הורים מעשנים וריבוי היעדרויות מהלימודים

ממצאי מחקר חדש מצביעים על השפעה של עישון בבית ההורים על בריאות הילדים ועל כמות העדרויות שלהם מבית הספר

שי לביא

עודכן בתאריך

בריאות הציבורבריאות הילד
עישון וסיגריות. מקור : ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. מאת: CrazyD

מחקר: קשר בין עישון פאסיבי להעדרויות מבית הספר: הורים מעשנים גורם לריבוי היעדרויות מהלימודים

מה הקשר בין הורים ומבוגרים מעשנים בבית לבין העדרויות ילדים מבית הספר ? מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה שופך אור על קשר זה, המוסבר על ידי הנזקים הבריאותיים שגורם עישון פאסיבי, לילדים בבתים בהם ההורים מעשנים, נזקים שגוררים העדרויות מרובות יותר של הילדים מבית הספר.

 מחקרים בעבר מצאו קשר בין תמותה מוגברת בקרב ילדים לבין עישון פאסיבי של ילדים, שהיו חשופים להורים מעשנים. לפיכך, החוקרים שיערו כי ילדים החשופים לעישון פאסיבי בביתם, יהיו בסיכון רב יותר להעדר מבית הספר.

לשם בחינת השערתם בחנו החוקרים ממצאי העדרויות מבית הספר של ילדים בין גיל 6 לגיל 11 ואת טיב העישון של הוריהם (אם בכלל), מקרב מדגם בריאות לאומי. החוקרים קיזזו השפעה של גורמים מתערבים כמו רקע סוציו-אקונומי ודמוגרפי.

המחקר שנערך על ידי חוקרים אמריקאים מבית החולים במסצו'סטס בבוסטון ומבית הספר לרפואה באוניברסיטת הארוורד בבוסטון, פורסם בכתב העת בנושא רפואת ילדים Pediatrics.

ניתוח ממצאי המחקר העלו כי ילדים שבבית מגוריהם יש מבוגר אחד או שני מבוגרים מעשנים, נעדרים מלימודיהם בממוצע 1.54 ימים יותר בכל שנה, בהשוואה לילדים שהוריהם או בני משפחה אחרים מבוגרים בביתם לא מעשנים.

זאת ועוד- מן הממצאים עולה כי ילדים שחיו עם שני מבוגרים או יותר שעישנו, היו בסיכון מוגבר פי 2.65 ! ללקות בזיהומים באוזניים במהלך השנה שקדמה למחקר .

עוד העלו החוקרים מניתוח הנתונים כי ילדים שחיו עם שני מבוגרים או יותר שעישנו, היו בסיכון מוגבר פי 1.77 ! ללקות בהתקררות באיזור בית החזה, בשבועיים שקדמו למחקר .

 ממצאי המחקר, מעלים כי נזקים בריאותיים של עישון פאסיבי אינם כוללים רק עלויות כספיות ישירות הכרוכות בטיפול בתחלואה של הילדים מעישון פאסיבי המסתכמות בסך רבע מילארד דולר בשנה בארה"ב, אלא גם באובדן ימי לימודים ועבודה של ההורים ובפגיעה בתפקוד לימודית בילד.

דילוג לתוכן