האף האלקטרוני שמזהה סרטן מאתר גם טרשת נפוצה

 האף האלקטרוני שפיתחו חוקרי הטכניון שבאמצעותו הצליחו החוקרים לאתר סרטן, הצליח גם באבחון טרשת נפוצה

חוקרים מהטכניון דיווחו כי המכשיר החדשני (האף האלקטרוני) ששימש בהצלחה באיתור מחלות סרטניות, הצליח לאבחן בסדרת בדיקות מוצלחת שבוצעה ביעילות בבני אדם גם הימצאות מחלת טרשת נפוצה. האבחון באמצעות האף האלקטרוני מבוצע על די חיישנים העורכים אנליזה להבל הפה הננשף מפיו של הנבדק. החוקרים סבורים כי יישום זה של המכשיר מהווה פתרון זול, מהיר ולא פולשני לאיתור טרשת נפוצה, -מחלה נוירולוגית מהשכיחות ביותר בקרב “בוגרים צעירים”. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת בנושאי נוירו- כימיה Journal .ACS Chemical Neuroscience

החוקרים מציינים כי פתרון זה הוא פריצת דרך לנוכח העובדה שכיום רופאים מאתרים טרשת נפוצה לפי סימפטומים אופיינים, כגון : בעיות מוטוריות וקואורדינציה, חולשה בשרירים ובעיות בתחושה, עייפות חמורה, בעיות בראיה ועוד. על מנת לאשר שהאבחנה הרפואית אכן נכונה, נהוג להתבסס על צילומי MRI למוח או להעזר בהליך דיקור מותני שמיועד לבחון דגימה מנוזל המוח וחוט השדרה.

ברם, החוקרים מציינים כי בדיקות דימות למוח MRI הן יקרות, והליך הדיקור המותני הוא פולשני – בעיות שזוכות למענה באמצעות הפתרון האבחוני של “האף האלקטורני” שפיתחו הפרופ’ חוסאם חאייק מהטכניון ומכון ראסל-ברי למחקר ננוטכנולוגי, הפרופ’ אריאל מילר מההטכניון ומבית חולים “כרמל” ועמיתיהם למחקר .

את יכולתו של האף האלקטרוני שמזהה חומרים כימיים שקשורים למחלות סרטניות, ושפיתוחו זכה להדים בינלאומיים, הצליחו החוקרים לרתום גם לזיהוי של רכיבים אורגניים נדיפים שמצוים בהבל הפה המוצא בנשיפה מפיהם של נבדקים וקשורים למחלת טרשת נפוצה. לאחר קבלת תוצאות ראשוניות, החוקרים פיתחו מערך חיישנים ננו-מטריים עדין יותר המזהה ביתר דיוק רכיבי בהבל הפה של חולי טרשת נפוצה. לאחר פיתוח זה, ערכו החוקרים מחקר קליני שבחן את יכולת הבאחון של טרשת נפוצה קרב 51 נבדקים- 17 מתנדבים בריאים ו-34 חולי טרשת נפוצה. ממצאי המחקר העלו כי התוצאות היו מדויקות בדומה בדיקת דיקור מותני, אך בלא סיכונים הנלווים לבדיקת דיקור וללא הכאב ואי הנוחות שבה.

אמנם החוקרים מדגישים כי מדובר עוד בממצאי מחקר ראשונייים ונדרש המשך של ביסוס הממצאים וניתוח משמעותם ככלי דיאגנוסטי לשלבי המחלה השונים, ולבחינת פרמטרים אחרים אולם יחד עם זאת החוקרים סבורים כי ממצאים אלה מהווים פריצת דרך ייחודית בפיתוחם של “כלי איבחון רפואיים מהירים, בלתי פולשניים ולא יקרים, לאיבחון של מחלות נוירולוגיות כרוניות”.