הדבקה חוזרת בקורונה

הדבקה חוזרת בקורונה: ממצאים של שלושה מקרים נפרדים שארעו לאחרונה ברחבי העולם מצביעים על הדבקות חוזרות בנגיף הקורונה.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

נגיף קורונה
המשך התפשטות נגיף הקורונה בישראל ובעולם. צילום: ixabay-Orlando-piro4d

הדבקה חוזרת בנגיף הקורונה היא אפשרית וקורית, כך לפי ממצאים של מדענים באסיה ובאירופה. ממצאים של שלושה מקרים נפרדים שארעו לאחרונה ברחבי העולם מצביעים על הדבקות חוזרות בנגיף הקורונה. מדובר בהידבקות של אנשים שחלו ואז הבריאו וחלו בנגיף קורונה מסוג שונה מעט מהנגיף שבו חלו בפעם הראשונה.

קורונה- הדבקה חוזרת באסיה

למרות הערכות של גורמים רפואיים שהדבקה חוזרת בקורונה אינה אפשרית, ממצאים שונים מצביעים על אפשרות כזו. מחקר שהתפרסם בהתבסס על חולה מהונג קונג העלה כי החולה חלה שוב בקורונה. המחלה שפקדה אותו בפעם הראשונה נגרמה מנגיף מסוג מסוים. בפעם השניה שחלה הוא נדבק ככל הנראה לפי המדענים מנגיף קורונה שונה מהראשונה.

מקרה זה שעליו התבססו המדענים הוא של אדם בשנות ה-30 שלקה בנגיף הקורונה לאחר כארבעה חודשים מהזמן בו חלה בפעם הראשונה. ריצוף גנטי שערכו החוקרים הראו ששני הזנים של הקורונה בהם חלה האדם היו שונים בצורה מובחנת. הנגיף הראשון שבו נדבק נמצא ככזה שגרם להדבקה במהלך מרץ ואפריל 2020 ואילו זן הנגיף השני שמצאו החוקרים היה של וירוס הקורונה שמצוי באירופה בקיץ, היכן שהחולה ביקר.

הדבקה חוזרת בנגיף הקורונה באירופה

ממצאים נוספים דווחו בהולנד בדבר הדבקה חוזרת בקורונה. שני המקרים באירופה היו של אדם בבלגיה ואדם נוסף שחלה בקורונה מהולנד. החולה בהולנד הינו מבוגר בעל מערכת חיסון לא חזקה. חולה הקורונה הבלגי מתאפיין בסימפטומים קלים. החולה מבלגיה חלה כבר בפעם הראשונה ואז גופו ככל הנראה לא הספיק לפתח נוגדנים שנותרו בגופו כדי להגן עליו מלהדבק בפעם השניה. בפעם השניה שנדבק החולה מבלגי הוא פיתח תסמינים קלים. זאת עקב הידבקות בזן של נגיף הקורונה שאינו זהה לנגיף ממנו נדבק בפעם הראשונה. זן זה שבו נדבק החולה מבלגיה הוא נגיף מסוג אחר של הקורונה.

מומחים מעריכים כי קיימים כבר מספר מוטציות של נגיף הקורונה. המוטציה של הנגיף מבריטניה כבר התגלתה בישראל. השאלה הנשאלת היא האם החיסון הנוכחי יעיל נגד המוטציה החדשה. ואשר להידבקות בקורונה. ההידבקות בנגיף קורונה מסוג שונה, בדומה להידבקות בנגיפים של מחלת השפעת שעוברים מוטציות, נתפסת בעיני מומחים כאפשרות סבירה למדי. הידבקות חוזרת בקורונה הינה אופציה ריאלית והשאלה היא באיזו תכיפות אנשים שחולים בקורונה חולים בקורונה שוב עקב חשיפה לזן אחר של נגיף. במידה ושיעור השכיחות של קורונה בהדבקה חוזרת הוא גבוה, החשש הוא מפני הישארותה של הקורונה בעולם לאורך זמן. זאת בדומה למגפת השפעת שבכל עונה מפותח חיסון כנגד המוטציה שצפויה להיות הדומיננטית באותו חורף. יחד עם זאת החשש הוא שגם חיסונים כאלה לא יתאימו לזנים הצפויים בגל הבא ולכן תמשיך המחלה לפקוד את בני האדם לשנים. יחד עם זאת יתכן שמדענים יצליחו לפתח חיסון או תרופה שתצליח לתת מענה לקורונה באופן כולל, לרבות מוטציות.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן