האם קולה מסרטנת ?

עתירה כנגד  הFDA להורות ליצרנים להמנע משימוש בכימיקל שנחשד כמסרטן בתוך משקאות כמו קולה ופפסי

האם חומרים המצויים במשקאות מוגזים כמו קוקה קולה, פפסי, דיאט קוקה קולה ופפסי דיאט עלולים להוביל להתפתחות גידולים סרטניים בבני אדם ? 

משקאות מוגזים דיאטטיים ואחרים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-sa-by. צילום: Marlith
משקאות מוגזים דיאטטיים ואחרים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-sa-by. צילום: Marlith

חוקרים במכון האמריקאי המדעי לתועלת הציבור CSPI טוענים כי לאור ממצאי מחקרים בנושא שנערכו בעכברי מעבדה וחולדות והעלו כי מינון גבוה של צבע מאכל קרמלי על בסיס אמוניה, עלול להוביל להתפתחות מחלות סרטניות כגון סרטן הדם- לויקמיה, סרטן ריאות, סרטן כבד ועוד, יש לאסור על יצרני המשקאות המוגזים מסוג אלה ויצרנים נוספים העושים שימוש בחומר הכימי שהינו צבע מאכל כרמל כימי- מתילימידאז methylimidazole לשווק את החומרים הכימיים מפאת היותם מסרטנים ככל הנראה גם בבני אדם.

בניגוד לכרמל הביתי המיוצר באופן פשוט על ידי המסת סוכר, צבע המאכל הקרמלי המוכנס לתוך המשקאות המוגזים כגון קוקה קולה או פפסי קולה, אינו מיוצר רק על ידי התכת סוכר אלא על ידי שילובו באמוניה ורכיבים נוספים שיוצרים בסופו של תהליך את התוצר הכימי מתילימידאז methylimidazole שהינו בעל השפעות מזיקות קרצינוגנית (מסרטנות) על פי המחקרים כאמור.

מומחי המכון טוענים כי רבים מהצרכנים טועים לפרש את שם הרכיב :”צבע מאכל קרמלי” באופן שמניח שמדובר בצבע מאכל על בסיס קרמל אולם פירוש שמו של רכיב ספציפי (בשונה מצבעי מאכל אחרים שאינם על בסיס אמוניה) זה עלול להטעות מכיוון שמדובר בצבע מאכל שהוא חומר כימי שמבוסס כל כרמל מעובד עם חומרים כימיים אחרים כמו אמוניה ואינו מסווג כ,טבעי” כפי שניתן לחשוב.

מומחים טוענים כי קשה להסיק מתוך ממצאי ניסויים בבעלי חיים על ההשפעה של החומרים הללו גם על בני אדם וכי ממילא גם אם ישנה השפעה לחומרים, נדרשים מינונים גבוהים מאד יחסית של החומר על מנת לגרום להתפתחות מחלות סרטניות.