הורמון האהבה יגרום לך לשקר

זה לא אני- זה הורמון האהבה ! הורמון האהבה אוקסיטוצין גורם לנו לשקר ?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
מתח מיני. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Dirty Mafia

מהו הבסיס הביולוגי המוביל להתנהגויות לא מוסריות? המידע המחקרי בתחום זה מועט ביותר אולם מחקר חדש שבוצע על ידי חוקרים מישראל ומהולנד שופך אור על הסוגיה. ד"ר שאול שלוי מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וכרסטן דה- דרו מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת אמסטרדם, מדווחים במאמרם על תוצאות של ניסוי, המראה שההורמון אוקסיטוצין מקדם אמירת שקר כל עוד התנהגות זו משרתת את הקבוצה אליה משתייך האדם המשקר.

המאמר פורסם בכתב העת PRoceedings of the National Academy of Sciences PNAS.

חוקרים בדקו ומצאו : הורמון האהבה יגרום לך לשקר

במהלך הניסוי שערכו החוקרים, קיבלו חלק מהמשתתפים פלצבו (תרופת דמה) וחלקם קיבלו את ההורמון המדובר. אלו שקיבלו את ההורמון נטו יותר לשקר על מנת להיטיב עם קבוצותיהם. לא רק זאת, הם גם שיקרו מהר יותר ומבלי לצפות לחוסר כנות מיתר חברי הקבוצה. תנאי הביקורת בהם נערך המחקר שללו את האפשרות שההורמון מניע חוסר כנות המשרת את הפרט בלבד.

ממצאי מחקרים קודמים העלו שההורמון אוקסיטוצין קשור להתנהגויות של חיבור והתקשרות בין בני זוג ובין אימהות ותינוקות. בנוסף לכך אוקסיטוצין מגביר התנהגויות פרו-חברתיות, כגון שיתוף פעולה ואמון.

"תוצאות המחקר שלנו מרמזות שאנשים מוכנים לכופף את הכללים המוסריים כדי לעזור לאלו הקרובים אליהם, כמו הקבוצה או המשפחה" אומר ד"ר שלוי "הדבר מעלה שאלה מעניינת, שייתכן והינה פילוסופית יותר: האם כל השקרים הם לא-מוסריים?"

 

 

 

דילוג לתוכן