האם תאי גזע עובריים עלולים לגרום סרטן?

מחקר חדש מצא שתאי גזע עובריים לטיפול במחלות עלולים להכיל מוטציות סרטניות

לצד ההבטחה הגדולה בטיפול בתאי הגזע מדענים מהאוניברסיטה העברית ומהרווארד מזהירים מסיכון למוטציות סרטניות בתאי גזע עובריים.

ישי אביאור מהאוניברסיטה העברית בירושלים אשר היה אחד ממובילי המחקר, מציין כי “ישנה חשיבות רבה לאתר את המוטציות הללו ולהבין את השפעתן טרם כל שימוש עתידי בתאי גזע בקליניקה ובמחקר”. מאמר בנושא התפרסם בעיתון המוביל בעולם לחקר תאי גזע.

תאי גזע הינם תאים המצויים בגוף של יצורים רב-תאיים. השוני בהם בהשוואה לתאים אחרים הוא שתאי גזע טרם עברו תהליכי התמיינות סופי לסוג רקמה. לכן תאי גזע מסוגלים עדיין להתמיין ולהפוך לתאים ספציפיים או להמשיך ולהתחלק כתאי גזע. תאי גזע עובריים הינם תאים אשר עדיין לט עברו תהליך ה”התמחות”, ובגלל יכולתם להפוך לכל אחד מסוגי תאי הגוף, משתמשים בהם, בין השאר, לשיקום רקמות פגועות, לריפוי מחלות ניווניות ואוטו-אימוניות, ואף לגידול איברים להשתלה. מזה שנים מצוי מחקר תאי גזע בחוד החנית המדעי בגלל יכולתם להוות מקור אינסופי לרקמות ולאיברים להשתלות ולטיפול במחלות. כבר היום נמצאים תאי גזע עובריים ממוינים בניסויים קליניים על מנת לפתח טיפולים למחלות כמו סכרת ועיוורון.

תאי גזע עובריים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC3-by-sa. מאת: Ghanson
תאי גזע עובריים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC3-by-sa. מאת: Ghanson

תאי גזע משמשים למחקר וטיפולים נסיוניים כיום. באופן טבעי תאי הגזע העובריים, שמקורם בביצית מופרית בת מספר ימים, מתמיינים לכל אחד ואחד מסוגי התאים בגוף האדם. ברם, תאי גזע עובריים הוגדרו בעבר גם כ“חרב פיפיות“, מכיוון שמעבר לתכונותיהם המבטיחות, בעת שימוש במעבדה הם יוצרים גידולים בצורתם הלא ממויינת, ועלולים ליצור גידולים אם יושתלו בצורה זו גם בבני אדם.

מחקר חדש שראה אור בכתב העת המוביל לחקר תאי גזע, Cell Stem Cell, הוכיח שהדמיון בין תאי גזע עובריים לתאי סרטן עלול להיות גדול אף יותר ממה שנחשב לפני כן. בשיתוף פעולה בין המעבדה של ראש מרכז עזריאלי לתאי גזע ומחקר גנטי באוניברסיטה העברית פרופ’ נסים בנבניסטי, ופרופ’ קווין אגן מאוניברסיטת הרווארד, ובהובלת תלמיד המחקר ישי אביאור מהאוניברסיטה העברית, מצאו המדענים ש”תאי גזע אוספים באופן ספונטני מוטציות סרטניות שאותרו קודם לכן בגידולים באדם. בשונה ממחקרים קודמים, בהם נמצא דמיון בשינויים בכרומוזומים שלמים או בחלקם בין תאי הגזע לתאים שמקורם בגידולים, המחקר החדש ביצע אנליזה גנומית של בסיסים בודדים בכלל הגנים המעורבים במחלת הסרטן, ומצא מוטציות נקודתיות חוזרות בלמעלה מ-20 מהם. במילים אחרות, תאים הנושאים את המוטציות הללו אשר יעברו התמיינות ויושתלו בחולים, עשויים לדמות תאים של גידולים סרטניים שהשפעתם המיידית לא ידועה.

המחקר עורר תשומת לב רבה כבר ביוני האחרון בכנס הבינלאומי לתאי גזע שהתקיים בלוס אנג‘לס. המחקר אודות הסיכון שתאי גזע עובריים כוללים מוטציות סרטניות שהתאפשר במיוחד סיוע קרן קלור, קרן עזריאלי והקרן הלאומית למדע, כלל אנליזה גנומית של מאות דוגמאות תאי גזע מעשרות מעבדות ברחבי העולם. בעוד ששני שליש מהתאים לא נשאו מוטציות מסוג זה כלל, כשליש מהתאים כללו לפחות מוטציה אחת שנמצאה קודם לכן בגידולים סרטניים באדם והופיעה במהלך גידול התאים במעבדה. עוד נמצא כי תנאי תרבית מסוימים המאפשרים לתאים להיות דומים יותר לעובר אדם, מגבירים את קצב אגירת המוטציות באופן הקשור בצורה הדוקה לכימיקלים בהם גדלים התאים. נראה שמעתה ניסויים קליניים בתאי גזע עובריים ייאלצו לכלול גם אנליזה של מוטציות נקודתיות, לפני השימוש בהם בחולים.

האם תאי גזע עובריים עלולים לגרום סרטן בבני אדם הזוכים לטיפול מעין זה ? לדברי המדענים ההשפעה של המוטציות הסרטניות לא מוגבלת רק לשימוש עתידי בתאי גזע עובריים באדם, אלא גם בשימושם במעבדה. ממצאים אשר התגלו על ידי שימוש בתאי גזע בהם מוטציה סרטנית עלולים לבלבל את המחקר, כי התוצאות שהושגו מהם לא מדמים תהליכים טבעיים – אלא תהליכים הדומים למחלה. עד כה מוטציות סרטניות מסוג זה לא נבדקו בתאי גזע, ולכן יכול להיות שחלק מהתוצאות שהושגו באמצעותם בעבר הושפעו מאותן מוטציות בדיוק.

“יש לזכור שלמרות הממצאים שלנו, מרבית תאי הגזע שבדקנו לא נשאו מוטציות סרטניות כלל וממשיכים להוות מקור פוטנציאלי אדיר לרפואה תאית. יחד עם זה, יש חשיבות רבה לאתר את המוטציות הללו ולהבין את השפעתן טרם כל שימוש עתידי בתאי גזע בקליניקה ובמחקר”. מסכם החוקר ישי אביאור.