הודעות בנייד פוגעות בקבלת החלטות

כיצד משפיעה קבלת הודעות סמס ועדכוני ווטסאפ בנייד על קבלת החלטות. איך משפיעה קבלת הודעה בסלולרי על אימפולסיביות ותכנון לטווח ארוך ? ממצאי מחקר חדש מעלים כי הודעות בנייד פוגעות בקבלת החלטות

שי לביא

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
הודעות בנייד יוצרות הסחות דעת ופוגמות בקבלת החלטות. צילום: Pixabay Dean Moriarty

כיצד משפיעה קבלת הודעות סמס ועדכוני ווטסאפ בנייד על קבלת החלטות. איך משפיעה קבלת הודעה בסלולרי על אימפולסיביות ותכנון לטווח ארוך ? ממצאי מחקר חדש מעלים כי הודעות בנייד פוגעות בקבלת החלטות.

קבלת החלטות מתרחשת כאשר אנו נדרשים להחליט מבין חלופות שונות. מחקרי קבלת החלטות מעלים כי תהליך זה מושפע ממגוון היבטים. כך לדוגמה קבלת החלטות בקונטסט חברתי פועלת באופן שונה. קבלת החלטות בקבוצה או בעבודה שונה מקבלת החלטה לגבי נושא רפואי לבד. קבלת החלטות קשורה לחשיבותה, לנסיבותיה, לתנאים סביבתים, חברתיים ועוד.

עומס קוגניטיבי פוגע בתכנון טווח ארוך וקבלת החלטות נכונה

ממצאי מחקרים שונים מעלים כי העומס השכלי עלינו משפיע מאוד על קבלת ההחלטות. יכולת העיבוד שלנו מושפעת מהעומס של העיסוקים שהמוח שלנו טרוד בהם באותו מועד.

ממצאים שונים העלו כי עומס קוגניטיבי משפיע על קבלת החלטות. במחקר שבו נדרשו אנשים לשנן מספרים ארוכים, הם נמנעו מקבלת סיכונים, הפגינו חוסר סבלנות באשר לעניינים כספים.

החיים המודרניים גדושים בהסחות דעת. הטלפון הסלולרי עוקב אחרינו לכל מקום בכל עת. הנייד גודש את חיינו בהסחות דעת. אם גם אתם מרבים להתעדכן בהודעות ווטסאפ וטקסט SMS בסלולרי, ממצאים חדשים אולי ישכנעו אתכם לחדול מכך. זאת לכל הפחות כאשר אתם מקבלים החלטות חשובות.

ממצאי מחקר חדש מעלים כי קבלת ההודעות יוצרות עומס שכלי. עומס זה גורם לפגיעה באיכות קבלת ההחלטות. גורמים נוספים יוצרים עומס קוגניטיבי. עומס זה משפיע על עלייה במתח ויוצר אימפולסיביות. עומס קוגניטיבי זה מהסחות דעת כמו הודעות מהנייד גוררות על פי דוקטור ישראל לפגיעה "ביכולת לקבל החלטה שקולה. הדבר יוצר אימפולסיביות והעדפה של ההווה, על פני מחשבה על העתיד".

הודעות בסלולרי פוגעות ביכולת קבלת החלטות הנכונות

את המחקר פירסם ד"ר אבי ישראל בעבודת דוקטורט מענינת במסגרת לימודיו באוניברסיטת בן גוריון שבנגב. ד"ר ישראל ערך את המחקר בהנחיית פרופסור מוסי רוזנבוים מאוניברסיטת בן גוריון ופרופסור טל שביט מאוניברסיטת אריאל. החוקרים חילקו את הנבדקים לשלוש קבוצות ניסוי. שתיים מהקבוצות זכו להפרעות בדמות הודעות טקסט תכופות. זאת במקביל לכך שהנבדקים נדרשו להחליט החלטות בנושאים כלכליים שקשורים להעדפת זמן. למשל נדאשים להחליט האם מעדיפים לקבל בהווה מאות שקלים או בעתיד סכום גבוה יותר.

מן הממצאים ניכר כי מי שקיבלו הודעות באופן תכוף נטו באופן מובהק להעדיף את ההווה על פני העתיד. תדירות גבוה או תדירות גבוה מאוד של הודעות לעומת העדר הפרעה בהודעות הייתה בעלת משמעות דומה. כלומר עם הסחת הדעת, גם אם בתדירות לא גבוה השפיעה לרעה על הנטיה לקבל החלטות נכונות. זאת עקב עומס קוגנטיבי בשל ההודעות.

לכן, כאשר מקבלים החלטות משמעותיות או החלטות כלכליות לגבי העתיד מומלץ להתנתק לפרק זמן מהנייד. ובכלליות, כדאי להמנע מגורמי הסחת דעת אחרים. כלומר לנקות את הראש, לאפשר לתהליכי העיבוד השכליים להתמקד בעניין בו רוצים להחליט. יש לעשות זאת בסביבה נינוחה ובזמן שקט לחשיבה ללא הסחות דעת.

דילוג לתוכן