החורף, הילדים והמסכים

איך עוברים את החורף בשלום ולא נותנים למסכי הטלוויזיה, המחשב והסלולרי להשתלט על חיינו ?

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

בריאות הילדהורים ומשפחה
חיים בעיר. מאת: מערכת פורטל הדוקטור- רפואה ובריאות.

כיצד עוברים את החורף בשלום מבלי לתת למסכים להשתלט על חיינו ? מה עושים עם המסכים כשנמצאים בבית שעות רבות בשל מזג האוויר החורפי?

החורף הגיע באופן רשמי ובחוץ סערות ושיטפונות. מה יכול להיות טוב יותר מלהתכרבל בשמיכה ולצפות בתוכנית אהובה? מגרשי הכדור רטובים וריקים, גני המשחקים מיותמים ולילדינו אין אלטרנטיבות אחרות מלבד לבלות מול המסכים לילות כימים. מה משמעות הסיטואציה עבורנו כהורים ואיך מתמודדים?

ניתן לבחון את הדילמה משתי נקודות מבט: נקודת המבט החיובית תראה את האילוץ החורפי כהזדמנות המאפשרת לבני המשפחה להיות ביחד ולבלות זמן איכות משפחתי ואמיתי. למשל זה זמן טוב להוציא מהבויידם משחקי קופסה שאיש לא עשה בהם שימוש בשנה האחרונה (לפחות) ולשחק ביחד. אפשר לבנות מגדלים בלגו, להכין בובות, תיקים או שרשראות ואף לאפות עוגיות. אפשר כמובן למצוא סרט טוב המתאים לכל בני המשפחה, להכין פופקורן וליהנות ביחד, כשבחוץ הגשם דופק על החלון ובפנים חם ונעים.

מצד שני, החורף גורם לנו לבלות שעות רבות בבית והמשמעות האמיתית היא זמני מסך מרובים, שכן אם נודה על האמת רובנו לא רוצים באמת לשחק משחקי קופסא ואף לא מסוגלים לבדר את ילדינו במשך שעות רבות בעצמנו. וגם אם החלטנו להירתם למשימה וקנינו הרבה סבלנות וכוחות על, כולנו יודעים שילדינו לא ישתפו פעולה עם היוזמה הברוכה ויעדיפו לבלות עם המסכים שהם החברים הכי טובים. הם ישמחו להעביר יום שלם בצפייה מרוכזת בעונות שלמות של הסדרות האהובות, לגלוש באינטרנט באתרי משחקים , לצפות ואו לשחק בטאבלט או בטלפון הסלולרי החכם- הסמארטפון, או להתכתב בצ'אטים עם חברים.

אז איך מתמודדים עם הילדים כאשר המסכים משתלטים להם על החיים ?
הכל מתחיל ונגמר בנכונות שלנו כהורים להשקיע ולהציע חלופות למסכים או להיכנע לרצונות הילדים או לנוחות שלנו ולאפשר למסכי הטכנולוגיה לבדרם ולהעביר את זמנם החופשי בימי החורף הקשים. נוכל לקחת את הילדים לפעילויות מחוץ לבית כמו טיולים, משחקיות סגורות, וכן ניתן להקפיד על הליכה לחוגים המציעים בילוי מהנה ותורם לילדים. בנוסף, ניתן לבלות ביחד במשחק או בצפייה בטלוויזיה, אך להעדיף פעולות אלה במשותף ולא בנפרד. כמו כן, מומלץ לעודד את הילדים ללכת לפעילויות חברתיות מאורגנות וספונטניות ולבלות עם חברים באופן מגוון ומהנה.

לסיכום, תקופת החורף אכן מאתגרת אותנו כהורים למצוא דרכים יצירתיות להפעיל את הילדים בשל מגבלות מזג האוויר שאינן מאפשרות בילוי מחוץ לבית. עם זאת, נוכל להודות על האמת ולומר כי גם בקיץ רוב הילדים מעדיפים להישאר מול המסכים לעומת משחק במגרש השכונתי. מכאן, כדאי למנף את החורף ולנצלו להימצאות משפחתית משותפת ומהנה במרחב הביתי באמצעות בילוי המשלב פעילויות שונות ומגוונות, תוך ניצול יתרונות המסכים והמדיה הנגישים והזמינים בחיינו המשפחתיים לצד פעילויות אחרות שהן מהנות לא פחות.

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן