האם עודף משקל מפחית סיכון למוות?

עודף משקל קל מפחית סיכון לתמותה. סיכוי כפול לתמותה בנשים שסבלו מתת משקל

מערכת האתר

עודכן בתאריך

חדשות חמותגיל הזהב
התעמלות בגיל מבוגר. ג.קרטר בריצה. מקור: ויקיפדיה.

מחקר חדש: עודף משקל קל מפחית סיכון לתמותה. סיכוי כפול לתמותה בנשים שסבלו מתת משקל

ממצאי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה מצא שנשים מבוגרות שאובחנו כבעלות חולשה קלינית (שבריריות- FRAILTY) הן בעלות סיכויי תמותה נמוכים יותר דווקא כשהן נמצאות ברמת השמנה אחת או אפילו שתיים מעל למשקל התקין, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטה ופורסם לאחרונה בכתב העת The American Geriatric Society.

ד"ר שירה זלבר-שגיא, ראש מגמת תזונה, בריאות והתנהגות מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה שערכה את המחקר ציינה כי "המסר המרכזי הוא שעודף משקל ואפילו השמנה בקרב נשים בגיל השלישי צריך להדאיג הרבה פחות מאשר נשים שהן מתחת למשקל התקין".

שבריריות היא תופעה רפואית המאופיינת בירידה במשקל שאינה רצונית, חולשת שרירים, תשישות, הליכה איטית ורמה נמוכה של פעילות פיזית. תופעה זה פוגעת באנשים מבוגרים רבים והיא קשורה בעלייה בסיכון למוות ולנכות. על פי ההערכות, כ-7% מהאנשים מעל גיל 65 סובלים מתופעה זו, כשאחוזים אלה הולכים וגדלים ככל שהגיל עולה.

במחקר הנוכחי, שנערך על ידי צוות חוקרים מהאוניברסיטה וממרכזים קליניים שונים ברחבי ארצות הברית בהובלתם של ד"ר אולג זסלבסקי ושל ד"ר שירה זלבר-שגיא, ביקשו החוקרים לבדוק האם יש קשר בין השמנה ותמותה בקרב נשים מבוגרות הסובלות משבריריות. המחקר כלל נתונים על 11,070 נשים שענו לקריטריונים של גיל 65 ומעלה ושבריריות והוא עקב אחריהן במשך 11.5 שנים. המחקר כלל מידע רפואי רב הנוגע להשמנה, כולל מדד ה-BMI ((body mass index שמשמש כמדד להשמנה באופן כללי, ולו 6 קטגוריות שונות: תת משקל, משקל תקין, עודף משקל, השמנה דרגה אחת, השמנה דרגה שתיים והשמנה דרגה שלוש.

מתוצאות המחקר עולה כי שיעור התמותה בנשים מבוגרות שבריריות שסובלות מעודף משקל או מהשמנה בדרגה אחת נמוך ב- 20% מזה של נשים מבוגרות שבריריות במשקל גוף תקין. הנשים עם שיעורי התמותה הגבוהים ביותר היו אלו שסבלו מתת משקל, פי שתיים יותר ביחס לבעלות משקל תקין. נשים הסובלות מהשמנה קשה יותר מדרגה שניה או שלישית לא נהנו משיעורי תמותה נמוכים יותר אך גם לא הראו שיעורי תמותה מוגברים ביחס לאלו עם משקל תקין. נתון זה נשמר גם בקרב נשים מעשנות – כלומר, בנשים בעלות משקל עודף או השמנה דרגה אחת היו שיעורי תמותה נמוכים מאלו של נשים במשקל תקין שעישנו.

לדברי ד"ר זלבר-שגיא, ממצא חשוב היה שהשמנה בטנית – כלומר, השמנה שהיא בעיקר בכרס – מעלה את סיכויי התמותה, כפי שקורה גם בקרב נשים צעירות וכי אין ספק שיש הבדלים בין סוגי השמנה שונים. "אולם כל זה לא משנה את התמונה העיקרית והיא שעלינו לעשות חשיבה מחודשת לכל הנושא של BMI בקרב נשים בגיל השלישי. תוצאות המחקר נוגדות את ההנחיות הרפואיות הטוענות שמשקל המוגדר כתקין לפי BMI, בכל גיל שהוא, קשור בבריאות ובתוחלת חים טובות יותר, ולכן כדאי לשקול מחדש את ההמלצות למשקל בריא בקרב אוכלוסייה מבוגרת בכלל ושברירית בפרט", סיכמה ד"ר זלבר-שגיא.

דילוג לתוכן