החופש הגדול לצד המסכים

חופש נעים לצד המסכים
כולם כבר מדברים עליו: הנה הוא מגיע, הוא כבר כאן, מה עושים כשיגיע? איך מבדרים את הילדים לילות וימים? איך מנהלים את הבית והחיים השגרתיים כשאין שגרה ואין מסגרות? איך שומרים על הכיס ולא מוציאים כספים רבים ואיך מגנים על הילדים מפני איומים וסיכונים?

כל מי שיש לו ילדים בוודאי הריץ כבר את כל השאלות הללו בראשו בליווי חששות כבדים של הליכה לקראת הבלתי נודע הזה שחוזר מדי שנה ומפחיד כל פעם מחדש – החופש הגדול.

אז אני רוצה להוסיף דיון נוסף לשלל המחשבות שעולות בראשנו כהורים והוא כמובן – המסכים. כולנו מודעים לכך שהמסכים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מחיינו ומחיי הילדים. כולנו צורכים מסכים בהקשרים שונים: אינפורמטיביים, מקצועיים, חברתיים ואחרים. כולנו רואים בהם כבר שותפים לחיים בשגרה ובוודאי שלא ניתן להתעלם ממקומם וחשיבותם ביציאה מהשגרה. אז בואו נדבר על זה ונחשוב בקול רם כיצד המסכים משפיעים על החופש הגדול של הילדים?

מצד אחד, המסכים מהווים מקור בידור בלתי נדלה המותאם לרצונות ולתחומי העניין של הילדים והם מאפשרים להם ‘לבלות’ שעות רבות בתוך הבית ולהמנע מסכנות שיש שם בחוץ.

בנוסף, המסכים מאפשרים בילוי משותף של הילדים בינם לבין עצמם ועם ההורים: אפשר לשחק משחק משותף עם בני משפחה ו/או חברים, אפשר לצפות בסרט משפחתי שמתאים לכל הגילאים, אפשר להוריד שירים ביוטיוב ולרקוד ביחד או לחפש ביחד מידע באינטרנט על נושא מעניין או לבנות תוכנית לחופשה משפחתית קרבה.

מצד שני, אין ספק שהמסכים מהווים גורם מרכזי למשיכת תשומת הלב של הילדים (בכל הגילאים) והם מבלים שעות על גבי שעות במשחק/צפייה/גלישה ועוד. סיטואציה זו בעייתית בשל הזמן המבוזבז לעומת פעילויות אחרות (ארוחה/שיחה משפחתית/חברים), החשיפה מובילה לרוב לצריכת תכנים בעייתיים ולא חינוכיים (כגון אלימות, מין, צרכנות) ואף לחיבור לאנשים זרים ומסוכנים וכמובן גורמת לריבים ועימותים רבים בין ההורים לבין הילדים.

אז מה עלינו לעשות עם המסכים והילדים בזמן החופשה מהלימודים? ראשית עלינו לעשות שיחה מסודרת ולדבר עם הילדים על היציאה לחופשה והמשמעויות העולות ממנה: עלינו ליצור מסגרת שונה עם גבולות חדשים ובכללם להתייחס גם למסכים. זה בסדר גמור לאפשר לילדים להיות יותר שעות עם המסכים, אך גם בחופש יש גבולות של שעות, זמנים ותכנים. יש להקפיד שהמסכים יהוו פעילות מהנה, תוך הכוונת הילדים לצריכת תכנים חיוביים לצד פעילויות אחרות.

בהתאם עלינו לעזור להם להבנות פעילויות נוספות בסדר היום בבית ומחוצה לו: ניתן ליזום משחק משותף במשחקי קופסא, בישול ויצירה לצד עזרה במטלות הבית. בחוץ ניתן להירשם לקייטנות, התנדבות או עבודת קיץ וזאת לצד מפגשים עם חברים, חופשות ופעילויות משפחתיות וימי כיף לפי גילאי הילדים. עלינו לזכור שיש במסכים יתרונות רבים, אך הכל תלוי בנו כמשתמשים: כמה צופים, במה צופים, עם מי ועד כמה הצריכה באה על חשבון דברים אחרים. דעו שהילדים שלנו אמנם אוהבים לבלות מול המסכים, אבל הם יותר ישמחו לבלות איתנו, אז מצאו את המתכון הנכון לשילוב המסכים בבילוי האישי והמשפחתי שלכם ושל הילדים וכך תהנו מהחופש הגדול שיהפוך להרבה רגעים קטנים ומאושרים…
חופשה נעימה!!!

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת המתמחה ביחסים סביב המסכים. שלי שותפה במרכז “רגעים” ומעבירה הרצאות וסדנאות להורים ולאנשי חינוך ומקצוע לשם שמירה על מקומם כמבוגרים אחראים לצד שיפור היחסים עם דור המסכים.