החופש בפתח – ההורים במתח ?

על הסכנות לילדים בחופש הגדול

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הילד
ילדים ומשפחה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC3-sa-by מאת: Samoano

 החופש הגדול בפתח. האם ההורים במתח ?

על הסכנות לילדים בחופש הגדול : חלקנו הורים לילדים בוגרים שיצאו כבר לחופש הגדול בשבוע האחרון. אחרים מצטרפים לחגיגה במהלך שבוע הבא. עשרות אלפי ילדים מתכננים פעילויות, אירועים, בריכה וים וכמובן חברים. לחלק מהילדים הצעירים יש קייטנות בתחילת החופש שיעסיקו אותם במהלך היום ולאחרים אין כבר על מה לדבר בעניין. אז היכן יבלו הילדים וכיצד יעבירו את זמנם כל הימים (וכל הלילות) ?

הורים רבים מודאגים משאלות אלה בשל הסכנות האורבות לילדים בחוץ: בפארקים, בגינות הציבוריות, בקניונים ובדיסקוטקים. אין ספק שיש סיבה לדאגה: בשנים האחרונות אנחנו עדים לאירועים רבים שגבו מחירים כבדים של פגיעה בילדים ובני נוער בשל פגיעות בגוף ובנפש, קטטות, אלימות מילולית ופיזית וכמובן אלימות מינית. ילדים ובני נוער מבלים שעות ברחובות ומחפשים תעסוקות ולעיתים לצערנו הבילוי נגמר רע.
אבל אני רוצה לדבר אתכם דווקא על הסכנות האורבות בבית והכוונה לא לשובבות ומשחקים אלא לבילוי מול המסכים. נכון הוא שרובנו רגועים כשילדינו נמצאים בבית, בתוך ארבעה קירות, מוגנים לכאורה מהסכנות שבחוץ, אבל לצערנו המציאות כיום היא שהסכנות מגיעות אליהם בדלת האחורית.

ילדים ובני נוער רבים מבלים שעות רבות בצריכת מסכים וחשופים לסכנות רבות: חלקם חשופים במשך שעות לתכנים שאינם הולמים את גילם או יכולתם הקוגניטיבית והרגשית כמו חשיפה לתכנים ומשחקים אלימים או לתכני מין ויחסים באמצעות אתרים מגוונים. אחרים מבלים שעות בהתכתבויות עם חברים וזרים וחשיפת פרטים, מידע ותמונות אישיות למול אנשים לא מוכרים. רובם עושים זאת לבדם ללא מודעות לסכנות האורבות מעבר לפינה (או מעבר למסך) כשהוריהם רגועים במשרד.

החופש הגדול הוא סיטואציה של פריצת גבולות וחופש מוחלט, הוא זמן ללא זמן, ללא הגבלות, ללא שיעורים או מטלות אך לאור זאת הוא זמן הכרחי לחשבון נפש ולהגדרת גבולות מחודשים. אין ספק שלא תוכלו (ולא צריך) לעמוד על המשמר ולהגביל את הילדים כימו בימים רגילים, אבל גם יציאה מהשגרה מחייבת סוג של שגרה כדי לעשות סדר בבלגן ולהיות נוכחים בחיי הילדים סביב המסכים.
אני ממליצה לכם לקחת את ילדיכם לשיחה על משמעות החופש הגדול, מה מותר ומה אסור, מתי קמים ומתי הולכים לישון, מה עושים ועם מי נפגשים, כמה זמן צופים במסכים, באילו תכנים, ועם מי מתכתבים ומשחקים. זה הזמן להעלות בפני הילדים שוב את הסכנות הטמונות ברשת, את חשיבות המידע שהם חושפים ואת חוסר הידיעה לאן המסרונים שלהם מגיעים. כדאי להבנות את סדר היום של הילדים ככל האפשר ולשבץ קייטנות או פעילויות תורמות אחרות מעבר לזמן החופשי. בנוסף, כדאי לעודד את הילדים להיפגש עם חברים מהכיתה ולשמר חברויות וקשרים בלתי מתווכים.

בסופו של יום, אין ספק שהמסכים הם מקור לבידור והנאה חיובית ורצויה במהלך החופשה, ללא מחוייבויות לימודיות ואחרות, אבל עלינו לשמר חוויה זו במינון נכון ומתאים לגילאי הילדים ולהבנתם, בכדי שיימנעו מתופעות הלוואי של המסכים, שלצערי לעיתים עולות בחומרתן על הסכנה ברחובות!

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. במסגרת זו היא מעבירה הרצאות וסדנאות להורים וצוות חינוך במטרה להתנהל באופן מיטבי במציאות התקשורתית כיום.

למעוניינים: ד"ר שלי גפן מעבירה השתלמויות קיץ להורים, מנחי קבוצות הורים, מטפלים באמנויות ואנשי מקצוע העובדים עם הורים

דילוג לתוכן