הגבלות לגבי התקהלויות אירועים וכנסים עקב הקורונה

הגבלות משרד הבריאות עקב נגיף קורונה: פירוט איסור ההתקהלויות, מגבלות על כנסים, אירועים, ביקורים במוסדות רפואיים לקשישים, אירועי ספורט ועוד.

דקל שחף

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
הגבלות לגבי אירועים והתקהלויות בשל נגיף הקורונה. צילום: Pixabay ktphotography

הגבלות משרד הבריאות עקב נגיף קורונה: פירוט איסור ההתקהלויות, מגבלות על כנסים, אירועים, ביקורים במוסדות רפואיים לקשישים, אירועי ספורט ועוד.

מגיפת הקורונה ממשיכה להתפשט בישראל וצעדי הממשלה הולכים ומתרחבים גם בהקשר של הרחבת איסורי ההתקהלויות, קיום כנסים, אירועים וביקורים במוסדות בריאות. כעת נשקלת גם אפשרות להשבית את מקומות העבודה במשק, מלבד שירותים לא חיוניים. זאת לאחר שאתמול הוחלט על השבתת בתי הספר (למעט גנים ובתי ספר של החינוך המיוחד). משרד הבריאות מפרסם שורה של הנחיות, הוראות ואיסורים באשר להתקהלויות התקהלויות ואירועים למניעת הידבקות בנגיף הקורונה. להלן הנחיות והגבלות נוספות שפרסם משרד הבריאות :

– "יש להימנע ככל הניתן מהתקהלויות של קבוצת אנשים במרחב אחד". כלומר רצוי להפחית למינימום את ההתקבצויות של מספר אנשים במרחב משותף.

– במשרד הבריאות מורים כי "אם מקיימים התקהלויות, יש לקיימן בהרכב מצומצם ככל הניתן ובכל מקרה, לא יותר מ-100 איש. האיסור כולל אירועים דתיים, חתונות, בר ובת-מצוות, לוויות, אירועי תרבות, הופעות ואולמות קולנוע." האיסור לגבי התקהלויות תקף לחללים פתוחים וסגורים.

– במשרד הבריאות מדגישים כי "אירועים פרטיים כגון חתונות, בר מצוות ושמחות ניתן לקיים בהשתתפות עד 100 איש."  ומציינים כי לאור מורכבות ההנחיה ייקבעו החרגות במטרה לאפשר קיום שגרה תקינה.

הגבלות לגבי כנסים, אירועים ספורטיביים ולגבי מרכזי קניות

עוד מורה משרד הבריאות בהנחיות שפורסמו כי ההגבלה כעת לגבי אירועי ספורט היא שהם "יתקיימו ללא קהל." במשרד הבריאות מנחים כי "במידה שמשתתפים שחקנים או שופטים מחו"ל, יש לפעול בהתאם להוראות משרד הבריאות הייעודיות לתחום הספורט."

הגבלות על קיום כנסים: חל איסור גורף על קיום כנסים בינלאומיים בישראל.

הגבלות לגבי מרכזי קניות : "באחריות חנויות, קניונים ומרכזי קניות למנוע צפיפות ולווסת את עומס המבקרים ברגע נתון ועל הציבור להקפיד על שמירת מרחק סביר בין אנשים."

הגבלות לגבי ביקור במוסדות לקשישים ובתי חולים

על מנת לבודד את האוכלוסיות הפגיעות ביותר לנגיף הקורונה של מבוגרים ושל אנשים בעלי מחלות רקע מורה משרד הבריאות על הימנעות מביקורים של אנשים חיצוניים בבתי חולים ובמוסדות לקשישים.

על פי הנחיות משרד הבריאות:

  •  יש להימנע מביקורים בבתי חולים ובמוסדות לקשישים.
  •  במידה שיש צורך במלווה לבית חולים או למוסד לקשישים, יש להסתפק במלווה אחד.
  • אנשים עם סימפטומים אינם רשאים ללוות חולים או לבקר במוסדות לאוכלוסייה הקשישה.
  • לצוותי בריאות המטפלים בחולים ניתן להתכנס רק למטרות עבודה ובקבוצות שלא יעלו על 15 איש.

במשרד הבריאות מציינים לגבי קשישים וחולים כי "מומלץ לבני 60 ומעלה ולבעלי מחלות רקע כרוניות כגון מחלות לב, סכרת, יתר לחץ דם, מחלות נשימתיות או דיכוי חיסוני, להימנע מהתקהלויות וממגע עם אנשים ששבו מכל יעד בחו״ל או בעלי תסמינים או אנשים החשודים כחולים, תוך שמירה על שגרת החיים."

הגבלות והנחיות לגבי מקומות עבודה

לגבי מקומות עבודה – לעת עתה מתבקשים מעסיקים לאפשר ככל האפשר עבודה מרחוק של העובדים. בינתיים טרם ננקטו אמצעים דרסטיים יותר שישפיעו על כלל הפעילות המשקית, כמו הפסקת פעולות בתי העסק בישראל, אך הללו נשקלים. נשקלת אפשרות להפסקת פעילות במקומות העבודה פרט לאלו המספקים שירותים חיוניים כמו בתי ממכר מזון כמו סופר מרקטים או בתי מרקחת ושירותי תקשורת, אנרגיה, מים, חשמל וכו. זאת בדומה לאמצעים הדרסטיים שננקטו השבוע בסגירת פעילות הלימודים בבתי הספר. יחד עם זאת לעת עתה מודיע משרד הבריאות בהנחיותיו כי:

  •  מקומות עבודה ממשיכים לפעול בהתאם להוראות משרד הבריאות והמשרדים הרלבנטיים.
  • כחלק מהיערכות לשלבים הבאים, על המעסיקים להיערך ככל הניתן לעבודה מרחוק.

אולי יעניין אותך- פעילויות לילדים בבידוד או בחופש:

הנחיות והגבלות לגבי מוסדות חינוך

– משרד הבריאות ידון עם המועצה להשכלה גבוהה על פתיחת הסמסטר במכללות ובאוניברסיטאות באמצעות למידה מרחוק ולא בלמידה פרונטלית.

– החל מתאריך 13.3.2020 מערכת החינוך תחל את חופשת הפסח. החלטה זו תחול על כיתות א'-י"ב ועל פעילויות בלתי פורמליות, כגון טיולים. היא לא תחול על גני ילדים, ילדי החינוך המיוחד הלומדים במוסדות חינוך מיוחד ונוער בסיכון.

אכיפת ההנחיות על ידי משטרת ישראל

חשוב לציין כי הנחיות משרד הבריאות נאכפות על ידי משטרת ישראל ואין להקל בהן ראש. עד כה משטרת ישראל פתחה ב-21 חקירות פליליות בגין אירועים חריגים של מפרי צו הבידוד. כך ציינו כי "בפעילות יזומה וממוקדת של משטרת ישראל שבוצעה אמש (ליל חמישי, 12.03.20) בוצעו ביקורים ובקרות בבתי עסק רבים ברחבי הארץ לצורך מניעת התקהלות של מעל 100 איש, בהתאם להנחיות ולצו בריאות העם שהוצא בנושא ע״י משרד הבריאות. במהלך הפעילות כאמור, ביצעה המשטרה בקרות יזומות ב-200 אולמות אירועים, פאבים, מועדונים, מסעדות וכיו״ב. מרבית בתי העסק שנבדקו עמדו בהנחיות של משרד הבריאות וקיימו את הצו כלשונו. כנגד 14 בתי עסק שהפרו את ההנחיות ברחבי הארץ, ננקטו פעולות אכיפה ובחלק מהמקרים הקהל פוזר מהמקום. גם במהלך הלילה, תקיים משטרת ישראל מבצע נוסף שבמהלכו יבוצעו ביקורים בבתי העסק השונים לצורך פיקוח ובקרה בדבר קיומו של צו הבריאות."

לא זו בלבד, אלא שהוקם כוח משימה ייעודי המורכב משוטרי משטרת ישראל ופקחי משרד הבריאות, אשר "ממשיך כל העת בביצוע בקרות וביקורי בית יזומים רבים למבודדים על מנת לוודא את הימצאותם בבידוד. בנוסף הוקמו צוותים דומים במחוזות המשטרה השונים, כשכל צוות מבצע בגזרתו פעילות יזומה כלפי מי שחזר מחו״ל ולא דיווח כנדרש, זאת על מנת לוודא את המצאותו בבידוד בהתאם להנחיות.
המשטרה קוראת לציבור להישמע להנחיות והוראות משרד הבריאות, שכן אי קיומם משבש את המאמץ הלאומי במאבק בהתפרצות הנגיף והתפשטותו בישראל. כמו כן, חל איסור מוחלט על הפצה ושרשור של מידע כוזב (Fake news) שכל תכליתו לזרוע בהלה בקרב הציבור. מידע רלוונטי ומוסמך, לרבות עדכונים והנחיות רשמיות, יופץ רק על ידי הגורמים המוסמכים לכך ובאתר משרד הבריאות.
"משטרת ישראל תמשיך בפעילות מוגברת במישור הגלוי והסמוי, במטרה לסייע למשרד הבריאות במאמץ האכיפה. ככל שיעלה חשד לקיומה של עבירה פלילית, משטרת ישראל תפעל בהתאם למדיניות ולהנחיות נגד אותם מפירי צווים על מנת למנוע את הפצת והתפשטות נגיף הקורונה בישראל."

דילוג לתוכן