האם חולים ללא תסמינים מדבקים?

מניעת הידבקות בנגיף הקורונה. האם חולים א סימפטומטיים מדבקים? ארגון הבריאות העולמי סבור שהדבקה כזו נדירה. צילום אילוסטרציה: Pixabay Nicky
מניעת הידבקות בנגיף הקורונה. האם חולים א סימפטומטיים מדבקים? ארגון הבריאות העולמי סבור שהדבקה כזו נדירה. צילום אילוסטרציה: Pixabay Nicky

סתירות בהצהרות ארגון הבריאות העולמי הובילו לבלבול ציבורי. לאחר שהודיעה אתמול ד”ר מריה ואן קרקהוב כי מקרים אסימפטומטיים שמזוהים הינם לרוב חולים עם תסמינים חלשים אם בכלל והם גורמים להדבה רק במקרים נדירים, הוציא ארגון הבריאות העולמי הודעת תיקון.

הבהרת WHO: גם חולים לא סימפטומטיים מדביקים בנגיף

לדברי מומחי הארגון, הדברים לא הובנו כהלכה, וכי דווקא מידע ממדינות העולם הראו כי כאחד משישה אנשים באוכלוסיה הם לא סימפטומטיים ויכולים להדביק בנגיף. עוד הוסיפו בארגון הבריאות העולמי כי ישנם מודלים המצביעים על כל כ40% ממקרי ההדבקה בנגיף הקורונה מקורם בנשאים ללא תסמינים.

ההדבקה על ידי חולה א סימפטומטי יכולה להעשות על ידי חשיפה לרסיסי רוק או אוויר שלו. דברים אלה מחדדים את הסברה בקרב מומחים בישראל ובעולם כי הדברים שהוצגו אתמול שגויים. לדברי ד”ר מריה ואן קרקהוב אמש, על חולים ללא תסמינים להיות מנוטרים בקפידה. יחד עם זאת היא ציינה כי “ארגון הבריאות העולמי מקבל דיווחים ממספר מדינות העוקבות אחרי מקרים א-סימפטומטיים של חולים ללא תסמינים בנגיף הקורונה. לפי דיווחים אלה, מאד נדיר שמתרחשת הדבקה של אנשים על ידי נשאים של הנגיף החולים בו באופן א-סימפטומטי”. לדבריה “רוב המידע אודות השפעת חולי קורונה לא סימפטומטיים, לא מפורסמת בספרות המדעית.” לדברי ד”ר ואן קרקהוב, מהמחקרים שכן פורסמו ועוקבים אחרי הדבקה מעין זו, והנתונים ממדינות שבוחנות הדבקה מעין זו, ניכר שהדבקה כזו היא נדירה. לכן, לדבריה, חשוב לעקוב אחרי חולים שהם סימפטומטיים. לדבריה, נחוץ מחקר ומידע נוסף על מנת להשיב האם אכן נשאים ללא תסמינים מדבקים.ד”ר ואן קרקהוב משמשת כראש היחידה למחלות  זואונוטיות ומתפתחות בארגון הבריאות העולמי.

הידבקות בנגיף הקורונה על ידי חולים א-סימפטומטיים

כאמור, חרף דבריה והממצאים אליהם התייחסה, אשר עוררו עניין בישראל ובעולם, מומחים סבורים כי הידבקות על ידי חולים א-סימפטומטיים אינה נדירה. כאמור, היום הוציא ארגון הבריאות העולמי תיקון לדבריה ובה חידד כי ההדבקה על ידי חולים לא סימפטומטיים אינה נדירה בכלל. בכל מקרה, משרד הבריאות הישראלי התייחס לחולים ללא תסמינים כחולים רגילים ממילא כל העת, והם נדרשים להמצא בבידוד ומצויים תחת ניטור רפואי. באתר משרד הבריאות נכתב כי יש לדעת ש”אדם שמאובחן כחולה קורונה יכול היה להיות בריא וללא תסמינים בעת המפגש, אך עדיין אפשרי שהיה כבר מדבק באותה עת”. זאת למרות התבטאויות של פרופ’ איתמר גרוטו לפני מספר ימים שרימזו על כך שחולים ללא תסמינים אינם מדבקים. 

כאמור, גם מומחית בארגון הבריאות העולמי ביחידה האמונה על טיפול בקורונה, ציינה בתדרוך (בדקה 35 מתוך התדרוך שמשכו 44 דקות) ד”ר ואן קרקהוב, שחולים ללא תסמינים ככל הנראה אינם מדבקים אלא במקרים נדירים בלבד. כאמור, דבריה נסתרו היום על ידי מומחי הארגון במסיבת עיתונאים נוספת.

מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט בעולם ובישראל. רוסיה מתירה את הסגר

בעולם ממשיך נגיף הקורונה להתפשט וליטול חייים של רבים נוספים. עד כה אובחנו מעל 7 מליון אנשים כחולים בנסיף. מתוכם החלימו כ3.5 מליון איש. מספר מקרי המוות מקורונה עבר את 410,000 חולים שנפטרו.

בישראל חלה האצה בהתפשטות הנגיף. מספר מקרי הקורונה המאובחנים ביממה האחרונה היה 148 איש. אדם אחד נוסף מת מהמחלה וכעת עומד מניין המתים מהנגיף על 299 איש. מספר החולים שאובחנו בקורונה בישראל הוא 18,180. מהם כ14,000 איש החלימו.

בארצות הברית אובחנו כבר מעל 2 מליון איש כחולים ומספר מקרי המוות עלה ב1,000 ביממה האחרונה. עד כה מתו הארה”ב מהנגיף 114,000 אנשים. בברזיל מתפשט הנגיף גם כן במהירות. עד כה אובחנו כחולים בברזיל מעל 7000 אלף איש, עליה של 8,500 איש בהשוואה ליממה הקודמת. מספר מקרי המוות בברזיל עלה 37,800 אנשים, עליה של 528 אישי ביממה.

ברוסיה נושק מספר הנדבקים לחצי מליון, עליה של 8,500 איש. מספר מקרי המוות עולה על 6140 מהם 171 מקרי מוות מהנגיף ביממה האחרונה. בתוך כך התירה מוסקבה להסיר את הסגר הממושך על גבולות רוסיה. למרות המשך התפשטות הנגיף ברוסיה, הצהירו השלטונות כי יחולו הקלות משמעותיות בסגר ופתיחת גבולות המדינה. בפעם הראשונה מאז שלהי חודש מרץ, מעתה יוכלו אנשים לצאת את גבולות המדינה לעבודה, לימודים או לקבלת טיפול רפואי.