האם מחוסנים ראשונים נדבקים יותר?

האם השפעת החיסונים נגד קורונה הולכים ופוחתים ? מהו הקשר בין המועד בו ניתנה מנת החיסון הראשונה לבין הסיכון להדבק בווריאנט הדלתא של קורונה.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

נגיף קורונה
חיסונים. צילום: Pixabay Arek Socha

האם השפעת החיסונים נגד קורונה הולכים ופוחתים ? עד כמה קיים קשר בין המועד שבו ניתנה מנת החיסון הראשונה לבין הסיכון להדבק בווריאנט הדלתא של קורונה. מידע שפורסם מטען פייזר לפני מספר ימים התייחס לכך שלאחר חצי שנה קיים סיכון להדבקות לנוכח דעיכת השפעת הנוגדנים של החיסון. זאת על רקע האפשרות לזריקת דחף שלישית.

פרסומים שונים בתקשורת מדווחים על נתונים מחולים המצביעים באופן ראשוני, ולכאורה, על מתאם בין מי שקיבלו את הזריקה במועד מוקדם לבין שיעור התחלואה בווריאנט הדלתא. עם זאת ביקורות שונות נשמעות לגבי מתאם אפשרי זה ועל ראשוניות ותוקף הנתונים. זאת גם מפאת היקף המספרים, ומכיוון שהמחוסנים הראשונים היו אנשים עם מערכת חיסון חלשה ממילא כמו חולים בקבוצות סיכון וקשישים.

בנוסף, רבים קיבלו את מנת החיסון הראשונה כבר בתחילת המבצע ולכן היקף המחוסנים היה ניכר. גורמים שונים סבורים כי ווריאנט דלתא אינו חסין כנגד נוגדני חיסון הקורונה, אלא שבחלוף הזמן ייתכן שיעילותו יורדת. עם זאת אין עדיין נתונים ומסקנות באשר לנחיצות זריקת דחף של חיסון שלישי במועד זה.

לצד זאת מהודעת פייזר ניתן להבין כי מדובר בנתונים שנתמכים על ידי קבוצת הניסוי הנרחבת שלה. מדובר בקבוצת הניסוי שעל פי פורסמו נתוני יעילות החיסון הבסיסיים.

אין המלצה או החלטה לחסן במנה שלישית

לצד זה בשבוע שעבר 5.7, פרסם משרד הבריאות כי "אין המלצה או החלטה בשלב זה לחסן במנה שלישית את הציבור בישראל." על פי ההודעה "אין למתן מנה שלישית פרוטוקול רפואי או אישור של הרשויות הרגלוטוריות. משרד הבריאות מקדם מתן מנת חיסון נוספת לאנשים עם ירידה במערכת החיסון (מדוכאי חיסון), בהם הייתה תגובה נמוכה לפרוטוקול החיסון הרגיל."

על רקע הדברים, ראוי לציין את ההסבר הנוסף שפרסם משרד הבריאות ב6.7 לגבי מועילות החיסון נגד קורונה בישראל. על פי ההודעה המשרד בוחן בשוטף את מועילות החיסון נגד וירוס קורונה וכי בהתאם להודעתו מניתוח אפידמיולוגי עולה כי "החל מה-6 ביוני, יש ירידה במועילות החיסון במניעת הדבקה ל-64% ובמניעת מחלה עם תסמינים ל-64%."

לפי הודעת משרד הבריאות הירידה במועילות החיסון במניעת מחלה תסמינית ומניעת הדבקה לרמה של 64% "נצפתה בו-זמנית עם התפשטות וריאנט דלתא בישראל. עם זאת, מועילות החיסון במניעת אשפוזים ותחלואה קשה בנגיף הקורונה נאמדת ב-93%."

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן