האם מלנומה נגרמת מחשיפה לשמש ?

מלנומה לא נגרמת מחשיפה לשמש
בעיתון המקצועי British Journal of Dermatlogy. , פורסם מחקר שדן בסיבות למלנומה. הרקע למחקר היה הדיווח על העלייה בשכיחות סרטן מסוג מלנומה, גידול שיוחס לחשיפה לקרני UV . מטרת המחקר הייתה לברר אם אמנם יש עלייה בשכיחות המחלה או לא.
במסגרת המחקר שנערך במערב אנגליה בין השנים 1991 ל-2004, נבדקו אבחנות היסטולוגיות, תחלואה ותמותה הקשורות לשומות, שנבדקו והוגדרו כמלנומה במערב אנגליה, בין השנים שנזכרו בשנים אלו היו באזור זה 3,971 מקרי מלנומה והתחלואה השנתית עלתה מ-9.39 ל-13.91 מקרים לכל 100,000 תושבים לשנה בתקופת המחקר. עלייה זו הייתה ברובה בשלב התחלואה מספר 1 – לא היה שינוי במספר החולים שהיו בכלל השלבים היותר מתקדמים של המחלה. התמותה ממלנומה עלתה מ-2.16 ל-2.54 מקרים לכל 100,000 תושבים לשנה.

מסקנת החוקרים הייתה, שבמקרים רבים שומות לא סרטניות הוגדרו כשלב ראשון של מלנומה, לפי אמצעי הבדיקה שהיו בעבר. השומות שהתפתחו לא היו דווקא בעור במקומות אלו שהיו חשופים לשמש – חשיפת יתר לשמש גרמה לכתמים בעור, לא למלנומה.
נתונים אלו דורשים שיקול מחדש לגבי טיפול בשומות התחלתיות, חיפוש דרכים לאבחון טוב יותר והבדלה יותר ברורה בין שומות מלנומיות ממאירות לבין האחרות שאינן כאלו. דרושה גם בדיקה מחדש של ההמלצות לגבי חשיפה לשמש ושימוש בקרם הגנה ואיכותו, כמו גם לחיפוש כיוון חדש לסיבה של התפתחות מלנומה.

דיון ומסקנות אפשריות
שכיחות מקרי המלנומה עלתה לפחות בשלושת העשורים האחרונים, והאשמה נזקפה לחשיפה לקרני UV של השמש. אבל, מחקר זה שפורסם בבריטניה מלמד שאין קשר בין המחלה לבין חשיפה לשמש ולדבריהם הטעות היא באבחון. במחקר זה החוקרים קבעו שלא החשיפה לשמש הייתה הסיבה למלנומה, כפי שרבים חושבים, מאחר ומרבית השומות נמצאו בחלקי גוף שלא היו חשופים לשמש.

האם מחסור באור שמש הוא הסיבה?
למרות האזהרות נגד חשיפה לשמש, אין כמעט שום מחקר הקושר חשיפה לשמש למלנומה –
יש הרבה מחקרים שמוכיחים את ההיפך מכך. במהלך השנים, מספר מחקרים הראו שחשיפה נכונה לשמש למעשה עוזרת למנוע סרטן עור. תחלואה במלנומה פוחתת עם יותר חשיפה לשמש והיא עולה ככל שמרבים להשתמש בקרם הגנה נגד קרינת השמש. חשוב מאוד לדעת שמגיפת מלנומה קרתה אצל אנשים שעובדים בחדרים, לא בחוץ. אלו מקבלים 3 עד 9 פעמים פחות חשיפה לקרני UV לעומת העובדים בחוץ. אצל העובדים בחדרים נמצאה עלייה בתחלואה במלנומה והעלייה אובחנה עוד מלפני 1940.

יש עובדות אותן חייבים להביא בחשבון,כאשר דנים בנושא של אור שמש – חשוב לדעת להבדיל בין קרני UVA לבין קרני UVB. שניהם גורמים לשיזוף ובהפרזה, גם לכוויות שמש – דווקא קרני UVB עושות זאת יותר מהר. אבל, קרני UVA חודרות יותר לעומק העור וגורמות ליותר הזדקנות של העור, כתמים וסרטן עור.

מחקר שפורסם בעיתון המקצועי “מדיקל היפותסיז” מלמד שאצל עובדים שמקום עבודתם הוא בחדרים, יש יותר מלנומה. הם נחשפים לשמש רק דרך שמשות זכוכית ואלו מעבירות את קרני UVA, לא את קרני UVB. כך, לא נוצר בעורם ויטמין D בכמות מספקת, אם בכלל. קרני UVA החודרות דרך זכוכית גורמות למוטציות וגרוע לא פחות, הן הורסות את ויטמין D שנוצר בעור מחשיפה לקרני UVB. כך יש פחות ויטמין D זמין לגוף.

מקורות
J Dermatol. 2009 Sep;151(3):630-1 Brit
F1000 » Evaluated Articles » Dermatology »
Skin Cancers (inc. Melanoma & Lymphoma) Evaluations

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466