקולארי תלוי גיל הוא מחלת עינים הנמשכת זמן ממושך. במהלך התפתחות המחלה מצטברים חלבונים ושומנים תחת רשתית העין. הצטברות שומן וחלבון זו גורמת לירידה בחדות הראייה. ניוון מקולרי הוא הגורם המרכזי במדינות המפותחות לעיוון. כך, גם בישראל ניוון מקולרי הוא גורם שכיח במיוחד בעיוורון.

המחקר נערך על ידי צוות מדענים אנגלים ואמריקאים ממוסדות מחקר שונים. ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת British Journal of Ophthalmology.

עוד באותו נושא

האם תזונה יכולה לסייע כרפואה מונעת ? תות שדה יכול לסייע למניעת ניוון מקולארי תלוי גיל ?

כיצד שמני חד לא רווים משפיעים עלינו ומה הקשר בין קרוטנואידים להפחתת סיכון לניוון מקולרי תלוי גיל ומחלות קשות?

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן