הידבקות לאחר חיסון קורונה

האם אפשר להידבק בנגיף הקורונה ולחלות גם לאחר שקיבלתי חיסון. האם צריך להזהר, לעטות מסיכה ולשמור על כללי הריחוק גם לאחר חיסון נגד קורונה. התשובה בקצרה לשאלות אלה היא חיובית!. כן, ניתן להידבק בנגיף, הקורונה לאחר קבלת חיסון נגד קורונה. ולכן, כן, חשוב לעטות מסכה ולשמור על כללי הריחוק החברתי. וזה גם לאחר שקיבלנו את החיסון נגד קורונה.

האם אפשר להידבק אחרי שמקבלים חיסון כנגד קורונה ?

מה התשובה לשאלה האם אני יכול להדבק גם לאחר חיסון כנגד קורונה?. התשובה לשאלה זו היא כן, אפשר להדבק. כלומר אפשר להידבק בנגיף הקורונה גם לאחר שמקבלים חיסון כנגד קורונה.

החיסון הניתן בישראל עד ינואר 2021 אשר ניתן לכ1.6 מליון ישראלים הוא של חברת פייזר. חברת פייזר ערכה ניסויים נרחבים לגבי יעילות ובטיחות החיסון. מן הממצאים עלה כי החיסון יעיל להגנה מפני תחלואה בקורונה עבור 95% ממי שקיבל את החיסון. עם זאת 5% מהאנשים שקיבלו את החיסון מתוך עשרות אלפי המשתתפים בניסוי כן פיתחו את המחלה. מרביתם פיתחו את המחלה ונדבקו בסמוך לקבלת החיסון ולא בשלבים המתקדמים של החיסון (השלב השני).

מדובר במיעוט קטן של 5 לכל 100 איש שחלו, למרות קבלת החיסון. זאת ככל הנראה בשל קצב התפתחות הנוגדנים. ככל הנראה בימים הראשונים לאחר קבלת החיסון מתפתחת התגובה החיסונית בהדרגה. הנוגדנים נוצרים לאיטם. ולכן עד שאין הגנה חיסונית מלאה של הגוף, אנו עדיין פגיעים להדבק בנגיף. זאת למרות שהנוגדנים כבר החלו להווצר.

האם אפשר להידבק אחרי שמקבלים חיסון כנגד קורונה ? צילום:Fernando zhiminaicela PIXABAY
האם אפשר להידבק אחרי שמקבלים חיסון כנגד קורונה ? צילום:Fernando zhiminaicela PIXABAY

הידבקות בקורונה אחרי חיסון קורונה

לאחר קבלת החיסון, מוחדר לגוף חומר המעורר את התאים ליצור חלבון ספייק. חלבון זה מאפיין את נגיף הקורונה. כאשר הגוף מייצר את החלבון עקב החיסון, מערכת החיסון מזהה אותו ויוצרת כנגדו נוגדנים. נוגדנים אלה מאפשרים לגוף להתמודד היטב עם הנגיף האמיתי כשאנו נחשפים לחולה שיכול להדביק אותנו.

ככל שחולף זמן ממועד קבלת החיסון הגוף מייצר יותר נוגדנים. בימים הראשונים ישנם מעט נוגדנים ורק אצל חלק מהמחוסנים. הכמות של הנוגדנים אצל המתחסנים עולה לאחר השבוע השני לרמה סבירה. והרמה לאחר החיסון השני כבר נחשבת כזו המגינה על 95% ממי שהתחסן.

95% מהאנשים שקיבלו את החיסון היו מוגנים עקב תהליך זה עקב החיסון. 5% ל היו מחוסנים להתפתחות המחלה, למרות קבלת החיסון. נתונים אלה הם לאחר החיסון השני.

לכן, חשוב לשמור על הוראות הבטיחות, לעטות מסיכה. זאת על מנת למנוע הידבקות גם לאחר קבלת החיסון.

האם אפשר להדביק לאחר חיסון

השבוע יחל בישראל סבב המנה השניה של החיסונים בישראל. עד כה חוסנו בישראל מעל 1.6 מליון תושבים נכון ל10.1.2021. השבוע אמור להגיע ארצה משלוח נוסף של חיסונים מחברת פייזר. זאת עקב ההסכם בדבר שיתוף מידע רפואי על אזרחי ישראל בין הממשלה לפייזר בתמורה להעברת חיסונים בלוח זמנים מואץ.

המנה השניה של החיסון אמורה ליצור בקרב המחוסנים כמות נוגדנים מספקת להתמודדות עם הנגיף. זאת באופן שיעלה את היעילות של המחוסנים לכיוון יעילות של 95% שעליה דיווחה פייזר.

בתוך כך, ביה”ח שיבא ערך מחקר על מאות רופאים ישראלים שהתחסנו. זאת על מנת לבחון את התפתחות הנוגדנים בגופם. מנתוני המחקר על שבתוך שבוע רק 1% מהמחוסנים פיתחו נוגדנים ברמה מספיקה. לעומת זאת בתוך שבועיים ממועד קבלת החיסונים כבר שיעור של 50% מהמחוסנים פיתחו כמו כמו נוגדנים מספיקה.