האם חיוך גורם לנו להיראות צעירים יותר?

האם חיוך גורם לכם להיראות צעירים יותר? לפי מחקר שנערך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובאוניברסיטת ווסטרן בקנדה, התשובה היא לא

אף שלפי ההיגיון הפשוט, חיוך גורם לכם להיראות צעירים יותר, חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומאוניברסיטת ווסטרן בקנדה הדגימו את ההפך, בעזרת המדע.

לפי הממצאים שפורסמו במהדורת ה-8 במאי של כתב העת Psychonomic Bulletin and Review, החוקרים מראים לראשונה שאנשים שמחייכים חיוך רחב, נתפסים כזקנים יותר מאלה ששומרים על פנים חסרות הבעה או על הבעה מופתעת.

“אמצעי התקשורת הפופולריים מקדמים את הרעיון שחיוך גורם לכם להיראות צעירים יותר” אומר פרופ’ צבי גנאל, ראש המעבדה לתפיסה חזותית ופעולה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. “תסתכלו על כל הפרצופים המחייכים במודעות פרסומת לטיפולי עור ולטיפולי שיניים. כמה מאתנו מפרסמים תמונות מחויכות ברשתות החברתיות”.

החוקרים ערכו סדרת ניסויים שמטרתם להעריך את תפיסת הגיל בהתבסס על הבעות הפנים. 40 סטודנטים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב צפו בתמונות של אנשים והתבקשו להעריך את גיל האדם בכל תמונה. התמונות כללו אנשים בעלי הבעות מחייכות, ניטרליות ומופתעות. המשתתפים העריכו את גיל המחייכים כמבוגר ביותר, אחר כך את הניטרליים, ולבסוף את המופתעים כצעיר ביותר.

יתרה מכך, כאשר המשתתפים בניסוי התבקשו לשחזר את תגובותיהם אחרי הניסוי, הם שחזרו באופן מוטעה כי דירגו את בעלי ההבעות המחייכות כצעירים יותר מבעלי ההבעות הניטרליות.

“באופן אירוני, גילינו שאותו אדם יכול להאמין שחיוך גורם לך להיראות צעיר יותר ובד בבד לשפוט אדם מחייך כמבוגר יותר מאדם בעל הבעה ניטרלית” אומר המחבר הנוסף של המאמר, פרופ’ מלווין גודל, מנהל המכון למוח ותודעה באוניברסיטת ווסטרן בקנדה.

החוקרים מאמינים שחיוך גורם לאדם להיראות מבוגר יותר בשל הקמטים שנוצרים סביב העיניים. הבעה מופתעת, לעומת זאת, מותחת את העור באזור העיניים לאחור, ובשל כך מחליקה קמטים פוטנציאליים הקשורים לגיל.