הבנת השפה התקשורתית של הילדים

כיצד להבין את השפה התקשורתית של ילדינו ?

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הילד
שימוש ברשת האינטרנט והשפעות על ילדים. מקור: ויקיפדיה. מאת: Peter Welleman

 לדבר תקשורתית: כיצד נבין את השפה של דור המסכים ?

כולנו כהורים מאוד רוצים להבין את הילדים שלנו ולגרום להם להיות מאושרים. כולנו מכירים את פערי הדורות ומודעים לכך שלעולם לא באמת נבין אותם ממרום גילנו וניסיוננו הרב. עם זאת, אין ספק שמושגים אלה מאותגרים לאחרונה בשל כניסת הטכנולוגיה לחיינו ולחיי ילדינו.

הילדים כיום לא מסוגלים לדמיין איך נראו חיינו כילדים כשהיתה רק טלוויזיה בשחור לבן עם ערוץ אחד, בהמשך היה וידאו שאיפשר להקליט בקלטות גדולות ומסורבלות. שמענו מוסיקה בטייפים מגושמים עם סלילים שנתקעו ולמתקדמים כבר היה ווקמן נייד לשמיעת מוסיקה בדרך. לא היה מחשב ובוודאי לא היתה רשת אינטרנט, בלוגים, פורומים או פייסבוק. לא היו לנו פלאפונים והבית שלנו כילדים התנהל באופן כמעט 'טבעי' והתמקד ביחסים בין הורים לבין ילדים ללא הפרעות חיצוניות שהשפיעו על ההתנהלות כמשפחה ועל הנפשות הפועלות בה כיחידים.
כיום, הבית הפך למרכז תקשורת המשלב אפשרויות בלתי מוגבלות לקבלה והעברה של מידע, בידור, תקשורת ועוד. היום ניתן לנהל את העולם מהבית (לימודים, עבודה, התעדכנות ועוד) ולחילופין ניתן להכניס הביתה את כל המתרחש בחוץ (מידע, תמונות, זרים וסכנות). אז איך אנחנו כהורים יכולים לתקשר עם דור המסכים למרות שגדלנו במציאות שונה בתכלית? 

חמש עצות ללימוד שפת דור ה – Y לוותיקי דור ה – X :
1. הבינו וקבלו את המציאות התקשורתית שאליה נולדו ילדיכם – עליכם להשלים עם העובדה שהילדים של היום אינם הילדים של אתמול ולעולם לא יהיו (ויש בזה גם טוב..). למציאות כיום ישנם יתרונות רבים ולא מבוטלים (חלקנו כהורים נהנים מהם בעצמנו) אבל יש להכיר בכך שישנן תופעות לוואי למציאות אך יש לקבלם באהבה (למה? ככה!).
2. ראו את השפה שלהם באור חיובי יותר– הבינו שזו השפה שילדיכם מכירים ובעזרתה הם משמרים יחסים ומפתחים יחסים חדשים עם אנשים מוכרים וזרים, לשפה זו יתרונות רבים ומגוונים כמו ייעול וקיצור תהליכים, קבלה ושליטה במידע, יכולת לחלוקת קשב וכן רכישת מיומנויות תקשורת רבות בצריכתה. התייחסות סלחנית וחיובית יותר מצדכם תאפשר לילדיכם שליטה בשפה ושימוש מועיל וחיובי בה.
3. צאו ולמדו להכיר את התכנים שצורכים ילדיכם – שבו וצפו בתוכניות שהם נוהגים לצפות בהן, שמעו את השפה שבה הם מדברים (גם אם לעיתים אתם מתחלחלים..), כנסו למשחקים שלהם בהיסטורי (כדאי מאוד לראות במה הם משחקים בלי קשר..) ותדעו על מה הם מדברים (תרתי משמע).כך התקשורת ביניכם תהיה טובה יותר לשני הצדדים.
4. השתלבו במציאות התקשורתית שבה הם מתנהלים – בחרו באילו דרכים תוכלו להשתלב בעולמם מבלי להיות ביקורתיים כלפיהם. למשל פתחו פייסבוק והציעו להם חברות (אגב, לא בטוח שהם יסכימו..), גלו עניין באתרים שהם גולשים בהם ונסו למצוא את הערוצים והתכנים שאתם יכולים למצוא מכנה משותף עם השפה שלהם.
5. אל תהיו ביקורתיים כלפיהם – אל תבואו ממקום מתנשא או מזלזל בדרכי התקשורת שלהם עם קבוצת השווים שלהם. עליכם להבין שהם נולדו למציאות שונה משלכם והם למדו להתמצא בה ואלה הם כללי המשחק. לכן עליכם לקבל את המציאות ולא ללכת נגד הזרם או לגרום לילדיכם להיות שונים או להישאר מאחור מבחינה טכנולוגית.
אין ספק שלימוד השפה והתקשורת של הילדים תוביל אתכם לתקשורת טובה יותר וליחסים טובים סביב המסכים והרי זה בדיוק מה שכולנו רוצים ומייחלים לו, לא???

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן