האם נדבקים בקורונה דרך האוויר?

ארגון הבריאות: קורונה לא נשאר באוויר ולכן אין סיכון להדבק מנשימת האוויר של מקום בו היה החולה בנגיף

דקל שחף

עודכן בתאריך

נגיף קורונהרפואה מונעת
הדבקה בנגיף קורונה באמצעות טיפות רוק. אילוסטרציה: Mohamed Hassan Pixabay

האם עמידה בסופר מרקט או במקום העבודה באזור שבו שהה חולה קורונה מסוכנת, גם אם לא נוגעים במשטחים ? כיצד משפיעה שהות ונשימה של אוויר במקום שבו היה חולה קורונה לאחרונה ? כיצד ניתן להידבק מחדירת נגיפי הקורונה אל מערכת הנשימה שלנו ? ארגון הבריאות העולמי מפרסם מסקנות בנושא ושופך אור על השאלות החשובות בנושא הידבקות בקורונה.

ארגון הבריאות: קורונה לא נשאר באוויר ולכן אין סיכון להדבק מנשימת האוויר של מקום בו היה החולה בנגיף

נגיף הקורונה מדביק את החולים באמצעות מגע של הפרשות מן הגוף שמכילות את הנגיף עם ריריות של הנדבק. כלומר הפרשה, למשל של רוק או נזלת שמועברת למשטח כלשהו, למשל דרך התעטשות והעפת רסיסי טיפות אל משטח. אדם שיגע במשטח זה שבו יש רסיסי רוק או נזלת של החולה, ידבק אם הוא יגע במשטח ולאחר מכן הוא יגע ברירית בגופו. למשל אם הוא יגע באף, בעין או בפה שלו לאחר שנגע במשטח ובו רסיסי הפרשות של חולה קורונה.

יחד עם זאת נפוצו פרסומים רבים שהתייחסו ליכולת של נגיף הקורונה להדביק אדם גם באמצעות העברה אווירנית – הידבקות אווירנית- באמצעות נשימה של אוויר שנפלט מפיו של חולה קורונה.

ארגון הבריאות העולמי התייחס לכך וקבע כי הידבקות אווירנית נעשית בחלקיקי נגיפים אך בנגיף הקורונה, לאור מאפייניו, נראה שההידבקות לרוב אינה באמצעות נשימה של אוויר שנפלט מפיו ואפו של חולה קורונה. כלומר בארגון הבריאות העולמי סבורים כי הסתובבות בחללים כמו בתי חולים, מרפאות, מרכולים, אולמות ואזורים שבהם שהו חולי קורונה אינם מדבקים לכשעצמם רק משום שהיה בהם אדם חולה קורונה שנשם אוויר שנותר בחדר. ההידבקות על פי ארגון הבריאות העולמית נעשית על ידי מגע של אדם עם טיפות זעירות של חולה ששוקעות מהאוויר אל משטח. רסיסי הרוק או הנזלת המופרשים על ידי נשימה, התעטשות או שיעול על ידי אדם מכילים את נגיפי הקורונה. יחד עם זאת בשל משקל הטיפול שבהן הנגיפים גדול מידי.

הידבקות מרסיסים וטיפות

לכן, טיפות אלו נופלות אל משטחים, חפצים, בגדים, ומצויות בכל מיני מקומות בהם היו חולי הקורונה. מגע ברסיסים אלה ואז מגע בריריות של גופנו יגרום להידבקות בנגיף הקורונה. אולם הסיכון להידבקות מהאוויר שנשף חולה קורונה (המכיל רסיסים ממערכת הנשימה) שהיה קודם לכן במקום כלשהו, הוא נמוך. עצם השהיה במקום בו שהה חולה הקורונה ובו נשף חלקיקים אינה מדבקת , על פי ארגון הבריאות העולמי, כפי שעולה כעת מהפרסום כיוון שרסיסים אלו נופלים אל הארץ, אל משטחים וחפצים ולא נותרים באוויר.

לפיכך ישנה חשיבות עליונה לחיטוי ידיים, מיעוט במגע עם חפצים וכלים, משטחים ואזורים בהם אנו נמצאים ושטיפה תכופה של ידיים ואזורים שנוגעים במשטחים.

חשוב לציין כי המלצות ומסקנות ארגון הבריאות העולמי מתבססות על מחקרים שונים אולם אין די ממצאים קליניים ומחקר ספציפי בנושא ולכן איון וודאות מוחלטת בדברים. זאת ועוד בארגון הבריאות ממליצים על שמירת מרחק של לפחות מטר אחד למניעת הידבקות על ידי התזת רסיסי רוק מפה אל פה או אל אף.

מרחק זהירות ומסכת מגן לנשימה כנגד הידבקות

בכל אופן, בעת אינטראקציה עם אנשים חשוב לשמור על מרחק זהירות למניעת הידבקות שיכולה להגרם בעת התזת רסיסי רוק בנשימה, שיעול או התעטשות. ארגון הבריאות העולמי ממליץ על מרחק זהירות מינימלי למניעת הידבקות של מטר אחד. בישראל ובמדינות נוספות הדגש הוא על שמירת מרחק זהירות אף גדול יותר של של שני מטרים.

כמו כן, במשרד הבריאות הישראלי ממליצים על אמצעי זהירות מוגברת, בשל ההבנה שפליטת רסיסי רוק מדבקת. לכן, נדרשים תושבי ישראל, בעת יציאה מהבית לחבוש מסכת הגנה על פניהם. זאת כדי למנוע מחולים להפיץ את הנגיף על ידי רסיסי רוק שהם מפיצים ולמנוע הידבקות של אנשים בריאים מהתזת רסיסי רוק של אנשים חולים לכיוונם.

הנחיה זו של משרד הבריאות ללבישת מסכת הגנה נשימתית (אפילו הכנת מסכת מגן מאולתרת ביתית) נראית נבונה ומועילה ולשמור על מרחק שני מטר, למרות פרסומי ארגון הבריאות העולמי המסתפק במרחק זהירות של מטר ולא מנחה על נחיצות המסכות. זאת במיוחד כיוון שישנן הדגמות הממחישות את קיומם של חלקיקי הרסס באוויר לאחר שיעול או התעטשות או נשיפה.

 

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן