מהי ההגדרה של פרי? מה ההבדל בין פירות לירקות?

האם אבטיח או מלפפון הם פירות או ירקות ? מהי ההגדרה של פרי? מה ההבדל בין פירות לירקות? ההסבר המדעי איך להגדיר מהו פרי ומהו ירק

תזונהמדע
מהי ההגדרה של פרי? מה ההבדל בין פירות לירקות?. צילום:Pixabay Devon Breen

מהו פרי? מהי ההגדרה הבוטנית של פירות ומה ההבדל בין פירות וירקות בסיווג ביניהם? קיימות מספר גישות לאופן ההגדרה של פרי לעומת ירק. האם אבטיח או מלפפון הם פירות או ירקות ? מהי אם כך ההגדרה של פרי? כיצד נקבע הסיווג של פירות למול ירקות? ההסבר המדעי איך להגדיר מהו פרי ומהו ירק.

בהיבט הסיווג הבוטני ההבדל בין ירקות ופירות נקבע לפי בהתאם למקורו של הפרי או הירק בצמח. פירות הם תוצר של התפתחות מפרח של הצמח. בשונה מכך ירק מוגדר כירק אם התפתחותו היא ממקור שאינו התפתחות של הפרח. למשל התפתחות של הירק שנוצר מהעלים, הגבעול או הפקעת של הצמח ולא התפתחות מהפרי. בנוסף, פירות מכילים גרעינים בעוד שירקות מכילים שורשים, גזע ועלים.

ההבדל בין ירקות לפירות

בקרב הציבור נפוצה ההבחנה בין ירקות ופירות לפי היותם של פירות מתוקים לעומת ירקות שאינם מתוקים. אך זוהי אינה ההגדרה המדעית והיא אינה מספקת – כך למשל האם גזר הוא פרי או ירק לאור היותו מתוק. ישנה הבחנה בציבור שלפיה פירות הם תוצר של מה שצומח על עצים. ואילו ירקות הם תוצר של מה שצומח על האדמה. גם הגדרה זו בעייתית כי רבים מהפירות כמו אבטיח או מלון גדלים על האדמה ולא על עצים והם פירות.

ההגדרה המדויקת בייותר היא ההגדרה הבוטנית כאמור והיא מתייחסת גם לחלק שממנו מתפתח הפרי או הירק. אם הוא מתפתח מפרח אז מדובר בפרי. וכל השאר הם ירקות. בנוסף לכך אם התוצר של הצמח כולל בתוכו זרעים או גרעינים הוא פרי. לפי הגדרה זו דלעת או מלפפונים הם פירות.

לאור הגדרה זו ניתן להבחין בפירות מסוימים שבאופן שגוי נחשבים לירקות. להלן רשימה של פירות שבטעות נחשבים לירקות:

  1. דלעת
  2. פלפל
  3. אבוקדו
  4. חציל
  5. מלפפון
  6. קישוא
  7. אפונה

ההגדרה של פרי לעומת ירקות

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן