האם ילדים ותינוקות נדבקים בנגיף? וירוס קורונה בגיל צעיר

ממצאי מחקרים חדשים בנושא נגיף קורונה בילדים ובתינוקות: האם הקורונה פוגע בילדים קטנים, בצעירים ועד כמה שכיחה קורונה בפעוטות ?

וירוס קורונה בגיל צעיר: האם ילדים ותינוקות נדבקים בנגיף? לפני מספר חודשים בלבד התפרץ נגיף הקורונה בסין. מאות אלפי אנשים נדבקו ועשרות אלפי חולים נפטרו מהנגיף, מרביתם מבוגרים, ודווקא באירופה. ממצאים של מספר מחקרים שופכים אור ומעניקים תשובות לשאלות כמו עד כמה תינוקות נדבקים בקורונה ? באיזו מידה פעוטות וילדים נושאים את הנגיף ומדבקים ? מה שיעור התחלואה ותמותה בנגיפי הקורונה בגיל הצעיר בקרב פעוטות, תינוקות, ילדים וצעירים בכלל ?

נגיף הקורונה בילדים, תינוקות ופעוטות. צילום:Pixabay Daniela-Dimitrova
נגיף הקורונה בילדים, תינוקות ופעוטות. צילום:Pixabay Daniela-Dimitrova

מחקר חדש: ילדים נדבקים במידה דומה להידבקות של מבוגרים

בישראל פורסם אתמול כי בבית החולים שערי צדק בירושלים נדבק פעוט שהינו פג בן חודשיים. פרסום זה מצביע על עדויות ממצאים קליניים מגוונים שמורים על כך שגם תינוקות וגם פעוטות, כמו גם ילדים וצעירים נדבקים בנגיף, זאת בניגוד לסברה הרווחת.

ממצאים קליניים לגבי הנגיף העלו כי שיעור התחלואה והתמותה בקרב צעירים וילדים והימצאות נגיף הקורונה בפעוטות, תינוקות ובני הגיל הרך נמוך מאוד. חלק מן החוקרים מיהרו לנתח את הממצאים במסקנה כי ילדים, תינוקות ופעוטות חולים בקורונה בשיעור נמוך יותר וכמעט לא נדבקים.

יחד עם זאת, ממצאי מחקרים שונים מעלים תמונה שונה. ממצאים ראשונים של מחקר חדש שפורסמו על ידי חוקרים מבית הספר לרפואה ציבורית ג’ון הופקינס בבולטימור, ממרכז שנזן לבקרת ומניעת מחלות, מכון חראבין בסיון בשנזן ומעבדות פנג צ’אנג בסין מצביעים על כך שבני הגילאים הצעירים מפתחים פחות תסמינים משמעותיים בהשוואה לאחרים, אך שיעור ההידבקות שלהם בנגיף הקורונה אינו קטן יותר מזה של הבוגרים.

סיכון דומה לילדים להידבק בקורונה

המדענים חקרו מעל 390 מקרי מחלת נגיף קורונה SARS-CoV-2 החל מ-14 לינואר ועד 12 לפברואר 2020 ואת 1286 האנשים שהיו איתם במגע קרוב. לאחר שביצעו בחינה של הזמן שעבר בין הימצאות התסמינים ועד לאבחון מאומת של חולים, בידוד ואישפוז. מקרב כלל החולים ל-91 אחוזים פיתחו תסמינים מתונים בתחילת המחלה. שלושה נפטרו ו225 איש החלימו בתוך 32 ימים חציון ימי ההחלמה). בממוצע החולים נכנסו לבידוד 4.6 ימים לאחר התפתחות התסמינים. במקרה של פיקוח וקשר עם החולים (על ידי רשויות) פחתה תקופה זו עד לכניסה לבידוד ל1.9 ימים.

החוקרים מצאו גם כי רוב החולים פיתחו תסמינים תוך 14 ימים. עוד מצאו החוקרים כי בגילאים מבוגרים של מעל 50, היו דרושים 32 ימי החלמה מיום ההדבקה ואילו בקרב צעירים יותר בגילאי 20 עד 29, זמן ההחלמה היה בממוצע 27 יום.

נתון משמעותי נוסף שפורסם על ידי החוקרים היה שלילדים יש את אותו סיכון להידבק כמו בוגרים. החוקרים מדגישים כי לילדים יש סבירות דומה ללקות בזיהומים מנגיף קורונה כמו הסבירות לזו של כלל האוכלוסיה. יחד עם זאת המדענים מציינים כי הסיכון של ילדים לפתח תסמינים חמורים נמוך יותר.

מדענים מדגישים: פחות תסמינים בילדים וסיכון נמוך למוות

ממצאים קליניים נוספים שפורסמו בכתב העת  New England Journal of Medicine (NEJM) מעלים כי 1391 מקרים נבחנו ממצאים לגבי 191 ילדים חולי קורונה.  מתוך 171 ילדים מטופלים בבית חולים בווהאן, כמעט רבע מן הילדים המאושפזים עקב הנגיף, לא היו עם תסמינים בכלל. מתוך כלל החולים רק ילד אחד נפטר מן המחלה מה שמצביע על אפשרות לחלות בנגיף בילדים ובפעוטות, הידבקותם בפועל ואף תמותה מן הנגיף אך בשיעור שהוא נמוך בהשוואה למבוגרים מהם.

ממצאי המחקר העלו גם כי הגיל החציוני של הילדים שנדבקו בנגיף הקורונה היה 6.7 שנים. עוד מצאו החוקרים כי בקרב 41.5% מהחולים הילדים היה תסמין של חום בכל תקופת המחלה. תסמינים נוספים שכיחים היו שיעול וכאב גרון pharyngeal erythema.

מתוך הילדים 15.8% כלומר 27 ילדים לא פיתחו שום תסמינים ולא היו להם שום ממצאים בצילום של דלקת ריאות. ל-12 מהילדים היו סימפטומים של דלקת ריאות אך לא היו להם תסמינים של זיהום. 3 מהילדים כלומר פחות משני אחוז נדרשו לקבל טיפול משמעותי והנשמה בהליך פולשני.

 

קורונה בתינוקות ילדים וצעירים: סיכון נמוך לתסמינים קשים ומוות בילדים

ממצאי חקרים נוספים העלו כי אמנם הידבקותם של ילדים, תינוקות וצעירים היא בשיעור דומה לבוגרים מהם אולם פיתוח התסמינים הינו בשיעור נמוך באופן משמעותי. כמו כן סיכויי התפתחותם של תסמינים חמורים וצורך בהנשמה נמוך יותר בקרב אוכלוסיות צעירות אלה.

כך ממצאי מחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי Nature Medicine בהתבסס על נתונים של 79,394 ו-2,839 מקרי מוות מקורונה הראו כי ילדים בעיר ווהאן, בה התפרץ נגיף הקורונה בסיני קוביד 19 לראשונה, היו בעלי סיכון נמוך יותר למוות מהנגיף בהשוואה לבוגרים בני 30 עד 59.

תינוקות וילדים קטנים בסיכון גדול יותר מילדים בוגרים

מחקר שפורסם בכתב העת לרפואת ילדים Pediatrics העלה כי ילדים בכל הגילאים נדבקים בנגיף קורונה ולא נמצאו הבדלים בשיעורי ההידבקות של ילדים לפי מגדר- כלומר ילדים חלו בשיעור דומה לילדות.

במחקר מצאו החוקרים כי ילדים סובלים מתסמינים בשיעור נמוך יותר ממבוגרים כלומר ילדים הם א-סימפטומטיים (ללא תסמינים) יותר ממבוגרים.

יחד עם זאת החוקרים מצאו כי ילדים קטנים – עוללים, פעוטות, תינוקות (פגים כמובן נכללים בקבוצת הגילאים של תינוקות) נמצאים בסיכון גבוה גבוה יותר לפתח זיהומים בהשוואה לילדים גדולים מהם.

להלן הממצאים המתארים את הקשר בין הגיל של הילד או התינוק לבין חומרת התסמינים:

 

גיל ללא תסמינים תסמינים קלים של מחלת נגיף הקורונה תסמיני קורונה ברמה בינונית מתונה תסמינים חריפים של וירוס קורונה תסמינים בחומרה גבוה ביותר – קריטיים סה”כ
פעוטות, תינוקות מתחת לגיל שנה 7.4% 18.8% 15.3% 29.5% 53.8% 17.7% (379 פעוטות)
תינוקות ועוללים בני שנה עד 5 16% 22.5% 23.7% 30.4% 15.4% 23% (493 תינוקות)
ילדים בני 6-10 שנים 31.9% 25.5% 23% 19.6% אין נתונים 24.3% (521 ילדים)
ילדים בני 11 עד 15 28.7% 18.2% 20.5% 12.5% 23.1% 19.3% (413 ילדים)
נוער בני 15 ומעלה 16% 15% 17.5% 8% 7.7% 15.7% (335 בני נוער)
סה”כ ילדים ותינוקות 94 1091 831 112 13 100% מהילדים והתינוקות (2141 ילדים ותינוקות)